Airbus plánuje revoluční motor s otevřeným rotorem pro nástupce A320

01.04.2025 4 příspěvky

Airbus spolupracuje s CFM International na vývoji revolučního motoru RISE pro nástupce A320. Nový motor by mohl vést ke zvýšené účinnosti, nižší spotřebě paliva a snížení emisí.

Airbus plánuje revoluční motor s otevřeným rotorem pro nástupce A320
Airbus plánuje revoluční motor s otevřeným rotorem pro nástupce A320 (Zdroj: Airbus)

Společnost Airbus ve spolupráci s konsorciem CFM International, což je společný podnik firem General Electric a Safran, pracuje na novém průkopnickém motoru s názvem RISE (Revolutionary Innovation for Sustainable Engines). Tento motor by se mohl stát základem pro budoucí generaci letounů, konkrétně nástupce dnešní populární řady Airbusů A320. Projekt se soustředí především na zvýšení palivové úspornosti a výrazné snížení emisí, což představuje důležitý krok k udržitelnějšímu létání.

Jak funguje motor s otevřeným rotorem?

V porovnání s tradičními dvouproudovými motory (turboventilátory), které mají lopatky ukryty uvnitř krytu motoru (nacelle), spočívá hlavní rozdíl otevřeného rotoru v otevřeně umístěných primárních a sekundárních protiběžných turbínových stupních. Toto řešení umožňuje výrazně vyšší obtokový poměr (bypass ratio), což je klíč k lepší účinnosti. Podle vyjádření Mohamada Aliho, mluvčího CFM International, tvůrci předpokládají až o 20 procent nižší spotřebu paliva ve srovnání se současnými motory.

Velký obtokový poměr, tedy poměr vzduchu proudícího okolo jádra motoru vůči vzduchu procházejícímu jádrem, je zásadní pro zvýšení efektivity motoru. Čím více vzduchu motor obejde, tím nižší je jeho spotřeba paliva a zároveň zároveň klesají emise CO₂.

Výhody i výzvy otevřeného rotoru

Ekologičtější provoz díky nižší spotřebě paliva

Největší výhodou technologie otevřeného rotoru je právě výrazné snížení spotřeby paliva a emisí oxidu uhličitého (CO₂). V době rostoucích požadavků na ekologickou udržitelnost jde o zásadní argument, který výrobcům může otevřít cestu k výrazné změně současné podoby komerční letecké dopravy.

Specifická hlučnost – výzva i příležitost

Dalším důležitým aspektem nové technologie je hladina hluku. Otevřený rotor produkuje hluk odlišného charakteru než běžné turboventilátorové jednotky. Přesto podle dostupných informací od výrobce nebude hlučnější než současné konvenční motory. Dosažení přijatelné úrovně hluku se má docílit optimalizací tvaru lopatek a moderními technologiemi tlumení hluku.

Náročná konstrukční integrace do letounů

Technická integrace otevřeného rotoru se však neobejde bez komplikací. Nové konstrukční řešení motorů vyžaduje změny v konstrukci letadla jako celku, což může zkomplikovat jejich zavedení do praxe. Náročnost a komplexnost instalace znamená pro výrobce nutnost navrhnout nové letouny od počátku s důrazem právě na tento motor.

Současný stav vývoje projektu RISE

Program RISE zahájily společnosti Airbus a CFM v červnu 2021. Zaměřuje se především na motory určené pro kategorii tahu od 25 do 35 kN, tedy ideální tah pro letadla typu narrow-body odpovídající velikosti současných Airbusů A320. V rámci ověření technologie plánuje Airbus předběžně testovat nové motory na upraveném velkokapacitním letounu A380. Tyto testovací lety by měly proběhnout ve druhé polovině tohoto desetiletí, což ukáže perspektivu nové technologie v běžném komerčním provozu.

Další inovativní řešení – sklopné konce křídel

Vedle vývoje motorů Airbus rovněž uvažuje o převzetí konceptu skládacích koncových částí křídel, který již dnes používá například Boeing u modelové řady 777-X. Delší, štíhlá křídla významně zlepšují aerodynamickou efektivitu ve vyšších letových hladinách. Na letištních plochách je však obtížné zajistit dostatečný prostor u bran a stojánek. Řešením může být právě sklápění konců křídel v době pobytu na zemi. Airbus však upozorňuje, že implementace tohoto řešení je technicky komplikovanější u menších letounů, než jakým je právě u 777-X. Přesto firma na této myšlence pracuje a uvažuje nad její integrací.

Airbus potvrzuje: nová řešení jsou pevnou součástí firemní strategie

Guillaume Faury, výkonný ředitel společnosti Airbus, otevřený rotor považuje za jednu z několika slibných technologií rozvíjených jeho firmou. Ačkoliv připouští technické překážky a komplikace, Airbus hodlá ve vývoji nových přístupů k pohonům letadel pokračovat. Úspěch technologie otevřeného rotoru přitom bude záviset nejen na překonání technických výzev, ale také na přijetí dopravci, regulačními úřady i samotnými cestujícími.

Otevřený rotor jako možná cesta k udržitelnější letecké dopravě?

Ačkoliv je technologie motorů s otevřeným rotorem ambiciózním krokem kupředu, její komerční budoucnost zůstává zatím otevřená. Vývoj ukáže, zda se nový typ pohonných jednotek v následujících letech prosadí v celosvětovém měřítku. Pro Airbus and CFM International jde každopádně o klíčovou příležitost, jak aktivně reagovat na současné environmentální výzvy a požadavky trhu po úspornějších a čistších letadlech.

Zdroj: AVweb, Simple Flying, Aviation Week

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

B-727 a projekt motoru s otevřeným rotorem UDF

Včera v 8:06 Luboš Hradlař

Stálo by za to zmínit historický projekt UDF, který se bohužel nepovedl uvést do života. Projekt motoru s otevřeným rotorem nesl název UDF (Unducted Fan), konkrétně šlo o motor GE36 UDF vyvinutý firmou General Electric. Tato technologie vznikla jako reakce na ropnou krizi a slibovala výrazně vyšší účinnost než klasické proudové motory díky otevřeným, protiběžným rotorům bez krycí gondoly. Motor byl testován na upraveném letounu Boeing 727, kde nahradil jeden ze zadních motorů, a později také na McDonnell Douglas MD-80. Celý projekt spadal do širšího výzkumného programu QCSEE (Quiet Clean Short-Haul Experimental Engine), který měl za cíl vývoj tišších a úspornějších motorů pro krátké tratě.

Odpovědět

RE: B-727 a projekt motoru s otevřeným rotorem UDF

Včera v 13:57 Marek

Přesně tak, super komentář. Taky mě to hned napadlo, že podobná verze se již zkoušela. Mám za to, že byly testovány dva různé motory, pokud se nepletu.

Na youtube jsou k tomu pěkná videa. Mně se ta technologie líbí hodně. Co si však pamatuju, mělo to hodně zvláštní zvuk daný nejspíše transsonickými rychlostmi konců listů a protiběžnými vrtulemi obecně, podobně jako na Tu-95/114.

Každopádně velice zajímavá technologie.

Odpovědět

Rychlost

Včera v 13:02 Daniel

Jasně, super 20% spotřeba dolů, ale i rychlost. Takže let se klidně prodlouží i o 20-30 min. Je to jako kdybych měl dostat auto s nižší spotřebou, ale i o to pomalejší. 

Odpovědět

Materialy

Včera v 15:50 Josef

Co ja vim, tak problem byl tehdy u UDF motoru GE v materialech. Nebyli schopni vyrobit lopatky tak, aby nedochazelo k jejich extremnimu opotrebeni.

Odpovědět

Přidat komentář