Během senátního slyšení dne 27. března 2025 promluvil úřadující správce Federálního úřadu pro letectví (FAA) Christopher Rocheleau o možnosti využití satelitní služby Starlink společnosti SpaceX v rámci telekomunikační infrastruktury FAA. Rocheleau zdůraznil, že Oddělení vládní efektivity (DOGE), vedené Elonem Muskem, nijak nezasahovalo do rozhodování o testování Starlinku na pracovištích FAA. Toto prohlášení vyvrátilo předchozí spekulace médií o potenciálním střetu zájmů nebo vlivu Muskovy skupiny na úřad.
FAA testuje Starlink jako alternativu kvůli problémům s Verizonem
FAA zahájila počátkem roku 2025 první praktické testy terminálů Starlink, aby vyhodnotila schopnosti tohoto systému vyřešit dlouhodobé potíže s telekomunikačním spojením. Testování zahrnuje instalaci jednoho terminálu v zařízení FAA v Atlantic City a dalších dvou na aljašských místech neklíčových pro bezpečnost provozu. Rocheleau ujišťoval senátory, že se testovací terminály dosud nijak nepřipojily k systémům řízení letového provozu a že žádní pracovníci oddělení DOGE nejsou zapojeni do procesu posuzování dalších instalací.
Důležitost testů Starlinku ještě vzrostla poté, co FAA začátkem února 2025 oznámila, že kvůli problematickému fungování zvažuje ukončení smlouvy se společností Verizon v hodnotě 2,4 miliardy dolarů.
Elon Musk veřejně kritizuje současný systém FAA od Verizonu
Na platformě X (dříve Twitter) veřejně kritizoval Elon Musk stávající telekomunikační řešení FAA poskytované firmou Verizon. Dne 25. února 2025 Musk uvedl, že „současný systém Verizon nefunguje a vážně ohrožuje bezpečnost leteckých cestujících“. O několik dní později dodal, že „komunikační systém Verizonu určený pro řízení letového provozu rychle kolabuje“.
Tato vyjádření vyvolala diskusi médií a veřejnosti, nakolik se Musk může snažit prosadit řešení své společnosti SpaceX. SpaceX však 5. března 2025 jasně odmítla jakýkoli zájem převzít aktuálně platnou smlouvu FAA s Verizonem. Připustila nicméně, že Starlink by mohl představovat „částečné řešení problémů stárnoucího telekomunikačního systému“.
Senátor Markey zdůrazňuje potřebu modernizace letecké infrastruktury
V rámci senátního slyšení položil americký senátor Ed Markey několik otázek ohledně Muskových výroků a problematiky telekomunikační bezpečnosti. Ačkoli Rocheleau neuvedl vlastní stanovisko k Muskovým slovům, zdůraznil, že bezpečnost letového provozu zůstává nadále zajištěna. Přiznal ale jasně, že „ámerický systém řízení letecké dopravy nutně vyžaduje modernizaci“.
Modernizace národního vzdušného systému USA je nezbytná
Nutnost modernizovat infrastrukturu letecké komunikace není novým tématem – stárnoucí technologie a limitovaná kapacita současného systému představují významné logistické a bezpečnostní výzvy. Rocheleauovo vyjádření tak rezonovalo s dlouhodobými požadavky odborné veřejnosti a aerokosmického průmyslu. Modernizace je totiž nezbytnou podmínkou pro zachování bezpečnosti a provozní efektivity amerického národního vzdušného prostoru do budoucích desetiletí.
FAA pokračuje v hledání nejvhodnějších technologických řešení
Současné testování terminálů Starlink je součástí širšího strategického záměru FAA, jak zvýšit efektivitu a stabilitu své infrastruktury telekomunikací. Pod vedením dočasného správce Rocheleaua FAA pečlivě vyhodnocuje možnosti, které nabízí Starlink i další technologická řešení. Cílem zůstává nejen překonat stávající potíže se systémem Verizon, ale i položit základy moderního, odolného a bezpečného řešení na mnoho let dopředu.
FAA v tomto úsilí úzce spolupracuje s odborníky ze soukromého i veřejného sektoru, aby případné integrační kroky byly důkladně připravené, transparentní a bezpečné.
Zdroj: AeroTime, Reuters