Boeing a Spirit AeroSystems by opět mohla být jedna firma

06.03.2024

Už téměř dvacet let vyrábí pro Boeing trupy letadel společnost Spirit Aerosystems, která vznikla odprodejem divize výrobce. Ve světle nekončících problémů se ale mezi managementy začaly vést řeči o možném opětovném spojení.

Trupy pro stroje MAX nyní náročně cestují po celé americe. V budoucnu by tomu tak být nemuselo
Trupy pro stroje MAX nyní náročně cestují po celé americe. V budoucnu by tomu tak být nemuselo (Zdroj: Shutterstock | Ian Dewar Photography)

Zvěsti o možném opětovném spojení, které by jistě značně otřáslo leteckým průmyslem, potvrdily obě společnosti. Druhým dechem ale zároveň dodaly, že se jedná o velmi ranné řeči, které zatím vůbec nic neznamenají. Boeing si od případného návratu továrny zpět pod křídla značky slibuje „posílení letecké bezpečnosti“. Právě ta je u výrobce ze Seattlu velmi pošramocena po incidentu společnosti Alaska Airlines, kdy za letu upadla u stroje 737 MAX-9 záslepka nouzového východu. Vyšetřování úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) předběžně určilo jako příčinu nenavrácení upevňovacích šroubů, které byly sundány při opravě záslepky.

„Úzce spolupracujeme se Spirit AeroSystems a jejich vedením na posílení kvality komerčních letadel, které společně vyrábíme,“ uvedl Boeing v tiskovém prohlášení. „Můžeme potvrdit, že naše spolupráce vyústila v předběžnou diskuzi o tom, aby se společnost Spirit AeroSystems opět stala součástí Boeingu. Věříme, že znovusjednocením výrobních provozů Boeingu a Spirit AeroSystems by posílilo leteckou bezpečnost, zlepšilo kvalitu a posloužilo zájmům zákazníků, zaměstnanců i akcionářů.“

Podobně jako Boeing mluvili i zástupci Spirit AeroSystems, podle nich ale zatím nelze slíbit uzavření smlouvy ani částka, časový rámec a podmínky, za kterých by k tomu mělo dojít. Jedním z důvodů je i to, že Spirit AeroSystems vyrábí trupy i pro konkurenci. Vlastní totiž továrnu v Belfastu, která se zaměřuje na výrobu křídel pro Airbus A220. Pokud by tedy chtěly obě společnosti pokročit ve znovusjednocení, bylo by zřejmě nutné domluvit se s Airbusem na odkupu továrny. Ukončení výroby bez dohody by totiž mohl evropský výrobce napadnout u soudu jako nekalou obchodní praktiku.

Zdroj článku: Aerotime

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář