Více letů, více rizik. Evropský vzdušný prostor patří k nejrušnějším a nejsložitějším na světě a rostoucí zájem o leteckou přepravu klade stále vyšší nároky na bezpečnost provozu. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) proto ve spolupráci s národními leteckými úřady představila dvě nové iniciativy, které podpoří lepší vzájemnou viditelnost a prevenci kolizí v obecném letectví (GA), tedy v sektoru zahrnujícím soukromé létání a menší letouny.
Od vizuální separace k moderním technologiím
Tradičně většina pilotů obecného letectví v nekontrolovaném vzdušném prostoru používá vizuální princip „see and avoid“ („vidět a vyhnout se“). S nárůstem počtu letů však narůstá riziko kolizí ve vzduchu, a to ve chvíli, kdy nákladné vybavení TCAS (Traffic Collision Avoidance System), užívané dopravními letadly, není pro malé stroje dostupné ani praktické. Řešením této situace je nástup levnějších technologií, jako jsou ADS-B (Automatic Dependent Surveillance–Broadcast) či nově zavedená technologie ADS-L. Tyto systémy umožňují elektronickou viditelnost letadel, čímž výrazně zvyšují bezpečnost provozu.
„Conspicuity Declaration“: Společný závazek pro vyšší viditelnost
První z nově představených iniciativ je tzv. „Conspicuity Declaration“ (Deklarace o lepší viditelnosti). Tento dokument vznikl z iniciativy jedenácti evropských leteckých úřadů ve spolupráci s dalšími subjekty a zdůrazňuje společný závazek ke zvyšování bezpečnosti obecného letectví prostřednictvím širšího využívání zařízení pro elektronickou viditelnost. Deklarace vybízí všechny účastníky sektoru k používání kompatibilních a cenově dostupných technologií (například zařízení ADS-B Out, ADS-L či obdobných řešení), což zlepší provozní bezpečnost, umožní sdílení informací o pohybu letadel a vytvoří příznivější bezpečnostní kulturu.
Florian Guillermet, výkonný ředitel agentury EASA, uvádí: „Každoročně dochází přibližně k šesti smrtelným kolizím ve vzduchu v sektoru GA, při kterých v průměru přijde o život 13 osob. Zajištění přístupu každého pilota k dostupným a kompatibilním systémům, které zvýší jejich situační povědomí, je důležitým krokem vpřed v bezpečnosti tohoto sektoru letectví. Nezapomínejme, že právě v obecném letectví získávají své první zkušenosti budoucí profesionální piloti. Prosperující a bezpečná komunita GA je tak zásadní pro celý letecký ekosystém.“
Koalice ADS-L: Standardizované řešení viditelnosti pro lehké letouny a drony
Druhou klíčovou iniciativou je tzv. Koalice ADS-L. Jejím cílem je sjednotit technologické standardy pro lehké sportovní letouny a drony prostřednictvím společného protokolu ADS-L. Tato technologie umožní elektronickou viditelnost malých letadel, dronů a přítomnost těchto prostředků na jednoduchých obrazovkách displejů v kokpitech či na pozemních stanicích. Členové koalice (výrobci technologií, letečtí provozovatelé či regulátoři) se zavázali začlenit protokol ADS-L do svých stávajících i budoucích výrobků a aktivně podporovat jeho širší využití v celé Evropě. Pilotům obecného letectví se tím otevírá příležitost využívat jednotný a cenově dostupný nástroj, který dokáže zlepšit jejich situační povědomí a výrazně snížit rizika kolizí ve vzduchu.
Evropský plán GA Flightpath 2030+: Digitální transformace a prevence nehod
Obě tyto iniciativy jsou součástí širšího programu GA Flightpath 2030+, jenž navazuje na předchozí úspěchy v oblasti bezpečnosti obecného letectví a nastavuje dlouhodobou strategii až do roku 2030 a dál. Ambicí programu je zlepšovat bezpečnostní kulturu pomocí preventivních opatření, využívat digitální technologie, podporovat udržitelnost a zajistit dostupnost létání širším skupinám uživatelů. Jednou z priorit tohoto plánu je prevence kolizí ve vzduchu coby klíčová riziková oblast, jak je stanoveno v pravidelných bezpečnostních zprávách EASA a Evropském plánu pro bezpečnost letectví (EPAS). Právě iniciativy, jakými jsou Conspicuity Declaration a Koalice ADS-L, tvoří praktické naplnění této politiky.
ATM Master Plan 2025: Budoucnost evropského řízení letového provozu
V širším kontextu je snaha o zlepšení bezpečnosti leteckého sektoru doplněna také Evropským plánem řízení letového provozu (ATM Master Plan 2025), který má za cíl transformovat evropský vzdušný prostor do roku 2045. Hlavními body tohoto dokumentu jsou digitalizace, interoperabilita systémů, zvyšování efektivity řízení provozu a celková udržitelnost.
Zodpovědné sdílení evropského vzdušného prostoru
Představení zmíněných iniciativ agenturou EASA představuje významný krok směrem k bezpečnějšímu, efektivnějšímu a udržitelnějšímu využívání evropského vzdušného prostoru. Spolupráce mezi piloty, provozovateli, výrobci a regulátory je klíčová pro dosažení těchto cílů a zajištění bezpečnosti nejen dnešních, ale i budoucích generací pilotů.
Zdroj: EASA