Pro řadu lidí představují lasery zajímavou hračku. Měli bychom si však uvědomit, že i malé laserové ukazovátko může poškodit zrak. Ačkoliv kratší vystavení zraku menším laserům obvykle nepředstavuje výraznou hrozbu, silné lasery dokážou být nebezpečné i na vzdálenost několika kilometrů. Ve spojení s leteckým provozem pak tyto zdánlivě neškodné paprsky mohou způsobit velmi závažné problémy.
V následujícím článku se podíváme, jak laserové útoky působí na piloty i řízení letového provozu (ATC), jaké jsou konkrétní postupy řešení těchto incidentů a jaké právní následky nesou pachatelé takových činů.
Jak laserové paprsky ohrožují piloty a letový provoz?
Zrakové potíže při kritických fázích letu
Paprsek namířený do kokpitu letadla může způsobit dočasné, ale intenzivní oslňování a zhoršené vidění pilota. Nejrizikovější jsou fáze přiblížení a přistání, kdy i krátkodobá ztráta orientace může skončit vážnou nehodou. Jakkoli je trvalé poškození zraku při náhodném zásahu z větší dálky málo pravděpodobné, krátkodobé oslabení zraku pilota během kritických fází letu představuje velmi závažné riziko.
Ztráta koncentrace a možné chyby pilota
Neočekávané ozáření laserovým paprskem může vyrušit pilota natolik, že dojde k výraznému oslabení jeho koncentrace a reakcí na řídicí povely. Obzvláště v jednomístných letadlech to může rychle vést ke ztrátě kontroly nad strojem.
Podle zpráv amerického leteckého úřadu FAA bylo jen za roky 2021 a 2022 nahlášeno přes 18 000 případů nelegálního použití laserů proti letadlům a trend jejich četnosti nadále roste.
Co se děje bezprostředně po nahlášení laserového útoku?
Úloha řídícího letového provozu (ATC)
Řídící letového provozu mají jasně stanovené postupy, jak reagovat na hlášení pilotů o oslnění laserem:
- Zaznamenají polohu letadla, směr, čas útoku, barvu paprsku a případné zranění či ztrátu orientace posádky,
- Informují bezprostředně místní policii a další bezpečnostní orgány,
- Vydávají varování ostatním letadlům v oblasti a případně nabízejí bezpečnější trasování letu,
- Zaznamenané informace předávají do společných bezpečnostních systémů (např. JSEN a DEN v USA).
Procedury se liší podle typu stanoviště ATC (věž, radar, oblastní středisko atd.), základní principy hlášení a komunikace jsou však podobné.
Jak reagují piloti na laserové útoky?
Piloti nemají zpravidla žádné složité procedury přímo při incidentu. Nejdůležitější pro ně je neotáčet zrak ke zdroji laseru a dbát na zachování kontroly nad letadlem. Je důležité pokračovat v řízení letu a co nejrychleji informovat ATC o poloze a dalších podrobnostech útoku. Po přistání by pilot, který byl vystaven laserovému svitu intenzivněji, měl vyhledat kontrolní prohlídku u očního specialisty.
Jaké jsou právní následky použití laserů proti letadlům?
Úmyslné svícení laserem na letadla představuje vážný trestný čin s významnými sankcemi, které se liší od pokut až po vinění za federální zločin. Ve Spojených státech například zákon FAA Modernization and Reform Act z roku 2012 označuje úmyslné namíření laseru na letadlo jako federální zločin, s možností trestu odnětí svobody až několika let. V Evropě, včetně České republiky, je podobné jednání též přísně postihováno dle zákonů o civilním letectví a ochrany veřejné bezpečnosti.
Jaká opatření mohou pomoci snížit počet incidentů?
Kromě informování pilotů a letových pracovníků je zásadní angažovanost veřejnosti – jedná se především o osvětu o nebezpečí, které lasery pro letecký provoz představují. Ve světě byly zaznamenány případy úspěšného zadržení pachatelů díky koordinované reakci řízení letového provozu a policie, včetně využití policejních vrtulníků.
Pilotům nelze plošně doporučit používání ochranných brýlí jako standardní pomůcky, protože výrazně snižují světelnost a zhoršují noční vidění. Avšak specializovaný výcvik pro prevenci a zmírnění následků laserového oslňování se postupně stává běžnou součástí vzdělávání pilotů.
Prevence, informovanost a koordinovaný postup zajišťují bezpečí pilotů
Laserové útoky jsou problematikou, kterou nelze brát na lehkou váhu. Ačkoliv je těžké úplně eliminovat podobné incidenty, celá letecká komunita se snaží pomocí zvýšení povědomí, vzdělávání a přísnější právní postihy minimalizovat jejich počet i následky.
Každý incident je důležité důsledně hlásit a dále informaci předávat příslušným bezpečnostním orgánům a úřadům. Včasné hlášení může zabránit dalším útokům a zajistit bezpečnost vám i pilotům, kteří poletí po vás.
Zdroje: FAA, NBAA, PubMed, Wikipedia, IFR Magazine, Flying Magazine