Abú Dhabí chystá první hybridní heliport pro elektrická letadla, svolení získala společnost Archer Aviation

27.04.2025

Abú Dhabí se chystá na revoluci ve vzdušné dopravě s prvním hybridním heliportem pro elektrická letadla typu eVTOL. Společnost Archer Aviation významně napomáhá k tomuto rozvoji s podporou GCAA a strategickou infrastrukturní adaptací.

Abú Dhabí chystá první hybridní heliport pro elektrická letadla, svolení získala společnost Archer Aviation
Abú Dhabí chystá první hybridní heliport pro elektrická letadla, svolení získala společnost Archer Aviation (Zdroj: Letiště Praha)

Společnost Archer Aviation, specializující se na pokročilou vzdušnou mobilitu a vývoj elektrických letounů s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL), oznámila 23. dubna 2025 výrazný úspěch. Generální úřad pro civilní letectví Spojených arabských emirátů (GCAA) schválil její plán na přeměnu stávající přistávací plochy (heliportu) u terminálu Abú Dhabi Cruise Terminal na hybridní zařízení umožňující přistání jak běžných vrtulníků, tak i elektrických letounů eVTOL.

Průlomové regulační normy: bezpečnost a interoperabilita na prvním místě

Na projektu Archer Aviation úzce spolupracuje se svým infrastrukturním partnerem, společností Falcon Aviation, a také s emirátským GCAA. Klíčovým bodem této spolupráce je nejen samotná fyzická přeměna přistávací plochy, ale zejména vytvoření vhodného regulačního rámce pro provoz hybridních heliportů. Díky tomu se GCAA stal prvním úřadem civilního letectví na světě, který připravil detailní pravidla pro bezpečný a plynulý provoz vrtulníků společně s elektrickými eVTOL letouny ze společného prostoru.

Nově vznikající normy jsou připravovány ve spolupráci s předními společnostmi působícími v tomto oboru. Podle oznámení Archer Aviation bude jejich konečná podoba zveřejněna nejpozději v červenci 2025. Tyto normy stanovují nezbytná opatření, která zajistí bezpečnost, efektivitu a kompatibilitu při integraci tohoto nového druhu městské dopravy do stávajícího leteckého provozu.

Strategická lokalita a rychlá adaptace infrastruktury v centru Abú Dhabí

Jedním z hlavních přínosů projektu je využití již existujícího heliportu a s ním spojených regulačních a územně plánovacích výhod, díky čemuž Archer výrazně omezí náklady a dobu realizace. Přeměna spočívá zejména v dobudování dobíjecích stanic, modernizaci přistávacích systémů a posílení bezpečnostních prvků heliportu tak, aby vyhovovaly provozním požadavkům elektrických letounů eVTOL.

Heliport u Abú Dhabi Cruise Terminal byl zvolen strategicky, protože se jedná o atraktivní a turisticky velmi frekventovanou lokalitu. Ročně totiž přiláká více než 650 tisíc návštěvníků. Díky své pozici poskytne ideální dostupnost k významným bodům zájmu v Abú Dhabí, ke kterým patří místní hlavní přístav, slavné muzeum Louvre Abú Dhabí, připravovaný kulturní okrsek na ostrově Saadiyat a populární pobřežní promenáda Corniche.

První komerční provoz eVTOL v Emirátech již letos s Abú Dhabí Aviation

Dokončení plánovaných úprav změní heliport na první zařízení v SAE, připravené k zahájení komerčního provozu městských vzdušných taxi. Archer Aviation uvedla, že prvním provozovatelem elektrických letounů typu Midnight bude renomovaná místní společnost Abú Dhabí Aviation (ADA), která svou počáteční flotilu těchto strojů plánuje uvést do provozu ještě v letošním roce.

Využívání stávající letecké infrastruktury – klíč k rychlému a efektivnímu spuštění provozu

Adam Goldstein, generální ředitel a spoluzakladatel Archer Aviation, přišel s vyjádřením, že využívání existujících leteckých zařízení a zázemí je klíčové pro strategii rychlého vstupu na trh: „Díky tomu můžeme rychle a bezpečně připravit klíčovou infrastrukturu ještě před zahájením komerčních letů.“

Tato strategie je součástí širších plánů společnosti Archer, která v SAE buduje komplexní síť infrastruktury pro pokročilou vzdušnou mobilitu. Cílem firmy je hladká integrace inovativních letounů eVTOL do regionálního dopravního systému.

Pokročilá vzdušná mobilita jako příklad pro celý svět

Rozvoj hybridního heliportu v Abú Dhabí představuje významný precedens nejen na Blízkém východě; přináší také inspiraci a model pro regulátory a provozovatele na celém světě. Přechod na novou generaci letadel poháněných elektrickou energií tak získává jasný rámec, který by se mohl stát základem pro další podobné projekty po celém světě.

Zdroje: AeroTime, Archer

Mohlo by vás zajímat

Témata

Ze zahraničí


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář