Federální letecký úřad USA (FAA) vydal nové bezpečnostní upozornění pro provozovatele (Safety Alert for Operators, SAFO) číslo 25001, ve kterém upozorňuje na zvýšená rizika spojená s prováděním vizuálních přiblížení v rámci běžných letových operací. Opatření bylo přijato v reakci na několik nedávných závažných incidentů, ke kterým došlo v americkém národním vzdušném prostoru (NAS), a které vzbudily vážné obavy ohledně bezpečnosti provozu.
Kdo by měl novému bezpečnostnímu upozornění věnovat pozornost?
SAFO 25001 bylo publikováno 2. dubna 2024 a je určeno zejména leteckým dopravcům a pilotům provozujícím své lety dle ustanovení federálních leteckých předpisů (Federal Aviation Regulations, FAR) částí 121 a 135. Agentura upozorňuje, že „během posledních měsíců došlo v rámci NAS k několika významným a mediálně široce sledovaným incidentům a závažnost těchto událostí je velmi znepokojivá.“
Účinná komunikace jako základ bezpečného letu
Upozornění klade zvláštní důraz na klíčovou roli efektivní komunikace mezi piloty a řízením letového provozu (ATC). FAA v tomto směru zdůrazňuje plnou pravomoc velícího pilota (PIC – Pilot In Command) odmítnout instrukce v případech, kdy by jejich splnění ohrozilo bezpečnost letu nebo překročilo bezpečnostní limity. Velící pilot může jasně sdělit, že není schopen („unable“) splnit konkrétní pokyny, například neočekávané vektory, omezení rychlosti nebo požadavky, které by výrazně zvýšily pracovní zátěž posádky.
„Pilot by se neměl zdráhat odmítnout takové pokyny, které ohrožují bezpečnost nebo stabilitu jejich přiblížení,“ uvádí FAA ve svém prohlášení.
Doporučená opatření pro piloty a provozovatele, jak snížit riziko
- Zvýšení pozornosti při operacích na letištích vybavených publikovanými vizuálními pravidly letu (VFR) v blízkosti tras přiblížení a odletových trajektorií.
- Preferování přístrojových přiblížení (IFR) za účelem omezení rizika chybného zarovnání letadla s osou dráhy a zajištění stabilního finálního přiblížení.
- Jasná komunikace „unable“ (neschopen) směrem k ATC, jestliže není dostatečný čas k bezpečnému přepočítání výkonnostních údajů letadla pro pristání, přenastavení avionických systémů, novému briefingu přiblížení nebo stabilizaci letové trajektorie.
- Trvalé vizuální sledování okolního prostoru, které napomáhá předcházet kolizím, zejména v situacích, kdy ATC nemůže poskytnout dostatečně včasné informace o provozu.
FAA vyzývá k posílení reportovacích programů a řízení bezpečnosti
Agentura zároveň apeluje na pracovníky v letectví, aby aktivně využívali dobrovolné programy pro hlášení bezpečnostních nedostatků a závad. FAA doporučuje také širší implementaci principů systému řízení bezpečnosti (Safety Management System, SMS), které umožňují efektivně analyzovat bezpečnostní data, hodnotit možná rizika a jistěji nastavovat pravidla pro jejich minimalizaci.
- Upravit stávající opatření a bezpečnostní postupy tak, aby lépe odpovídaly aktuálním bezpečnostním výzvám.
- Seznámit se s dříve publikovanými informačními sděleními pro operátory (InFO), podobnými upozorněními (SAFO) a příslušnými poradními oběžníky FAA (Advisory Circulars).
Rostoucí složitost vzdušného prostoru – FAA reaguje na aktuální výzvy
Jak uvádí Federální letecký úřad, národní vzdušný prostor USA se stále rozrůstá a jeho složitost stoupá. V reakci na to FAA nadále usiluje o zajištění maximální bezpečnosti. V rámci svých snah úřad upozorňuje i na související otázky, například problematiku chybného používání vzletových a přistávacích drah jako pojížděcích cest, či negativní vlivy potenciálního rušení radarů navigačních systémů v důsledku zavádění sítí 5G.
Zdroje: Flying Magazine, FAA