FlightSafety International a ZeroAvia spojily síly, aby připravily odborníky na budoucnost vzdušné dopravy s vodíkovými pohony. Partnerství se zaměřuje na vytvoření inovačních vzdělávacích programů pro piloty a technický personál.
ZeroAvia Dornier 228 (Zdroj: ZeroAvia)
FlightSafety International (FSI), přední světová společnost v oblasti leteckého výcviku, uzavřela ve čtvrtek významné strategické partnerství s průkopnickou firmou ZeroAvia, specialistou na vodíkové-elektrické pohonné jednotky. Oba partneři podepsali memorandum o spolupráci (MOU), jehož cílem je vybudovat moderní výcvikovou infrastrukturu pro zavádění letadel vybavených systémy s vodíkovými palivovými články. Součástí plánů je vytvoření pokročilých letových simulátorů, digitálních vzdělávacích systémů a dalšího školicího materiálu pro piloty a technický personál.
Jak uvedli zástupci obou společností, spolupráce zahrnuje také jednání s regulačními úřady o budoucích standardech a pravidlech pro výcvik personálu leteckých společností na nové bezemisní pohony.
Strategické partnerství pro trénink pilotů a techniků letadel s vodíkovým pohonem
Společnost FlightSafety International provozuje celosvětovou síť téměř 40 výcvikových center, která každoročně proškolí přibližně 82 500 osob, včetně asi 52 000 civilních pilotů. Nate Speiser, výkonný viceprezident pro obchod a marketing společnosti FSI, uvedl: "Naším cílem vždy bylo poskytovat kvalitní výcvik, který zaručí bezpečnost letových operací a plnou důvěru cestujících. Jsme přesvědčeni, že ZeroAvia disponuje jedinečným know-how, aby uvedla svoji vizi bezemisních vodíkových pohonů do komerční praxe. Jsme hrdí na to, že se budeme podílet na přípravě profesionálů na tento typ inovativních letadel."
Dlouhodobý závazek FlightSafety k letecké bezpečnosti a kvalitnímu výcviku
ZeroAvia patří mezi nejvýznamnější hráče v oboru vodíkem poháněných elektrických systémů (hydrogen-electric propulsion). Nedávno firma zaznamenala první komerční prodeje své pohonné jednotky ZA-600 o výkonu 600 kW, která je optimalizována pro letadla s kapacitou až 20 míst. Systém úspěšně absolvoval testovací lety s letounem Dornier 228 pro 19 pasažérů — dosud největším letadlem letícím čistě na vodíko-elektrickou energii. ZeroAvia navíc získala od amerického Federálního úřadu pro civilní letectví (FAA) dokument G-1, který stanovuje certifikační rámec pro nový pohonný systém ZA-600.
Firma také intenzivně pracuje na větších pohonných jednotkách určených pro kapacitu 40 až 80 míst a průběžně posiluje své pozice na trhu. ZeroAvia obdržela už přes 2 000 předobjednávek motorů od renomovaných leteckých dopravců, mezi nimiž figurují například United Airlines, Alaska Airlines či American Airlines. Americký dopravce American Airlines v červenci dokonce oznámil podmíněnou objednávku 100 kusů těchto pohonů.
ZeroAvia: Lídr v inovacích vodíkového letectví
Jedním z klíčových cílů společnosti ZeroAvia je vedle vývoje pohonů i aktivní rozvoj potřebné výkonové infrastruktury na letištích. Firma aktivně spolupracuje s významnými letišti a partnery na přípravě zařízení pro výrobu, mobilní skladování a distribuci vodíkového paliva. Za zvláště významnou je považována spolupráce ZeroAvia s předním světovým výrobcem letadel Airbus v projektu "Hydrogen Hubs". Zde partneři společně zkoumají potenciál vybudování vodíkové infrastruktury na kanadských letištích. Přestože Airbus letos částečně omezil program "ZeroE", firma i nadále hledá nové koncepce plně elektrických letadel poháněných vodíkovým systémem.
Dalším významným partnerstvím je spolupráce s firmou De Havilland Canada na vodíkem poháněné verzi populárního turbovrtulového letounu Dash 8-400, který už nalétal přes 11 milionů letových hodin.
Aktivní příprava letištní infrastruktury a globální spolupráce
Trend přechodu k novým pohonům zachytily i letecké školy, které začínají adaptovat své výcvikové programy na elektrické letouny, včetně nastupujících vertikálně vzlétajících modelů eVTOL. Pokročilé školy a studenti již mají možnost létat s úspěšným modelem Pipistrel Velis Electro, prvním plně elektrickým neopilotovaným letounem certifikovaným v kategorii lehkých sportovních letadel (LSA). V roce 2022 dokonce student jménem Shane Fisher dokončil jako první na světě závěrečnou pilotní zkoušku (checkride) na plně elektrickém Pipistrel Velis.
Letové školy a budoucí piloti: Adaptace na nové technologie přichází
Mezinárodní projektu celého světa i soukromí výrobci stále rychleji ukazují, jak rychle se vzdálená vize bezemisního létání stává reálnou skutečností. Čína již v lednu 2023 certifikovala první komerčně provozované elektrické čtyřmístné letadlo a další projekty, jako jsou osobní eVTOL BlackFly a Helix, získávají v USA stále větší pozornost zákazníků i investorů.
Zelená budoucnost letectví nabývá konkrétní podoby
Partnerství FlightSafety International a ZeroAvia tak představuje důležitý krok na cestě k dekarbonizaci leteckého sektoru. Díky propojení špičkových vzdělávacích metod FSI a technologického leadershipu ZeroAvia mají obě firmy ideální předpoklady připravit současné letecké profesionály i budoucí generace pilotů a techniků na výzvy a trendy zelené budoucnosti v aviatice.
Vodík je hrozný nápad. Pořád se ale najdou lidé, kteří si myslí, že přečůrají fyziku, chemii a ekonomiku. Airbus rozumně odsunul vodík na pozici: čekáme až bude líp (nikdy nebude). EU pořád nechápe, co vodík znamená, proto se najdou firmy, které se přisají na dotační cecík a peníze naivních investorů.
zaujimal by ma aj nazor niekoho, kto aspon raz v zivote videl vodikovy pohon nazivo :) nic v zlom, ale podobne lamentovanie o fyzike tu bolo aj pri elektromobiloch, a teraz to vyzera ze cinske elektromobily prevalcuju zapad aj s jeho fyzikmi
mimochodom odkial je informacia ze airbus nieco odsunul? Tu to vyzera ze vyvoj ide na plne obratky
No ano, tu a tam se to pouzije v praxi - v nejakem uzce specifickem "use case"- nejaky shuttle z letiste do pujcovny aut jsem videl jezdit na CGH2, nebo pendler okolo nekolika malo bloku. Po secteni vsech nakladu je to asi 10x drazsi - ale ma to dobre PR a vypada to dobre. Stejne jako napr trolejbus - co je schopny popojet treba pul kilometru na baterku pri nejakem vypadku site na nejakem useku trolejoveho vedeni.
Igi, ohledne elektromobilu: Takze tvuj dnesni vyklad je, ze cinske elektromobily vytlaci spalovaky z celeho sveta, nebo alespon obsahnou podstatnou cast svetoveho trhu? Nebo v cem je ten "uspech"? Mozna dokazou obsahnout vetsinu z toho 1-2 procenta prodeju nalezejicim elektromobilum (kteryzto podil uz se notabene zmensuje, co prestavaji dotace a to kouzlo novosti pominulo). Ale cinske fabriky dokazou cenou konkurovat jakemokoli odvetvi pochopitelne, a to uz docela davno :)
Vodík uniká. S tím doteď nikdo nic neudělal. Vodík je drahý a špatně se přepravuje, s tím taky nikdo nic neudělal. Nápadů je dost - ale i ten čpavek má víc negativ. Všechny ty články o vývoji jsou jen green washing. Posouvají o 5 let aby nemuseli investovat do vývoje teď.
Ale o to nejde. Pocuvali sme vas mudrlantov jak EV proste nemoze fungovat, lebo hustota energie, lebo cena, lebo litium, lebo hento-tamto. Dnes su na cestach desiatky milionov "nefungujucich" EV, vzdy ked nejaky prejde okolo spomeniem si na vas (s len mierne sarkastickym usmevom ;))
Tak sa pytam ci to s vodikom "nejde" rovnako.
btw na dotacie uz som reagoval, ale vidim ze to je asi trosku obsesia. Len zopakujem ze ropny priemysel je dotovany nasobne viac, nez kedy bolo cokolvek elektricke.
1) An electric vehicle (EV) is a motor vehicle whose propulsion is powered fully or mostly by electricity.[1] - cili i hybridy,ako HEV, PHEV, REEV apodobne. Ciste bateriove jsou vyznamne minoritni podil ze vsech EV, natozpak ze vsech vehiclu...
2)V tom propagacnim clanku, co referujes, je zmineno 14% jen jednou (a 16%-20% vubec) - a netyka se podilu na trhu ale poctu nove prodanych aut v roce 2022 - tj kde ta spicka byla absolutne nejvetsi - podivej se na letosni prodeje napriklad. Zase se to tyka i hybridu, cili ciste BEV jsou jen zlomek.
3) Na celem svete se rocne vyrobi cca 100 mil aut, cili na silnicich jezdi cca 1-2 mld aut - z toho papirove 40 mil EV (podle tohoto clanku opet vcetne plug-in hybridu, range extenderu apod) tj 2-4% a dnes podil nove prodanych EV KLESA.
4) "hento-tamto" o te energeticke hustote je jaksi porad pravda - mam dva kolegy, co maji bateriove auto - ujedou v zime asi takovou vzdalenost jako ja, kdyz mi v dieselu zacne svitit "hladove oko". A to auto je stalo asi tolik co me stalo postupne 5 aut. Vsak proc ne , at si s tim jezdi - ja mam zase letadlo a taky ho nutne nepotrebuju, anebo obcas jezdim na kole - to musim taky lip planovat :)
5) s vodikom to neide rovnako (tedy vlastne ide rovnako - ma taky spoustu problemu pri praktickem a masovem vyuziti - takze v tomhle to podobne je, ale jinak nez myslis :) - je neprakticky zase z uplne jinych duvodu nez baterky, o kterych tady debatujem bez toho aby nas nekdo nazyval mudrlanty - anebo at si - mohli jsme dopadnout hur :). Priste by to ale chtelo nejake presvedcive argumenty misto osobnich vypadu, hento-tamto.
6) Tesi me, ze si na me vzpomenes, kdykoli kolem projede bateriove auto. Predstav si, ze by sis mel na nekoho vzpomenout, kdykoli kolem tebe projede to prehistoricke a temer zapomenute auto spalujici fosilni paliva :) To by bylo docela na masli :)
ako povieš veľmajstre :) vyhradzujem si právo dať väčšiu váhu názoru niekoho kto s tým reálne pracuje (a neoznačuje za "propagáciu" všetko čo vyvracia jeho tvrdenia - už púhym pohľadom na cesty vidno že EV sú ďaleko viac ako 1-2%, a to na slovensku čo žije v dobe neolitickej).
Keď už zachraňujeme planétu, mne aj tak príde najlogickejšie, namiesto cpania vodíka do velkých nádrží, použiť vodík + CO2 z atmosféry a vyrobiť defacto klasické, kompaktné, net zero uhlovodíkové palivo.
Ideálny by bol samozrejme biely alebo zelený vodík. Hlavne keď sa ukazuje že európa má obrovské prírodné zásoby.
Kazdy ma pravo duverovat komu chce, pochopitelne :) Ja myslel ale, ze debatujem o technice/fyzice/chemii, ne o "duvere ve vize" :)
"už púhym pohľadom na cesty vidno" - no to je prave to zavadejici. Lepsi nez pouhy pohled je si 10 minut sednout k rusne silnici a pocitat. Ja to udelal a jednou mi vysla 0.0 a jednou 0.8% :) Kolik vyslo tobe?
Vodik ze vzduchu: Zkus si nastudovat sam, abych ti nesugeroval nejaky zcestny nazor, jake procento (objemove ale zvlaste hmotnostni - na tom je zavisla vyhrevnost) je vodiku ve vzduchu a kolik energie stoji ho separovat. Budes se dostavat ke zlomku, kde ve jmenovateli budou miliardy....
Kdyz si nekde prectes, ze vodiku ve vzduchu je X milionu tun, musis to porovnat s tim kolik je milionu milionu milionu tun vzduchu....