Největší světoví výrobci letadel pro rok 2025: Kdo ovládá letecký průmysl?

11.04.2025

Přehled předních výrobců letadel v roce 2025 odhaluje, jak se globální velikáni jako Airbus a Boeing vyrovnávají s výzvami a udržují své pozice na trhu. Report zahrnuje detailní analýzu jejich tržních kapitalizací, činností, a strategií adaptace na současné tržní podmínky.

Airbus A350-1000
Airbus A350-1000 (Zdroj: Airbus)

Současný letecký průmysl je dynamický a stále se vyvíjející sektor, ve kterém hrají velcí výrobci klíčovou roli při formování budoucnosti létání. K určení nejvýznamnějších společností můžeme využít různé parametry – od počtu zaměstnanců, objemu příjmů až po počet vyrobených letadel. My se však zaměříme především na tržní kapitalizaci, která efektivně odráží hodnotu a velikost společnosti z pohledu trhu. Pojďme se nyní detailně podívat na nejvýznamnější světové hráče v letecké výrobě pro rok 2025.

Airbus: Evropský lídr v komerční i vojenské letecké technice

  • Tržní kapitalizace: 146,29 miliard USD
  • Sídlo společnosti: Nizozemsko (centrální kanceláře a výroba převážně ve Francii)
  • Založeno: 1970
  • Počet zaměstnanců: cca 150 000
  • Čistý zisk v roce 2024: 6,75 miliard USD

Evropský Airbus patří dlouhodobě mezi největší a nejúspěšnější výrobce letadel světa. Ačkoliv společnost pokrývá široké portfolio od komerčních dopravních letadel přes vojenskou techniku, helikoptéry až po kosmické projekty, největší část příjmů generují právě civilní dopravní prostředky. V roce 2024 Airbus dodal 766 komerčních letadel a získal 826 nových objednávek, přičemž naprostou většinu z nich tvořily stroje oblíbené rodiny Airbus A320.

Podle údajů společnosti Companies Market Cap je Airbus aktuálně 110. nejhodnotnější firmou světa a pravidelně si upevňuje své vedoucí postavení na trhu s dopravními letadly.

Boeing: Americká ikona s turbulentními časy

  • Tržní kapitalizace: 130,39 miliard USD
  • Sídlo společnosti: USA
  • Založeno: 1916
  • Počet zaměstnanců: cca 171 000
  • Čistý zisk v roce 2024: ztráta 12,21 miliard USD

Americký gigant Boeing v posledních letech čelí mnoha výzvám. Po tragických nehodách Boeingů 737 MAX a následných dopadech pandemie COVID-19 prošla společnost řadou problémů, které se neblaze odrazily na jejích hospodářských výsledcích. V roce 2024 dodal Boeing pouhých 348 letadel, což je významný pokles proti roku předcházejícímu. Rovněž vojenská a vesmírná divize trpí rostoucími náklady a komplikacemi projektů jako jsou KC-46 a Starliner. Momentálně jedinou stabilně profitabilní částí společnosti je servisní a údržbová divize Boeing Global Services.

Lockheed Martin: Síla v obraně a kosmických technologiích

  • Tržní kapitalizace: 104,78 miliard USD
  • Sídlo společnosti: USA
  • Založeno: 1995 (fúzí Lockheed Corporation a Martin Marietta)
  • Počet zaměstnanců: cca 122 000
  • Čistý zisk v roce 2024: 6,22 miliard USD

Lockheed Martin zastává pevnou pozici ve světě vojenských technologií a obranných systémů. Je známý především díky stíhačkám páté generace F-35 Lightning II a legendárnímu stroji F-16 Fighting Falcon. V roce 2024 společnost dodala 110 letadel F-35 a získala důležitou zakázku od americké armády na protiraketový systém Patriot PAC-3 v hodnotě 4,5 miliardy dolarů. Přesto však Lockheed v posledním roce zaznamenal pokles hodnoty akcií kvůli komplikacím u některých tajných projektů.

Hindustan Aeronautics Limited: Zlatý věk indického leteckého průmyslu?

  • Tržní kapitalizace: 33,03 miliard USD
  • Sídlo společnosti: Indie
  • Založeno: 1940
  • Počet zaměstnanců: cca 24 400
  • Čistý zisk v roce 2024: 1,36 miliard USD

Indická společnost Hindustan Aeronautics Limited (HAL) v posledních desetiletích mohutně expanduje. HAL vyrábí pro vojenské účely nadzvukový stíhací letoun Tejas, několik typů vrtulníků a dronů. V říjnu 2024 firma získala tzv. status „Maharatna“, což jí zajišťuje vyšší míru autonomie a svobody v rozhodovacích procesech i při finančním plánování.

Dassault Aviation: Francouzský špičkový hráč ve vojenském i soukromém letectví

  • Tržní kapitalizace: 27,1 miliard USD
  • Sídlo společnosti: Francie
  • Založeno: 1929
  • Počet zaměstnanců: cca 13 500
  • Čistý zisk v roce 2024: 0,91 miliard USD

Francouzská firma Dassault Aviation má již téměř stoletou historii. Na poli obranného průmyslu boduje úspěšnými bojovými letouny Mirage 2000 a Rafale, civilní část pak staví na produkci luxusních business jetů Falcon (mj. Falcon 900 nebo novější tryskové stroje Falcon 7X a 8X). Dassault zažil rekordní rok díky nárůstu objednávek a rozšíření softwarové divize.

Trendy a výzvy světového leteckého průmyslu

Světoví výrobci letadel vstupují do druhé poloviny desetiletí se smíšenými úspěchy. Zatímco Airbus stabilně dohání ztráty způsobené pandemií, americký Boeing ještě řeší důsledky svých problémů a hledá novou cestu k bývalé ziskovosti. Obranné společnosti Lockheed Martin a Dassault stále bodují díky stabilním vojenským zakázkám, zatímco regionální hráči jako HAL rychle rostou díky novým příležitostem a silné státní podpoře. Budoucí vývoj trhu tak bude záviset především na schopnosti firem rychle se adaptovat na měnící se požadavky zákazníků, pokročilé technologie a stále náročnější regulatorní prostředí.

Zdroje: AeroTime, CompaniesMarketCap

Mohlo by vás zajímat

Témata

Airbus Boeing


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář