Mezinárodní organizace civilního letectví (ICAO) se začala zabývat otázkou, zda jsou dosavadní výcvikové standardy vyhovující i pro piloty moderních, vysoce automatizovaných dopravních letadel. V Montrealu se proto příští týden uskuteční konference s cílem projednat právě požadavky na udělování pilotních licencí a celkovou koncepci pilotního výcviku. O konferenci informoval server Avweb.com.
„Ve světle posledních událostí lidé diskutují o tom, zda jsou minimální požadavky nebo zkušenosti stálé dostačující, nebo bychom je měli přezkoumat,“ řekl agentuře Reuters Miguel Marin, inspektor bezpečnosti ICAO, viditelně odkazuje k nehodám Boeingů 737 MAX. Cílem by přitom nemělo být prosté navýšení výcvikových hodin (tzv hour-based přístup), ale spíše koncepční úprava osnov a průběhu celého výcviku s důrazem na prokazování schopností (tzv. competency-based přístup). Avweb v té souvislosti připomíná, že v roce 2013 nařídil americký Federální letecký úřad (FAA) mj. navýšit nálet pro první důstojníky u aerolinií z 250 na 1 500 letových hodin. To se však setkalo s kritikou především ze stran dopravců. Argumentovali nedostatkem pilotů, se kterým se potýkají dodnes.
Dalším z témat konference by měla být otázka, zda piloti neztrácejí díky autopilotům správné návyky v řízení letadla. Již zmíněné tragické nehody Boeingů 737 MAX také přispěly k upření pozornosti na schopnost dopravních pilotů řídit letadlo „ručně“. Diskuse proto proběhne i k otázce prokazování dovedností řídit letadlo při poruchách a vysazení autopilota.
Že je výcvik pilotů „živé“ téma potvrzuje také činnost Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA). Ta chce, jak uvádí její strategický plán EASA GA Roadmap 2.0 zaměřený především na piloty malých letadel všeobecného letectví, například v rámci nové kvalifikace Basic Instrument Rating (BIR) usnadnit pilotům „cestu“ k přístrojové doložce.