Letiště Moses Lake v americkém státě Washington se stalo minulý týden dejištěm prvního elektrického letu turbovrtulové Cessny 208B Grand Caravan. Namísto běžné pohonné jednotky Pratt & Whitney PT6A ji poháněl motor magniX 500 o výkonu 750 koní. Půlhodinový let proběhl bez potíží.

Společnost magniX, výrobce elektrických motorů magni250 a magni500, se už loni podobně zapojila do projektu elektrizace menšího letounu DHC-2 de Havilland Beaver, který rovněž letěl na elektřinu. Přestavbu letounu měla na starost společnost AeroTEC. Kromě přizpůsobení letounu jinému typu pohonu bylo nutné pozměnit i avioniku stroje - klasické palivoměry například nahradily indikátory stavu akumulátorů.

Na druhou stranu není třeba elektrický let Grand Caravanu nějak přeceňovat, neboť do komerčního provozu s cestujícími má stroj ještě daleko. „Cestující by se do letadla nevešel. Ve skutečnosti jsme se ani nepokoušeli umístit baterie na příhodnější místa,“ připomněl kabinu letadla naplněnou dvěma tunami lithium-iontových baterií a chladicího vybavení ředitel společnosti magniX Roei Ganzarski.

Společnost magniX nicméně zastává názor, že konverzí již hotového letounu na elektrický pohon je proces jeho uvedení do komerčního provozu násobně jednodušší než v případě vývoje letounu zcela nové koncepce. Klíčem k úspěchu má být nyní způsob, jak ještě více zmenšit používané baterie.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přestavba

02.06.2020 v 11:26 Radek

Takže celá přestavba je jen test toho, jestli jsou schopni upravit existující letoun. Prakticky je to k ničemu, protože 2 tuny baterií a jejich chlazení. U leounu, u kterého se moc nehraje na superlehkou konstrukci a dokonalou aerodynamiku je to nesmysl.

Odpovědět

Přidat komentář