Nový výzkum provedený odborníky z Embry-Riddle Aeronautical University přináší silné argumenty pro tvrzení, že vousy u pilotů leteckých společností nijak neovlivňují účinnost kyslíkových masek. Zjištění se tak staví proti dlouholetým pravidlům některých aerolinek, které od pilotů vyžadují hladce oholenou tvář kvůli domnělému riziku snížené ochrany v nouzových situacích.
Studie vyvrací obavy o účinnost kyslíkových masek při nošení vousů
Výsledky této studie, publikované ve vědeckém periodiku Aerospace Medicine and Human Performance, vycházejí z testování 24 dobrovolníků v hypoxické komoře, která simulovala atmosférické podmínky ve výšce přibližně 9 100 metrů (30 000 stop). Účastníci výzkumu byli rozděleni do tří skupin podle délky vousů – zcela bez vousů, s krátkými vousy (do cca 10 milimetrů) a s delšími vousy přes 10 milimetrů. Průběžné monitorování hladiny saturace kyslíku v krvi ukázalo, že mezi všemi testovanými skupinami neexistují žádné statisticky významné rozdíly v dodávce kyslíku. Navíc, když byli účastníci vystaveni silně zapáchajícím látkám (např. čpavkovým solím), nikdo z nich necítil zápach přes nasazenou masku, bez ohledu na délku jejich vousů. Výsledky tedy potvrzují, že obličejové ochlupení nezhoršuje těsnicí schopnost masek před kouřem či jinými dráždivými látkami.
Závěry nové studie potvrzují starší výzkum pro Air Canada
Tato aktuální zjištění jsou v souladu s předchozí studií z roku 2018, kterou na žádost společnosti Air Canada zpracovala Simon Fraser University. I v tomto výzkumu vědci zjistili, že délka vousů pilotů neovlivňuje úroveň saturace kyslíkem ani schopnost masek chránit před oxidem uhelnatým v prostředí s kouřem. Air Canada na základě těchto výsledků změnila svou politiku a umožnila pilotům vousy do délky až 12,5 mm, za podmínky jejich pravidelné úpravy a udržování.
Některé aerolinky stále lpí na zákazu vousů; FAA ovšem hladké oholení nevyžaduje
Navzdory vědeckým důkazům většina velkých amerických leteckých společností stále zastává přísný zákaz vousů. Společnosti jako American Airlines, Delta, United, Southwest, JetBlue a Spirit nadále požadují, aby byla jejich pilotní posádka hladce oholená. Naopak jiné společnosti, jako například Hawaiian, Avelo nebo Allegiant, vousy pilotům tolerují. Důležité je, že americký Federální úřad pro letectví (FAA) hladké oholení pilotů nevyžaduje. Politikou týkající se zakazování obličejového ochlupení si určují samy letecké společnosti. Donedávna vycházely jejich obavy z historicky zdokumentovaných případů, kdy starší typy kyslíkových masek skutečně mohly vykazovat slabší těsnění a nižší účinnost v přítomnosti vousů.
Odborníci potvrzují bezpečnost masek u pilotů s vousy
Specialisté na leteckou bezpečnost a provozní standardy opakovaně ujišťují, že moderní kyslíkové masky jsou konstruovány tak, aby nebyly účinností ovlivněny přítomností vousů. To potvrzuje například Jay Musselman, vrchní ředitel pro flotilu a standardy a také hlavní pilot kanadské společnosti Air Canada, podle nějž byl hlavním důvodem změny v politice aerolinky právě průkazný výzkum Simon Fraser University.
Vousy v kokpitu: Je čas přehodnotit zastaralé přístupy?
Věřit zažitému pravidlu, že vousy mohou ohrozit bezpečnost pilota při použití kyslíkové masky, se možná v minulosti zdálo rozumné. Nedávné závěry renomovaných výzkumníků však tento mýtus spolehlivě vyvracejí. Je proto zásadní, aby se pravidla leteckých společností průběžně přizpůsobovala aktuálním vědeckým poznatkům a moderním technologiím. Taková změna nejenže vedla ke zvýšení komfortu pilotů, ale zároveň reflektuje nejnovější vývoj v oblasti letecké bezpečnosti.
Zdroj: Embry-Riddle Aeronautical University, Simon Fraser University, FAA