Společnost Airbus ve spolupráci s konsorciem CFM International, což je společný podnik firem General Electric a Safran, pracuje na novém průkopnickém motoru s názvem RISE (Revolutionary Innovation for Sustainable Engines). Tento motor by se mohl stát základem pro budoucí generaci letounů, konkrétně nástupce dnešní populární řady Airbusů A320. Projekt se soustředí především na zvýšení palivové úspornosti a výrazné snížení emisí, což představuje důležitý krok k udržitelnějšímu létání.
Jak funguje motor s otevřeným rotorem?
V porovnání s tradičními dvouproudovými motory (turboventilátory), které mají lopatky ukryty uvnitř krytu motoru (nacelle), spočívá hlavní rozdíl otevřeného rotoru v otevřeně umístěných primárních a sekundárních protiběžných turbínových stupních. Toto řešení umožňuje výrazně vyšší obtokový poměr (bypass ratio), což je klíč k lepší účinnosti. Podle vyjádření Mohamada Aliho, mluvčího CFM International, tvůrci předpokládají až o 20 procent nižší spotřebu paliva ve srovnání se současnými motory.
Velký obtokový poměr, tedy poměr vzduchu proudícího okolo jádra motoru vůči vzduchu procházejícímu jádrem, je zásadní pro zvýšení efektivity motoru. Čím více vzduchu motor obejde, tím nižší je jeho spotřeba paliva a zároveň zároveň klesají emise CO₂.
Výhody i výzvy otevřeného rotoru
Ekologičtější provoz díky nižší spotřebě paliva
Největší výhodou technologie otevřeného rotoru je právě výrazné snížení spotřeby paliva a emisí oxidu uhličitého (CO₂). V době rostoucích požadavků na ekologickou udržitelnost jde o zásadní argument, který výrobcům může otevřít cestu k výrazné změně současné podoby komerční letecké dopravy.
Specifická hlučnost – výzva i příležitost
Dalším důležitým aspektem nové technologie je hladina hluku. Otevřený rotor produkuje hluk odlišného charakteru než běžné turboventilátorové jednotky. Přesto podle dostupných informací od výrobce nebude hlučnější než současné konvenční motory. Dosažení přijatelné úrovně hluku se má docílit optimalizací tvaru lopatek a moderními technologiemi tlumení hluku.
Náročná konstrukční integrace do letounů
Technická integrace otevřeného rotoru se však neobejde bez komplikací. Nové konstrukční řešení motorů vyžaduje změny v konstrukci letadla jako celku, což může zkomplikovat jejich zavedení do praxe. Náročnost a komplexnost instalace znamená pro výrobce nutnost navrhnout nové letouny od počátku s důrazem právě na tento motor.
Současný stav vývoje projektu RISE
Program RISE zahájily společnosti Airbus a CFM v červnu 2021. Zaměřuje se především na motory určené pro kategorii tahu od 25 do 35 kN, tedy ideální tah pro letadla typu narrow-body odpovídající velikosti současných Airbusů A320. V rámci ověření technologie plánuje Airbus předběžně testovat nové motory na upraveném velkokapacitním letounu A380. Tyto testovací lety by měly proběhnout ve druhé polovině tohoto desetiletí, což ukáže perspektivu nové technologie v běžném komerčním provozu.
Další inovativní řešení – sklopné konce křídel
Vedle vývoje motorů Airbus rovněž uvažuje o převzetí konceptu skládacích koncových částí křídel, který již dnes používá například Boeing u modelové řady 777-X. Delší, štíhlá křídla významně zlepšují aerodynamickou efektivitu ve vyšších letových hladinách. Na letištních plochách je však obtížné zajistit dostatečný prostor u bran a stojánek. Řešením může být právě sklápění konců křídel v době pobytu na zemi. Airbus však upozorňuje, že implementace tohoto řešení je technicky komplikovanější u menších letounů, než jakým je právě u 777-X. Přesto firma na této myšlence pracuje a uvažuje nad její integrací.
Airbus potvrzuje: nová řešení jsou pevnou součástí firemní strategie
Guillaume Faury, výkonný ředitel společnosti Airbus, otevřený rotor považuje za jednu z několika slibných technologií rozvíjených jeho firmou. Ačkoliv připouští technické překážky a komplikace, Airbus hodlá ve vývoji nových přístupů k pohonům letadel pokračovat. Úspěch technologie otevřeného rotoru přitom bude záviset nejen na překonání technických výzev, ale také na přijetí dopravci, regulačními úřady i samotnými cestujícími.
Otevřený rotor jako možná cesta k udržitelnější letecké dopravě?
Ačkoliv je technologie motorů s otevřeným rotorem ambiciózním krokem kupředu, její komerční budoucnost zůstává zatím otevřená. Vývoj ukáže, zda se nový typ pohonných jednotek v následujících letech prosadí v celosvětovém měřítku. Pro Airbus and CFM International jde každopádně o klíčovou příležitost, jak aktivně reagovat na současné environmentální výzvy a požadavky trhu po úspornějších a čistších letadlech.
Zdroj: AVweb, Simple Flying, Aviation Week