Letošní nejrozsáhlejší balík změn v rozdělení vzdušného prostoru České republiky, částečně již avizovaný v našem souhrnném článku z tradičního semináře pro všeobecné letectví, je zde! Ode dneška si tak musí piloti napříč pražským FIRem dát při plánování letů pozor na několik změn. Obzvlášť v pozoru by měli být velitelé letounů při neřízených letech na Moravě.
Rozšíření působnosti FIC Praha
Počínaje 28. únorem se rozšiřuje působnost FIC Praha (Praha Information), a to pod TMA řízených letiště na Moravě a ve Slezsku a v okolí Karlových Varů. Zatímco dosud byly pro neřízené lety na Moravě určeny služby řízení stanovišť Brno/Ostrava Radar, nově bude tato oblast mimo CTR a TMA (tedy prostory třídy G a E) vytyčena jako jeden sektor Morava (namísto dosavadních sektorů Morava – Part South a Morava – Part North) v působnosti služby FIC Praha na frekvenci 136,275. Podobný proces nastává u Karlových Varů.
Omezené prostory nad národními parky ČR
Významnou změnou v rozdělení vzdušného prostoru jsou nové omezené prostory nad národními parky ČR. Prostorům LKR1, LKR2, LKR3 a LKR4 jsme se podrobněji věnovali již v článku Létání nad národními parky IV - podoba nových prostorů. Od 28. února na jejich prostorové vymezení musíme myslet v rámci předletové přípravy letů do příslušných oblastí. Stručně řečeno platí, že v oblasti zmíněných prostorů je nutné letět minimálně 1 000 stop nad zemí, a to v okruhu 600 metrů od nejvyšší překážky v okolí.
Jak ve svém vystoupení na semináři pro všeobecné letectví uvedl pan Vítězslav Hezký, ředitel sekce provozní Úřadu pro civilní letectví, současná podoba prostorů je výsledkem složitých jednání mezi ministerstvy dopravy a životního prostředí, z nichž piloti vyšli spíše jako vítězové. Ze strany správců národních parků lze po celý rok 2019 očekávat zevrubné monitorování situace a bude-li docházet k porušování nastavených pravidel, lze podle pana Hezkého očekávat další změny, které by patrně vedly k daleko většímu omezení vzdušného prostoru nad národními parky. ÚCL tak apeluje na piloty, aby dodržovali nová provozní pravidla s maximální důsledností.
Změna vstupních/výstupních bodů v Brně a Karlových Varech
V oblastech letišť Tuřany a Karlovy Vary se z provozních důvodů mírně posouvají vstupní/výstupní body - v Brně jde o bod Zulu, ve Varech o body Alfa, Bravo a November. Ruší se rovněž současné průniky prostorů CTR a TMA – koncové řízené oblasti letišť LKTB, LKMT a LKKV jsou nově shora ohraničeny jednotnou spodní hranicí prostorů TMA.
Nový nebezpečný prostor u Kbel
Do mapy nově přibydou nebezpečné prostory – LKD4 Satalice (věnovat pozornost by mu měli především piloti při odletu z Letňan při točení vpravo na kbelský výstupní bod Romeo), dále prostory LKD11 Chlum, LKD13 Milovany a LKD14 Lesná. Poslední tři jmenované prostory jsou nicméně součástí již existujících prostorů TSA.
Další změny
Výše popsaným i veškerým dalším, již ne tak zásadním změnám v rozdělení vzdušného prostoru se věnuje prezentace Lumíra Hovančíka z Řízení letového provozu, dostupná z webu lis.rlp.cz.