Americké tankery KC-10 Extender míří do aukce. Stroje bez tankovacích ramen vyjdou zájemce na nejméně půl milionu dolarů

16.04.2025

Americké letectvo nabízí deset vyřazených tankerů KC-10 Extender k veřejné aukci. Tankery, které už nemají tankovací ramena, jsou k dispozici s vyvolávací cenou 500 tisíc dolarů za kus.

Americké tankery KC-10 Extender míří do aukce. Stroje bez tankovacích ramen vyjdou zájemce na nejméně půl milionu dolarů
Americké tankery KC-10 Extender míří do aukce. Stroje bez tankovacích ramen vyjdou zájemce na nejméně půl milionu dolarů (Zdroj: Air Force)

Letectvo Spojených států se rozhodlo odprodat deset vyřazených tankerů a transportních letounů typu KC-10 Extender. Aukce proběhne pod záštitou americké federální agentury GSA (General Services Administration), přičemž vyvolávací cena každého stroje začíná na částce 500 tisíc dolarů. Aukce bude spuštěna v úterý 15. dubna 2025 a její ukončení je plánováno na 6. května stejného roku.

Aktuální stav nabídnutých KC-10 Extenderů

Nabízená letadla jsou v současné době uložena v neletovém stavu na známé odstavné ploše pro vojenská letadla, tzv. „boneyardu“ letecké základny Davis-Monthan ve státě Arizona. Podle informací GSA stále disponují všemi třemi motory, z letounů však byla demontována tankovací ramena (tzv. "refueling booms"), která posloužila jako náhradní díly pro aktivní flotilu amerického letectva. Novým majitelům připadne odpovědnost za přestavbu těchto strojů do stavu splňujícího civilní pravidla FAA (Federálního úřadu pro civilní letectví USA).

KC-10 Extender: technický pohled na unikátní tankovací letadlo

KC-10 Extender byl vyvinut americkou společností McDonnell Douglas na bázi civilního dopravního letounu DC-10-30CF a do služby u USAF byl uveden již v roce 1981. Jeho hlavní předností je schopnost natankovat až 160 tisíc kilogramů paliva – téměř dvojnásobek kapacity svého předchůdce KC-135 Stratotanker. Palivo KC-10 ukládá nejen v hlavních nádržích v křídlech, ale také v přídavných palivových tancích pod nákladovou palubou.

Tankování letoun KC-10 umožňuje díky pokročilému tankovacímu systému, který zahrnuje jak standardní výsuvné tankovací rameno (boom), tak i systém „hose-and-drogue“ (tankovací hadice s košíkem). To letounu dovoluje poskytovat palivo široké škále amerických i spojeneckých letadel. Vedle tankovacích úkolů může KC-10 poskytovat strategickou přepravu až pro 75 osob a dopravit náklad o hmotnosti přes 76 tisíc kilogramů na vzdálenost zhruba 7 tisíc kilometrů.

Čtyři desetiletí ve službě: KC-10 sehrál zásadní roli v mnoha operacích NATO a USA

V září roku 2024 americké letectvo oficiálně ukončilo provoz flotily KC-10 Extender po 44 letech věrné služby. Stroje tohoto typu hrály klíčovou roli v řadě zásadních vojenských operací – jmenujme například operace Pouštní štít (Desert Shield), Pouštní bouře (Desert Storm), operaci Spojenecká síla (Allied Force) během konfliktu na Balkáně, či novější operace Trvalá svoboda (Enduring Freedom) v Afghánistánu a Irácká svoboda (Iraqi Freedom). Poslední KC-10 před zařazením do odstavné plochy přiletěl ze základny Travis v Kalifornii právě na základnu Davis-Monthan.

Nabídnou KC-10 zajímavou příležitost pro soukromý sektor?

Letecké tankery typu KC-10 Extender mohou být pro soukromý sektor nadále velmi výhodnou investicí. Ačkoliv byla tankovací ramena demontována, stále existuje možnost jejich obnovy nebo alternativního využití již instalovaného systému hose-and-drogue. Letadla také poslouží například jako zdroj těžce dostupných a nákladných náhradních dílů pro stávající flotily DC-10 a dalších odvozených modelů. Firmy specializující se na tankovací nebo logistické služby mohou proto nyní získat solidní základ pro posílení svých kapacit.

Jak získat vyřazený tanker KC-10?

Nabídka desetice letounů KC-10 Extender prostřednictvím veřejné aukce je bezpochyby vzácnou příležitostí k získání významných vojenských letadel bohaté historie a mnohostranného využití. Ačkoliv budoucí majitel musí investovat do uvedení stroje do provozního stavu, výchozí částka aukce 500 tisíc dolarů činí tuto nabídku finančně atraktivní. Podrobnosti aukce, technické dokumentace i historické fotografie naleznete na stránkách Generální správy služeb a dalších níže uvedených zdrojích.

Zdroj: FlyingMag.com, The War Zone, USAF Fact Sheet, Airliners.net

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář