Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) se dnes zařadila vedle amerického Federálního leteckého úřadu (FAA) a příkazem k zachování letové způsobilosti (AD) 2021-0039 umožňuje návrat letounů typu Boeing 737-8 a 737-9, souhrnně označovaných jako B737 MAX, do provozu. Než se však stroje opravdu vydají na evropské nebe s cestujícími, budou muset projít řadou dílčích úprav. Povinné bude také přeškolení posádek. EASA o tom dnes informovala v tiskovém prohlášení.
„Dnes jsme dosáhli významného milníku na dlouhé cestě. Po pečlivé analýze jsme usoudili, že je B737 MAX schopný bezpečného návratu na oblohu. Testování probíhalo zcela nezávisle na společnosti Boeing i Federálním leteckém úřadu, bez jakýchkoliv ekonomických či politických tlaků,“ prohlásil Patrick Ky, výkonný ředitel Agentury. „Sami jsme provedli letové i simulátorové testy a nespoléhali jsme na ostatní,“ dodal pan Ky s tím, že tímto momentem sledování provozu nových „sedm-tři-sedmiček“ zdaleka nekončí.
Právě přílišná benevolence a přenesení odpovědnosti do rukou samotného výrobce letadla Boeing se ukázalo jako jedno ze systémových selhání, které ve výsledku vedlo k nedostatečnému otestování letadla a sehrálo zásadní roli při obou tragických nehodách typu B737 MAX, při nichž zemřelo 346 lidí. Podstatnou roli v nich hrál zejména systém MCAS, který - ačkoliv měl pilotům pomáhat smazat rozdíly v ovládání od typu B737 NG - nepracoval tak, jak měl, ale především o jeho existenci neměly posádky ani tušení.
Povinné změny a úkony před uvedením B737 MAX do komerčního provozu
- aktualizace softwaru palubního počítače FCC (včetně systému MCAS)
- aktualizace zobrazení varování v případě rozdílu údajů z obou čidel úhlu náběhu
- fyzické oddělení kabelů vedoucích z kokpitu k servomotoru vyvážení stabilizátoru
- aktualizace letové příručky v části provozních omezení a postupů
- povinný simulátorový výcvik všech pilotů B737 MAX před jejich nejbližším letem na skutečném letounu
- změny v systému výcviku a pravidelných přezkoušení na typu
- testy funkčnosti systémů včetně čidel úhlu náběhu
- ověřovací let bez cestujících před návratem do komerčního provozu, aby bylo možné ověřit, že byly všechny změny správně zavedeny a letadlo je po delší odstávce na zemi plně způsobilé provozu
Podrobnosti viz EASA AD 2021-0039
Podle informací Aerowebu se na uvedení odstavených Boeingů do provozu chystá také jejich tuzemský provozovatel, společnost Smartwings. Typoví instruktoři se již nyní na simulátoru B737 MAX v areálu Czech Aviation Training Centre připravují na to, aby následně mohli vést povinný výcvik svých kolegů.
Povolení k provozu zmíněného typu přichází po více než 22 měsících od momentu, kdy byla v důsledku dvou tragických nehod letadla postupně uzemňována jednotlivými státy a leteckými úřady.