Britská agentura pro vyšetřování leteckých nehod (Air Accidents Investigation Branch, AAIB) vydala doporučení, aby všechna letadla vybavená integrovaným celotrupovým záchranným padákem byla opatřena zřetelným a nepřehlédnutelným označením, upozorňujícím záchranné složky na potenciálně nebezpečná zařízení uvnitř letounu.
Systémy záchranných padáků mohou ohrozit záchranáře při haváriích
Doporučení vychází z vyšetřování fatální nehody letounu Cirrus SR22, ke které došlo ve Velké Británii v uplynulém roce. Během nehody, způsobené ztrátou rychlosti a následným pádem do vývrtky, došlo k aktivaci padákového systému CAPS (Cirrus Airframe Parachute System). Vyšetřovatelé jako jednu z hlavních příčin nehody určili nezkušenost pilota a nedostatečnou aktuální letovou praxi. Pilot letounu, vlastněného místním leteckým klubem, před osudným letem nelétal 54 dní. Samotná nehoda nastala při nezvládnutém opakovaném vzletu po tvrdém dosednutí.
Nevýrazné označení padáku ohrožovalo bezpečnost záchranářů
Během podrobné prohlídky silně poškozených trosek letounu si vyšetřovatelé všimli skutečnosti, že standardní označení panelu, pod nímž se nachází raketově aktivovaný záchranný padák CAPS, je pro záchranáře velmi nevýrazné a obtížně viditelné. V závěrečné zprávě AAIB se uvádí: "Jediným vizuálním upozorněním na přítomnost systému CAPS jsou dvě malé tabulky umístěné v zadní horní části trupu letadla na levém a pravém okraji odlomitelného krytu padákového systému. Tyto tabulky jsou však již z krátké vzdálenosti nebo při omezené viditelnosti stěží rozeznatelné a záchranářům nedávají jasnou informaci o potenciálním nebezpečí uvnitř." Na nutnost měla dle dostupných informací poukázat i předchozí nehoda.
V uplynulých letech přibývá množství letounů vybavených padákovými záchrannými systémy. Mnoho z posledních nehod v ČR skončilo tragicky i přesto, že letadla byla těmito systémy vybavena. Každý pilot by se tak měl před každým letem s tímto systémem seznámit a v případě krizové situace zvážit možnost jeho použití.
Záchranáři musí k letadlu vybavenému padákovým systémem přistupovat bezpečně, pokud nebylo tohoto systému použito. V případě jeho aktivace v průběhu záchranných prací by navíc jeho vystřelení mohlo být život ohrožující pro záchranáře v okolí letadla. V případě, že padák nebyl vystřelen před nehodou, je navíc nutné, aby byl tento systém před zahájením záchranných a vyprošťovacích prací zneškodněn policejním pyrotechnikem.
Zdroj: AAIB