Přelom v letecké regulaci: EASA schválila první organizaci DPO pro zařízení ATM/ANS

31.03.2025

Evropská agentura pro bezpečnost letectví EASA, oficiálně schválila první organizaci typu DPO pro zařízení řízení letového provozu a navigace, což představuje klíčový pokrok v regulaci evropského letectví.

ATM - Řízení letového provozu
ATM - Řízení letového provozu (Zdroj: Vygeneroval Dall-E 3)

Kolín nad Rýnem, 27. března 2025 – Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) učinila důležitý krok v regulaci evropského letectví, když poprvé udělila schválení organizaci typu Design or Production Organisation (DPO) pro zařízení řízení letového provozu a letecké navigace (ATM/ANS). Tento milník významně posouvá Evropu směrem k bezpečnějšímu, interoperabilnějšímu a efektivnějšímu provozu ATM sítě ve všech fázích letů.

Co to je ATM?

V letectví zkratka ATM znamená Air Traffic Management, tedy řízení letového provozu. ATM zahrnuje tři hlavní složky:

  • ATC (Air Traffic Control) – řízení letového provozu v reálném čase (např. věž, přibližovací a oblastní řízení).
  • ASM (Airspace Management) – správa vzdušného prostoru, tedy rozhodování o tom, jaký prostor je k dispozici pro různé účely (civilní, vojenský, dočasně vyhrazený apod.).
  • ATFM (Air Traffic Flow Management) – řízení toku letového provozu, tedy koordinace, aby nedošlo k přetížení sektorů nebo letišť.

Celkově ATM zajišťuje bezpečný, efektivní a plynulý pohyb letadel ve vzdušném prostoru.

MEP prvním držitelem certifikátu DPO – hlasové systémy ATM/ANS moderněji a jednodušeji

Nové oprávnění získala nizozemská společnost Micro Elektronische Producten B.V. (MEP), která se specializuje na návrh a výrobu systémů hlasové komunikace vzduch–země pro řízení letového provozu. MEP je tak vůbec první organizací v Evropě, která prošla úspěšnou certifikací dle nových pravidel EASA. Toto oprávnění platí jednotně na celém území EU a otevírá cestu k harmonizaci zařízení ATM/ANS napříč kontinentem.

Nový přístup znamená nejen jednotný certifikační standard, ale také usnadnění zavádění prověřených bezpečných řešení, což zrychlí modernizaci celé evropské ATM infrastruktury.

Odborníci vítají nový certifikační přístup – úspora času, financí a snazší inovace

„Toto první schválení znamená začátek nové, modernější éry v evropské ATM síti,“ uvedl Jesper Rasmussen, ředitel letových standardů EASA. „Evropa je silným výrobcem zařízení pro řízení letového provozu. Nově zavedený systém usnadní poskytovatelům letových služeb adopci technologií, které již byly bezpečně prověřeny v reálném provozu. Společnosti navíc získávají možnost flexibilně inovovat existující řešení bez nutnosti absolvovat opětovný kompletní certifikační proces. Gratulujeme společnosti MEP k tomuto úspěchu a předpokládáme, že další výrobci budou brzy následovat jejich příklad.

Werner van Eck, generální ředitel společnosti MEP, uvedl: „Jsem velmi hrdý na to, že právě MEP získala toto první oprávnění. Je to velké ocenění pro celý náš tým, který po dobu celého roku intenzivně spolupracoval s odborníky z agentury EASA. Naše firma dlouhodobě klade velký důraz na bezpečnost v ATM, zejména v oblasti hlasových komunikačních systémů. Očekáváme, že schválení vůči zákazníkům dále posílí důvěru a umožní ještě lepší spolupráci.“

Co znamená certifikace DPO v praxi?

Organizace vlastnící oprávnění DPO může žádat o certifikaci určitých zařízení ATM/ANS, provádět jejich změny (zařazené jako významné či nevýznamné) a také vydávat deklarace o shodě návrhu. Držitelé certifikátu mohou navíc zařízení dodávat přímo poskytovatelům navigačních služeb (ANSP) spolu s formuláři o uvolnění dle EASA. Tato nová certifikace významně ulehčí práci ANSP, které budou moci přímo spoléhat na ověřené postupy certifikovaných DPO organizací, což urychlí implementaci nových technologií a změn ATM infrastruktury.

Výhody nového regulačního rámce EASA: jednotný standard, nižší náklady a podpora inovací

Nový certifikační rámec vychází z nařízení Evropské unie č. 2023/1768 a 2023/1769. Zavedením jednotných technických specifikací pro všechna ATM/ANS zařízení napříč Evropou dochází ke sjednocení trhu, snížení administrativní zátěže a nákladové efektivity pro poskytovatele navigačních služeb, výrobce i národní letecké úřady. Zavedení těchto pravidel má rovněž umožnit větší flexibilitu, rychlejší zavádění inovací a zachování nejvyššího možného bezpečnostního standardu.

Zásadní krok pro budoucnost evropského ATM

První udělení schválení organizace typu DPO jasně ukazuje směr dalšího vývoje evropské ATM infrastruktury. Sjednocení vývoje, výroby a certifikace zařízení povede nejen k harmonizaci celého evropského leteckého prostoru, ale také k výraznému posílení bezpečnosti letů a lepšímu zvládání stále se zvyšující intenzity leteckého provozu v Evropě. Tento krok lze bez nadsázky označit za jeden z nejvýznamnějších milníků v historii evropské regulace ATM/ANS zařízení.

Zdroj: EASA

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář