Rok 2023 vyhrál Airbus, Boeing porazil o 200 letadel

16.01.2024

Na poli velkých dopravních letadel spolu soupeří víceméně jen Boeing a Airbus. Rok 2023 v dodávkách zákazníkům patřil francouzskému výrobci. Vyhrál popáté v řadě

Boeing a Airbus už několik desetiletí dominují osobní dopravě. Rok 2023 ale patřil jasně evropské firmě
Boeing a Airbus už několik desetiletí dominují osobní dopravě. Rok 2023 ale patřil jasně evropské firmě (Zdroj: Boeing/Airbus)

Čísla pochází z tiskových zpráv obou společností za čtvrté čtvrtletí a zároveň i za celý rok. Airbus za uplynulý rok svým zákazníkům dodal 735 strojů, z nichž bylo 639 úzkotrupých (modely A220 a A319 - A321 neo) a 96 širokotrupých (32 A330 a 64 A350). Nejvíce se dařilo typu A321neo, kterého se doručilo 317 kusů, tedy bezmála polovina z celkového množství. Na druhém místě skončil A320neo se 247 dodávkami a A220-300 se 65.

Počet dodaných letounů Airbus podle konkrétních modelů (Zdroj: Airbus)
A220-100 A220-300 A319neo A320neo A321neo A330-200 A330-900 A350-900 A350-1000
3 65 7 247 317 3 29 52 12

Airbus současně s počty doručení zveřejnil i počet objednávek, které ho budou zaměstnávat následující roky. K 31. prosinci zaznamenal objednávek na 2 319 kusů, 225 jich ale bylo zrušeno a aktuální číslo běžících objednávek je tedy 2 094. Meziročně je to obrovský nárůst, v roce 2022 udělal objednávek jen 820. I zde drtivou většinu logicky dělají úzkotrupá letadla, hlavně A321neo (1 286) a A320neo (402). Následují modely A350, varianty 900 se očekává 148, tisícovek pak 118.

Infografika o dodávkách Airbusu (Zdroj: Airbus)

 

Prohra o více jak 200 letadel

To Boeing za loňský rok dodal klientům strojů 528, což je o 207 méně, než Airbus. Americká společnost zveřejnila jen celkový počet u jednotlivých kategorií letadel, víme tak, že strojů typu 737 se dodalo 396, na druhém místě je s velkým propadem 787 a po další mezeře je třetí 767. Konkrétní modely ani rozdělení na dopravní/cargo známé nejsou.

Počet dodaných letounů Boeing (Zdroj: Boeing)
737 747 767 777 787
396 1 32 26 73

Boeingu zlámaly krk celoroční problémy napříč celou rodinou strojů MAX. Nedávné uzemnění typu MAX-9 napříč USA po incidentu na palubě Alaska Airlines byla jen špička ledovce, která jen více poukázala na problémy odštěpeného závodu Boeingu Spirit AeroSystems. Jen během druhého pololetí loňského roku se objevily ať už konstrukční nebo výkonnostní problémy u MAX-8, MAX-9 i MAX-7, který stále čeká na povolení FAA ke spuštění testovacích letů. Pošramocenou pověst zachraňuje jen MAX-10, která k letovým testům zelenou dostala.

Boeing zároveň zveřejnil i čísla své vojenské divize. Z nichž se dá vyčíst, že k zákazníkům se dostalo 77 vrtulníků Apache (57 předchozí generace a 20 nejnovějších), 20 Chinooků (9:11), 2 MH-139, 9 modelů F-15, 22 F/A-18, 13 tankerů KC-46, 11 hlídkových letounů P-8 Poseidon, 3 výcvíkové letouny T-7A a do vesmíru vypustil 5 satelitů.

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář