Americký úřad pro letectví (FAA) o víkendu nařídil všem americkým dopravcům okamžité vyřadit z provozu letouny Boeing 737 MAX-9, a to v reakci na odpadnutí části trupu ze stroje Alaska Airlines. Opatření dopadne na 171 letadel.
FAA vydáním direktivy pro letovou způsobnost 2024-02-51 reaguje na incident na letu Alaska Airlines 1282, kterému krátce po vzletu z letiště v Portlandu, ve výšce 12 000 stop odpadla část trupu. Posádka okamžitě provedla veškeré nouzové postupy pro náhlou dekompresi a zahájila návrat na letiště. Nikomu z cca. 180 osob na palubě se nic vážného nestalo, přímo u místa nehody nikdo neseděl, podle serveru Katu News, patřící do zpravodajské sítě televize ABC, byl nicméně v ohrožení malý chlapec, kterého dekomprese připravila o triko.
Po přistání v Portlandu bylo zjištěno, že upadnutá část trupu byl jeden z únikových východů, který se nachází za levým křídlem. Letadlo (reg. N704AL) přitom bylo úplně nové, aerolinka ve vyjádření k nehodě uvedla, že ho od Boeingu dostala 31. října 2023. To je pro Boeing o to horší zpráva, jelikož má aktuálně problémy s výrobou a certifikací napříč celou rodinou MAX (psali jsme například zde a zde).
Incident on Alaska Airlines Flight 1282 as a piece of the wall popped off mid-flight, reportedly sucking out passengers' belongings and endangering a child. pic.twitter.com/phAlLptXDx
Alaska Airlines po obdržení zpráv o incidentu neprodleně nakrátko uzemnila všech 18 MAX-9 v jejich letovém parku. Po důkladné kontrole je sice vrátila do provozu, FAA ale celý problém povýšila na národní a nařídila pozastavit veškerý provoz tohoto typu i dalším společnostem. Jen u Alaska Airlines to znamenalo zrušení 160 letů, což se dotklo 23 000 cestujících. V neděli se podle serveru iDmes k zákazu přidaly i společnosti mimo USA, například Turkish Airlines nebo panamská Copa Airlines.
Výrobce Boeing potvrdil, že se incidentem zabývá a spolupracuje s dopravcem i úřady (Zdroj: X | Boeing)
Všechna letadla třídy MAX-9 nyní musí projít kontrolou dveří a zajistit opravu případných chyb. Pokud by bylo potřeba letadlo někam přepravit, musí dopravce požádat FAA o povolení a nesmí letadlo přetlakovat.
Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.
Boeing už s tímto systémem prokázal nezpůsobilost provozovat svá letadla bezpečně, systém nainstaloval - primární důvod byla úspora paliva ale to je na dlouho - bez toho aby piloty nejenže vyškolil ale vůbec informoval - byla o něm jenom znímka v manuálu že tam něco nového je - výsledkem byly dva zbytečné pády s fatálními následky.
Mimochodem, mezi prvním a druhým pádem jsem byl na letišti v Hong-Kongu a na kameru zachytil start Boeingu 737-B Etiopian Airlines. A právě těm pak letadlo spadlo - a možná právě to.
stručne k tomu proč je řeč o penězích - Boeing zjistil, že pokud namontuje na letadlo větší motory než byly předtím, spotřeba se sníži, teď není důležité o kolik - a tak je tam namontoval, problém však vznikl tím, že je musel trochu předsunout - tím se letadlo stalo nestabilním a bylo potřeba to vykompenzovat softvérem - a tak vyvinul v tichosti MCAS.
Ještě poznámka k oficiálním prohlášením Boeingu - klidně je můžete ignorovat, nulová informační hodnota - jako ostatně vždy.
Pokud je šrouba bez podložky, její upevnění je slabé a časem se uvolní. Mám dojem že Boeing při šraubování podložky nepoužívá a proto se šrouby časem vibracemi uvolňují. Boeing by měl mít zákaz létat nad mořem.
RE: podložky pod šrouby - předběžná teorie o příčinách odpadnutí dverí
11.01.2024 v 10:33
Leo Podstanicky
NYT "Federal investigators said late Monday that it was possible that the bolts that were supposed to keep a fuselage panel in place were never installed before the panel blew off an Alaska Airlines Boeing 737 Max 9 in a near-disastrous accident on Friday night."
Panel on Boeing Plane May Not Have Been Properly Attached, Agency Says - The New York Times (nytimes.com)
RE: RE: RE: podložky pod šrouby - předběžná teorie o příčinách odpadnutí dverí
12.01.2024 v 19:11
Leo Podstanicky
Boeing je příliš velký - tak se může stát že principy kontroly kvality se nedokáží uhlídat a pošlou do produkce - tady - létání - stroj, ve kterém na nouzových dveřích chybí šrouby a nikdo o tom neví.
přílišná velikost firmy která je jednou z příčin nízké kvality Boeingů 737 MAX - létajících dojných krav jak je sami nazývají
12.01.2024 v 19:15
Leo Podstanicky
The number of employees of the company The Boeing headquartered in the United States increased by 14 thousand persons (+9.86 percent) in 2022. In total, the number of employees amounted to 156 thousand persons in 2022.
RE: RE: RE: RE: RE: podložky pod šrouby - předběžná teorie o příčinách odpadnutí dverí
13.01.2024 v 15:32
Leo Podstanicky
děkuji, nechci být za moudrého ale ... jak mohou nejlepší a nejctnostnější letecké společnosti na světě, která samozřejmě prosazuje LGBT ulítnout dveře? A ještě k tomu nouzové? žeby drill cestujících na skutečnou situaci? Jak známe Amíky, a jejich NORAD, vše je ve hře.
Letěl jsem s Cathay Pacific s A500-900 z Amsterdamu do Hong-Kongu. Perfektní letadlo, velké, prostorné, s vynikajícím servisem.
A hlavně - za letu nic nestratili.
Abych jenom nechválil - seděl jsem u křídla - jeho zadní konstrukce - a hluk z motorů byl důrazně slyšet i při kruizingu, snad jenom při sestupu to přestalo- Co se dá dělat - jsou prostě moc velké a jednom dva tak holt musí něco dělat když to má s 600 lidma letět. Hluk byl takový, že i soused mě slyšel jenom když jsem mu "šeptal do ouška" - na stewardku - krásnou Číňanku - jsem musel chtě-nechtě - trochu přisadit. Ale jinak selanka, 11-ti hodinová.
že to někdo v Boeingu udělal schválně - nemyslím zlomyslnost a sabotáž ve výrobě - spíše šlo o tajnou akci o několik pater výše - prostě to vyskoušeli na lidech.