Čistě elektrická Cessna Grand Caravan absolvovala první let
Adam Zuska 01.06.2020 1 příspěvek
Adam Zuska 01.06.2020 1 příspěvek
Letiště Moses Lake v americkém státě Washington se stalo minulý týden dejištěm prvního elektrického letu turbovrtulové Cessny 208B Grand Caravan. Namísto běžné pohonné jednotky Pratt & Whitney PT6A ji poháněl motor magniX 500 o výkonu 750 koní. Půlhodinový let proběhl bez potíží.
Společnost magniX, výrobce elektrických motorů magni250 a magni500, se už loni podobně zapojila do projektu elektrizace menšího letounu DHC-2 de Havilland Beaver, který rovněž letěl na elektřinu. Přestavbu letounu měla na starost společnost AeroTEC. Kromě přizpůsobení letounu jinému typu pohonu bylo nutné pozměnit i avioniku stroje - klasické palivoměry například nahradily indikátory stavu akumulátorů.
Na druhou stranu není třeba elektrický let Grand Caravanu nějak přeceňovat, neboť do komerčního provozu s cestujícími má stroj ještě daleko. „Cestující by se do letadla nevešel. Ve skutečnosti jsme se ani nepokoušeli umístit baterie na příhodnější místa,“ připomněl kabinu letadla naplněnou dvěma tunami lithium-iontových baterií a chladicího vybavení ředitel společnosti magniX Roei Ganzarski.
Společnost magniX nicméně zastává názor, že konverzí již hotového letounu na elektrický pohon je proces jeho uvedení do komerčního provozu násobně jednodušší než v případě vývoje letounu zcela nové koncepce. Klíčem k úspěchu má být nyní způsob, jak ještě více zmenšit používané baterie.
Mohlo by vás zajímat
Témata
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Přestavba
02.06.2020 v 11:26 Radek
Takže celá přestavba je jen test toho, jestli jsou schopni upravit existující letoun. Prakticky je to k ničemu, protože 2 tuny baterií a jejich chlazení. U leounu, u kterého se moc nehraje na superlehkou konstrukci a dokonalou aerodynamiku je to nesmysl.