Odstupující ředitel Boeingu Dave Calhoun stanul tento týden před stálým podvýborem amerického senátu pro vyšetřování. Bránil zde snahy společnosti o napravení chyb po letu Alaska Airlines.
Stálý podvýbor amerického senátu zabývající se vyšetřováním si tento týden předvolal dosluhujícího ředitele Boeingu Dava Calhouna. Výrobce letadel je po lednovém odpadnutí záslepky nouzového východu na letu Alaska Airlines stále pod přísným dohledem nejen Úřadu pro civilní letectví (FAA), ale i Kongresu, zatímco se v Redmontu pracuje na odstranění chyb. Slyšení se účastnili i pozůstalí po nehodách letounů 737 MAX 8 z let 2018 a 2019, po kterých byla letadla na více než rok kvůli vadnému systému MCAS uzemněna.
K pozůstalým také vedla první Calhounova slova. Ačkoliv se ředitelem společnosti stal až po oněch tragických nehodách na letech Lion Air 610 a Ethiopian Airlines 302, vyjádřil pozůstalým soustrast. „Chtěl bych se vám osobně jménem Boeingu omluvit. Velmi nás mrzí vaše ztráty. Nic není důležitější než bezpečnost lidí, kteří vstoupí na palubu našich letadel. Každý den se snažíme uctít jejich památku skrze stálý závazek k bezpečnosti a kvalitě.“
Calhounova omluva měla totiž i jiný význam. Krom současných problémů Boeingu totiž hrozí i žaloba právě od pozůstalých 346 obětí, kteří po zákonodárcích požadují pokutu pro společnost ve výši bezmála 25 miliard dolarů (582,6 miliard korun) a postavení tehdejšího vedení před soud. Právník Paul Cassell, který zastupuje pozůstalé, ve středu obhajoval drakonickou výši závažností obou nehod. „Zločin Boeingu je nejsmrtelnější korporátní zločin v historii USA,“ stálo podle agentury AP v dopise pro americké ministerstvo spravedlnosti.
Výměna vedení, přísnější kontroly, naslouchání zaměstancům, ale i jejich represe
Calhoun během slyšení argumentoval, že Boeing dělá maximum pro napravení chyb ve výrobních i kontrolních procesech, na které se za zmíněné tři vážné incidenty přišlo. Společnost například dvakrát sáhnula k výměně vedení společnosti (včetně samotného Calhouna, který odejde na konci roku), pozastavení výroby, aby mohli zaměstanci i nezávislí experti přijít se zlepšujícími návrhy a v neposlední řadě i záměrem znovu obnovit výrobu trupů. Ty pro ně dělá společnost Spirit AeroSystems, která vznikla odprodejem této divize Boeingu. Společnost také bude pod přísnějším dohledem FAA, včetně například permanentního umístění úředníků v továrnách Boeingu.
Ostatně i šéf regulačního úřadu Mike Whitaker byl účastníkem slyšení. Ve své výpovědi přiznal, že jeho úřad nese částečnou vinu za bezpečnostní problémy Boeingu, protože se věnoval více dokumentacím, než inspekcím.
„Přístup FAA byl příliš vzdálený, příliš soustředěný na audity dokumentů a nedostatečně soustředěný na inspekce. Za poslední měsíce jsme změnili tento přístup. A tyto změny budou permanentní. Posunuli jsme se k více aktivnímu a obsáhlému modelu kontroly“ uvedl Whitaker. Podle něj FAA navýšil počet stálých kontrolorů v Boeingu a Spirit AeroSystems s 24 na více než 30. V budoucnu by jich mělo být 55, kdy se tak stane ale neřekl. Úřad si podle něj už nemůže dovolit jen reagovat na incidenty.
Senátor Richard Blumenthal během slyšení ale zabrousil i na další téma, které Boeing pálí. Od lednového incidentu se vyrojilo hned několik whistleblowerů, kteří poodkryli špatné postupy uvnitř Boeingu. Společnost tehdy zareagovala propuštěním těchto zaměstanců, za což sklidila velkou kritiku. Calhoun sice během slyšení nedokázal říct přesný počet propuštěných, přiznal ale, že k tomu došlo. Podle senátora se úřadům ozval více než tucet zaměstanců Boeingu. První z nich, John Barnett, ale už nežije. Po jeho březnové výpovědi úřadům spáchal sebevraždu.
Domluvená pravidla nebyla dodržena
Pod Calhounovým vedením společnost v roce 2021 unikla žalobě za údajné klamání úřadů, které pustily letoun MAX 8 do provozu. Mimosoudní vyrovnání Boeing tehdy stálo 2,5 miliardy dolarů a musel se zavázat k vytvoření programů, které měly dalším nehodám zamezit. Mimochodem, tříletý deadline pro aplikování nových postupů vypršel jen pár dnů po lednové nehodě Alaska Airlines.
Ministerstvo spravedlnosti neváhalo a minulý měsíc obvinilo Boeing z nedodržení této dohody. Společnost se do médií ohradila, že podle ní byla dohoda dodržena, nyní má čas do 13. července, aby ministerstvu zodpověděla všechny otázky. To se následně rozhodne, zda požene společnost před soud. Boeingu se tak stále kupí jeden problém za druhým a k získání povolení k navýšení výrobních kapacit má stále daleko. A určitě k tomu nepřispějí ani problémy vesmírné lodi Starliner.
Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.
Smutný pohled na světovou firmu, kterou trápí chamtivost akcionářů
24.06.2024 v 11:46
Josef
a kvůli nim byli propuštěni vysoce kvalifikovaní, ale drazí zaměstnanci. Míísto nich přišli méně kvalifikovaní i nekvalifikovaní a výsledek se dostavil. Nekontrolovanou chamtivostí bohužel trpí i celé USA. To co dnes ve světě sledujemu je nastavování limitů a mantinelů této chamtivosti. Bohužel ČR se na tom nepodílí spíše naopak - Česká národní banka svěřila veškerá svá aktiva do rukou investičních žraloků z BlackRock. Snad pro ni spadnou alespoň nějaké drobky od stolu.
Prokurátoři v USA doporučují, aby ministerstvo spravedlnosti vzneslo trestní obvinění proti Boeing, Jakým letadlem na dovolenou?
24.06.2024 v 17:31
Mav
Někde ve starém počítači mám uložený dopis Inženýra, který makal na B-747. Stěžoval si na nově příchozí, mladé ekonomy, kteří bez jakýchkoliv znalostí začali tvrdě šetřit, aby vrcholnému vedení ukázali, že jsou těmi správnými lidmi n a svých místech. Samozřejmě v jediném zájmu - svých Vánočních odměn, za splnění cílů Úspor. Jak ten Titán letectví doslova napsal: Brali jsme před důchodem 26 -32 dolarů na hodinu. To se jim zdálo zbytečně moc. Když jsme se ozvali, že tady takto osekávat náklady nemohou, protože je to nebezpečné pro provoz, a do budoucna pro firmu, tak postupně vyházeli nejhlasitější odpůrce Nových pořádků, a my ostatní raději odešli sami. Místo nás outsourcovali mladé Inženýry z Indie za 12 dolarů na hodinu. Tolik k problému Fy Boeing. https://www.independent.co.uk/news/world/americas/boeing-crash-doj-charges-plane-b2567688.html
RE: Prokurátoři v USA doporučují, aby ministerstvo spravedlnosti vzneslo trestní obvinění proti Boeing, Jakým letadlem na dovolenou?
25.06.2024 v 12:48
Igi
Geneza upadku boeingu je uz asi vseobecne znama. V buducnosti sa to zrejme bude vyucovat na skolach ako priklad "over-outsourcingu" a "over-costs reduction".
Ale hlavne poucenie je v tom, ze inzinierska firma stoji a pada na inzinieroch. Dobry inzinier nie je len cislo, je to klucove firemne aktivum, tak ako dobry pravnik alebo dobry doktor. Na to manazeri boeingu vo svojom ignorantstve zjavne zabudli.
RE: RE: Prokurátoři v USA doporučují, aby ministerstvo spravedlnosti vzneslo trestní obvinění proti Boeing, Jakým letadlem na dovolenou?
25.06.2024 v 15:58
Tom
Presneji manazeri od McDonnell Douglas. Casto se fuze z roku 1997 uvadi jako priklad stretu dvou kultur - inzenyrske kultury Boeingu a draveho managementu MDD. Boeing sice pokracoval jako brand, ale MDD prosadil svuj pristup k rizeni byznysu.
RE: Prokurátoři v USA doporučují, aby ministerstvo spravedlnosti vzneslo trestní obvinění proti Boeing, Jakým letadlem na dovolenou?
25.06.2024 v 17:24
Václav
Mno, diky te "nenavidene setrivosti" a "tupemu outsorcingu" vznikla i u nas vetsina podobnych inzenyrskych pozic (desitky tisic) ....
Kdyz oni to tak spatne vedou a my to tak dobre vime, proc je jednoduse neprevalcujem na trhu (kdyz ne L410 z CR, tak alespon Airbus z Evropy?).
Jinak to samozrejme znam z te pozice "starsiho inzenyra", ktery by mel nadavat na levnou konkurenci z Indie a hloupe sefy, kteri hledi jen na prachy (taky jsem k tomu mel nekdy blizko) - mno ale oni temi prachy plati i mne ;) A nikdo mi nebrani pracovat v jinem byznysu, pokud bych se s tim neztotoznil.
Nechame se prekvapit, kde bude Boeing za 10 let :)
RE: RE: Prokurátoři v USA doporučují, aby ministerstvo spravedlnosti vzneslo trestní obvinění proti Boeing, Jakým letadlem na dovolenou?
27.06.2024 v 12:41
igi
nikto nehovori ze sa nemaju hladat uspory a optimalizacie, ale ako sa hovori, vsetkeho vela skodi.
Ak lietadlu pocas letu vypadne kus trupu, ktory nebol riadne prisrobovany a akosi na to nikto vo vyrobe neprisiel, alebo ak inzinieri zodpovedni za software kozmickej lode nerozumeju ako funguje, tak to sa evidentne setrilo na nespravnom mieste.
RE: RE: RE: Prokurátoři v USA doporučují, aby ministerstvo spravedlnosti vzneslo trestní obvinění proti Boeing, Jakým letadlem na dovolenou?
28.06.2024 v 7:33
Václav
To je jen vrchol ledovce pochopitelne. V informatice se tomu rika "security through obscurity". I v tech certifikacnich postupech jen pribyvaji dalsi a dalsi vrstvy a nikdo uz nema kompletni prehled do vsech detailu. Mnohem jednoduzsi je prilepit dalsi vrstvu requirementu (obzvlaste po nejakem incidentu jako tento) , nez kriticky zhodnotit tech deset tisic existujicich a polovinu promazat nebo sjednotit. Kdyz se neco chrli masove, proste se to stat muze, stejne jako nikdo nezaruci , ze vam u auta neupadne kolo s pravdepodobnosti jedna ku 100 milionum treba. Outsorcing v tom hraje samorejme taky negativni roli, ale na druhe strane, nikdo neudrzi kompletni tym lidi (ktery to pred 40 lety treba zacal) beze zmeny, to je vicemene prirozeny vyvoj. I kdyz nekde pozoruju taky zbytecne velkou fluktuaci, to potvrzuju. Ale, jak rikam, nad Boeingem bych zatim krizek nedelal ;)