Série článků, která se věnuje létání nad národními parky České republiky, zapisuje další díl. ÚCL zveřejnil podobu nových plánovaných prostorů, které upraví létání nad NP od března 2019.
AKTUALIZACE Z 28. ÚNORA 2019 Pozor! Původně navrhované horizontální hranice prostorů LKR1, LKR2, LKR3 a LKR4, tak jak jsou zakresleny na mapkách níže v článku, neodpovídají konečnému schválenému vymezení prostorů. Pro účely detailního plánování prosím používejte aktuální data z AIP ČR.
Předpoklad se naplnil. Hledaná cesta, jak regulovat létání nad národními parky v souladu s leteckými pravidly a podle zvyklostí letecké normotvorby, získala před několika dny očekávanou podobu – tedy vyhlášení omezených prostorů formou opatření obecné povahy. Nově vytyčené prostory by měly přibýt do leteckých map 28. února 2019 v tradičně nejmohutnějším aktualizačním balíčku dat AIRAC.
Prostor LKR1 Šumava
Prostor LKR2 České Švýcarsko
Prostor LKR3 KRNAP
Prostor LKR4 Podyjí
Nově vytyčené omezené prostory budou mít – pochopitelně kromě horizontálního vymezení hranic – společné vlastnosti. Pro všechny prostory bude platit vertikální vymezení GND – 1000 ft AGL, tedy od země do výšky 300 metrů nad zemí a aktivace H24 (celodenní). Pro všechny prostory bude rovněž platit výjimka z omezení pro:
lety policejní,
lety vojenských letadel,
lety LZS bezprostředně související se záchranou lidského života a IZS,
lety za účelem pátrání a záchrany,
lety provádějící leteckou hasičskou činnost,
vzlety a přistání bezmotorových letadel po povolení uživatele prostoru,
lety bezpilotních letadel po povolení uživatele prostoru.
Nové prostory jsou aktuálně zakotveny v návrhu opatření obecné povahy, což znamená, že k němu dotčené subjekty mohou podávat své připomínky či písemné námitky, a to přímo u Úřadu pro civilní letectví. „Tyto námitky jsou oprávněni podat poskytovatelé leteckých služeb, organizace sdružující v České republice uživatele vzdušného prostoru, nebo, určí-li tak Úřad, i jiné osoby, jejichž oprávněné zájmy mohou být opatřením obecné povahy přímo dotčeny,“ sdělila naší redakci paní Kateřina Havlíková z právního oddělení ÚCL. Návrhy na vyhlášení jednotlivých omezených prostorů byly souhrnně vyvěšeny na úřední desce 24. července 2018; 30denní lhůta na podání písemných námitek tak poběží ke dni publikace tohoto článku ještě necelých 14 dní.
Pokud bude text konečného opatření obecné povahy shodný s předloženým návrhem, budou nové omezené prostory nad národními parky vyhlášeny spolu s dalšími změnami v rozdělení vzdušného prostoru ke dni 28. února 2019. To bude také den nabytí účinnosti nové mapy ICAO pro rok 2019.
Po přečtení článku mám silný pocit, že zřizované prostory nad národními parky je něco naprosto zbytečného. Bydlím už desátý rok cca 1km vzdušnou čarou od hranice národního parku Podyjí a sám aktivně létám na UL. To, co jsem za těch deset let vypozoroval se dá stručně shrnout asi takto: jen jednou za těch deset let se stalo, že civilní letadlo nějak významně ovlivnilo život v NP. Byl to najatý letoun s turbovrtulovým motorem, který na LKZN 3 dny vozil parašutisty a prováděl stoupání nad NP. Řev to byl opravdu neskutečný - nicméně rozhodně byl vždy nad 1000ft AGL. Ostatní lety civilních letadel jsou v drtivé většině dostatečně vysoko a intenzita hluku nepřevyšuje řev silnějších motorek jedoucích po přilehlé silnici.
Co zde ovšem narušuje životní prostředí pravidelně a velmi významně jsou noční výcvikové lety vojenských vrtulníků, kteří pravidelně mezi 10 a 11 večer v 50m nad zemí přímo středem NP provádějí přiblížení na LKZN, pravděpodobně z důvodu absence osvětlených ploch. Já chápu, že se takové využití přímo nabízí, ovšem drastický způsob, kterým jsou v noci vždy chráněná zvířaty vyrušena mi připadá přímo proti smyslu národních parků.
Pokud tedy z nových pravidel a omezení budou vyjmuty cvičné vojenské lety, připadá mi to jako úplně zbytečné byrokratické cvičení.
omlouvam se, jestli jsem to v tomto nebo predchozich clancich prehlidl, ale kdo bude uzivatel prostoru? Ptam se zejmena proto, ze ma platit vyjimka pro starty a pristani bezmotorovych letadel se souhlasem UZIVATELE.
starty a pristani bezmotorovych letadel se souhlasem UZIVATELE
12.08.2018 v 15:02
Petr
Pokud z toho bodu vypadlo slovo "pozemku", pak by to mělo znamenat přistání vlečné a následný start aerovleku po přistání do pole se souhladsem uživatele (majitel nebo nájemce) dotyčného pole. Každopádně je ta věta dost nešťastně formulovaná.
RE: starty a pristani bezmotorovych letadel se souhlasem UZIVATELE
12.08.2018 v 22:50
Jirka
Vzato do důsledku nemůžeš s větroněm v tomto prostoru sednout, protože je od GND – 1000 ft AGL. Celé je to postavené na hlavu, proč by kluzáky nemohly létat nad národním parkem ??
Tyto prostory nemají nic společného s ochranou přírody, je to jen obyčejná šikana ze strany eko aktivisů. Alespoň že je to jen do 300 m, oni chtěli původné víc. Vliv letadel na životní prostředí nemají ničím podložený, nemají žádné statistiky o četnosti výskytu letadel v jednotlivých lokalitách, žádná měření hlukové zátěže. Nemají nic. Jen protlačili do zákona omezení provozu nad národními parky. A tak si teď prosadili na základě tohoto zákona i ty prostory. Proč je to celoročně H24 je naprosto nepochopitelné. Dalo by se dejme tomu tolerovat nějaké omezení v období hnízdění chráněných ptáků, ale to jistě není celoročně. navíc hluk letadel je jistě menší než hluk lesnické techniky, automobilů a turistů. Hlučné typy, jako byly Z-142, Trenéry, Moravy atd. pomalu vymírají a Cesny s tlumiči či UL jsou tiché. Ale to aktivista nechce slyšet. Musíme jen doufat, že to nebudou rozšiřovat na další lokality.
Váš optimizmus nezdílím,že letectví je ideální pro odstřel rúznými ochránci klidu jsem pochopil již asi před 20-tilety,kdy nám po přistání v St.Galenu bylo oznámeno,že v nedéli nemúže hluk letadel rušit obyvatele a provoz je povolen až po11.00hod.
Zažitkem bylo ,že hluk startující DC-9 značné přehlušoval randál z dálnice, která byla minimálnė o 500m dále.