Národní úřad pro bezpečnost dopravy USA (NTSB) přišel s předběžnými výsledky vyšetřování toho, proč došlo při lednovém letu společnosti Alaska Airlines z Portlandu v Oregonu do Ontaria v Kalifornii k odpadnutí dveří a utržení části trupu.
Havárii, která se odehrála 5. ledna ve výšce okolo pěti kilometrů, prý zapříčinila absence čtyř šroubů dveřní záslepky, jež ji měly udržet zavřenou. Ukazují na to prý viditelná místa na letounu, kde měly součástky být. Jednat se konkrétně mělo o dva šrouby bránící vertikálnímu posunu (pro uvolnění záslepky je potřeba ji nejdříve nadzvednout), jeden v horní vodící drážce a dva v horní vodící drážce.
„Pozorováním vzorů poškození a absence kontaktního poškození nebo deformace kolem otvorů spojených se šrouby zamezující vertikálnímu pohybu a šrouby horní vodící kolejnice, závěsech a kování naznačují, že čtyři šrouby, které měly zamezit pohybu záslepky MED (Mid-exit doors - pozn. red.) chyběly před tím, než se záslepka MED vysunula,“ stojí v závěru zprávy NTSB.
Šrouby údajně byly před letem odstraněny kvůli opravě nýtů. Společnost Spirit AeroSystems, jež dveřní záslepku 24. března 2023 ve svém závodu v Malajsii vyrobila a následně opravovala, už je ale nevrátila zpátky.
NTSB se kromě technickému vyšetřování věnovala také lidskému faktoru a nastaveným procesům mezi Boeingem a Spirit AeroSystems. Ve zprávě tak zmiňuje i problémy ve vedení dokumentace a vedení komunikace. Přímo v záznamech Boeingu lze totiž najít fotografie dokazující, že na záslepce po přenýtování chybí zadržovací šrouby.
Firma Boeing prý veškeré podklady NTSB prozkoumá, její zástupci už dříve uvedli, že za nehodu přebírají plnou odpovědnost. Vyšetřování ale pokračuje dál, závěrečná zpráva může být hotová i za více než rok.
„Jakýkoliv bude závěr, Boeing je zodpovědný za to, co se stalo,“ uvedl šéf společnosti Dave Calhoun. „Něco takového se na letadle opouštějícím naši továrnu nesmí stát.“