Německé A400M rozšiřují své schopnosti tankování paliva za letu

30.03.2025

Německá Luftwaffe uskutečnila úspěšné testy tankování paliva za letu s letounem A400M, čímž zvyšuje interoperabilitu s NATO. Testy zahrnovaly tankování amerických letounů V-22 Osprey a rozšíření provozních schopností A400M.

Airbus A400
Airbus A400 (Zdroj: Wikipedia)

Německá Luftwaffe v lednu a březnu 2025 dosáhla významných úspěchů při testování doplňování paliva letounem Airbus A400M. Tyto kroky lze chápat jako zásadní posun k rozšíření schopností vzdušného tankování, jež mají především zvýšit interoperabilitu německého vojenského letectva s dalšími spojenci NATO.

Klíčový milník ke zvýšení interoperability NATO

Společnost Airbus Defence oznámila 13. ledna 2025, že německý letoun A400M poprvé úspěšně doplnil palivo letounu V-22 Osprey, provozovanému americkým námořnictvem (U.S. Navy). Následovala podobná operace z 19. března nad Severním mořem, při níž letoun Luftwaffe provedl první doplnění paliva letadlu CV-22B Osprey z 352. křídla speciálních operací amerického letectva (U.S. Air Force) dislokovaného na základně RAF Mildenhall.

Tyto testy byly zásadní pro rozšíření letové obálky A400M, tedy rozšíření rozsahu provozních podmínek, za kterých může letoun bezpečně tankovat palivo různým typům aliančních strojů. Společné cvičení nad Severním mořem bylo jasným vyjádřením úzké spolupráce mezi německými a americkými ozbrojenými silami.

Úspěšné doplnění paliva letounům V-22 Osprey amerických sil

A400M Luftwaffe využívá centrálně umístěný tankovací systém HDU (Hose and Drum Unit), situovaný pod rampou zadních nákladových dveří. Díky přídavným vnitřním nádržím v nákladovém prostoru a podvěsným nádržím pod křídly může tento stroj tankovat různé typy vojenských letounů včetně jiných A400M nebo strojů typu C-130 Hercules. Základní palivová kapacita letounu činí 63 500 litrů a lze ji ještě rozšířit pomocí dvojice přídavných nádrží po 7 200 litrech. Přenosová rychlost při tankování dosahuje až 2 000 litrů za minutu.

Specifika technického provedení tankování za letu

Specifické technické rozdíly mezi letouny A400M a V-22 Osprey vyžadují přesné manévrování během tankování. Protože je A400M rychlejší než tiltrotorový Osprey, musí německý letoun létat pomalu, zatímco piloti V-22 musejí naopak zvládnout stabilní formaci blízko své maximální rychlosti – tento aspekt klade značné nároky na přesnou koordinaci obou posádek.

Postupný rozvoj schopností A400M v širším aliančním kontextu

Program A400M kontinuálně prochází sérií testů a certifikací, jejichž cílem je přizpůsobit letoun požadavkům provozu v rámci spojeneckých sil. Již v roce 2019 se letoun poprvé osvědčil při tankování vrtulníku Airbus H225M Caracal ve spolupráci s francouzskou agenturou DGA (Direction Générale de l'Armement). Další úspěšné zkoušky probíhaly v roce 2024, kdy německý A400M doplnil palivo i americkým strojům F/A-18F Super Hornet a E/A-18G Growler.

Budoucí integrace vrtulníků CH-47F v německém letectvu

Dalším logickým krokem v rozvoji těchto schopností je připravovaná certifikace tankování vrtulníků CH-47F Chinook, jež německá armáda objednala v počtu 60 strojů s předpokládanými dodávkami mezi lety 2027–2032. V rámci příprav se Německo chystá již brzy vyslat svůj letoun A400M do USA k otestování doplňování paliva s americkým speciálním vrtulníkem MH-47G Chinook. Již hotové testy s tankovacím letadlem KC-130J se osvědčily, nyní má následovat tato další fáze certifikace americkými Chinooky.

Pro rychlé zahájení provozu nových vrtulníků CH-47F okamžitě po jejich dodání německému letectvu již nyní probíhá intenzivní příprava techniků, pilotů a palubních specialistů. Tato příprava se realizuje nejen v USA, ale také v Nizozemsku či ve Velké Británii.

Operativní univerzálnost A400M

Od převzetí svého prvního letounu A400M v prosinci 2014 nalézala německá Luftwaffe intenzivní využití pro tento stroj. Ke konci roku 2024 měla Luftwaffe převzatých již 48 z celkem 53 objednaných A400M, které od roku 2022 nalétaly více než 25 tisíc letových hodin (z celkových 51 tisíc hodin od počátku zavedení typu do služby).

Univerzálnost tohoto letounu umožňuje jeho operační nasazení nejen jako tankeru a transportního letounu, ale také jako létající nemocnice. Maximální kapacita nákladu činí 37 tun, maximální dolet přesahuje 8 700 kilometrů bez doplnění paliva.

A400M jako klíčový prvek alianční spolupráce

Rozšíření schopností tankování paliva za letu u německého A400M je důležitým příspěvkem k interoperabilitě mezi státy NATO a zároveň posiluje operační flexibilitu německého letectva. Díky adaptabilitě na různé operační scénáře bude A400M zaujímat významné místo v moderním evropském a aliančním vojenském letectvu.

Zdroj: Airbus Defence, The Aviationist, Team Luftwaffe.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář