Boeing 737-7 letos certifikaci nezíská

26.12.2023

Nejmenší člen rodiny MAX měl začít létat na začátku 2024. FAA ale do konce roku svolení dát nehodlá.

Boeing 737 MAX-7 po svém prvním letu v roce 2018
Boeing 737 MAX-7 po svém prvním letu v roce 2018 (Zdroj: The Seattle Times)

Americký výrobce letadel Boeing má další problém s rodinou MAX. Ačkoliv se mu v listopadu povedlo od amerického úřadu pro letectví (FAA) získat povolení pro letové testy na nejnovější a největší model MAX-10, naopak „drobeček“ MAX-7 se zatím na továrnu v Seattlu z výšky jen tak nepodívá. 

Boeing sice očekával, že jelikož oba modely sdílí komponenty, certifikační proces bude rychlý. FAA se ale v posledních dnech vyjádřill, že nemá žádný časový plán, kdy by “autorizaci k typové inspekci“, jak se toto povolení oficiálně nazývá, vydal. Na vině by podle serveru Mentour Pilot měly být problémy s anti-ice systémem v motorech a jejich gondolách (psali jsme zde). S jistotou to tak nebude letos, v což Boeing velmi doufal. 

Není totiž jediným, kdo na typovou certifikaci čeká. Na letadlo už má společnost objednávky od Southwest Airlines, která má být první aerolinkou s letadly MAX-7 v letovém parku. A nebude jich mít vůbec málo, objednala si jich totiž rovnou 108. Pro amerického dopravce jde o ideální model, a to díky kompaktnosti a menší hmotnosti, které přinášejí velký dolet a výkon při vzletu. Tiskokvý mluvčí Brad Hawkins dokonce přirovnal stroj ke sportovnímu vozu.

737 MAX-7 v barvách Southwestu (Zdroj: Boeing)

 

V současnosti má Southwest v provozu podle webu airfleets.net přes 800 letadel, z nichž většina (389) jsou i více než dvě dekády staré 737-700. Dalších více jak 200 strojů pak jsou typu 737-800 s průměrným stářím 8,4 let. Před dvěma lety pak společnost dostala 221 z 234 MAX-8. Právě na nich a na modelu MAX-7 chce dopravce založit svou další budoucnost. Podle Hawkinse budou schopni lépe upravovat kapacitu míst, jelikož poptávka na jejich lety se pohybuje v závislosti na sezóně, dnech v týdnu i konkrétním denním období. 

Boeing slibuje u MAX-7 dolet 7 000 km, Southwest by tak ze svého domácího letiště v Dallasu spolehlivě pokryl celou Severní a Střední Ameriku, Grónsko, metropoli Islandu Reykjavík a země na severu Jižní Ameriky. Oproti MAX-8 je o čtyři metry kratší, MTOW je menší o 2,6 tuny a pojme maximálně 172 cestujících, oproti 210 u MAX-8. Díky tomu ale potřebuje jen 2 100 m ranveje pro vzlet, větší „bráška“ spotřebuje ještě 400 m navíc.

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář