Wizz Air volá po radikální změně k dosažení nulových emisí do roku 2050

23.04.2025

Letecká společnost Wizz Air představí na Den Země 2025 plán „Letíme k nulovým emisím“ s cílem eliminovat uhlíkovou stopu do roku 2050. Strategie se opírá o pět klíčových oblastí, včetně využití udržitelných paliv a modernizace letadel.

Wizz Air volá po radikální změně k dosažení nulových emisí do roku 2050
Wizz Air volá po radikální změně k dosažení nulových emisí do roku 2050 (Zdroj: Wizz Air)

Přesně na Den Země, 22. dubna 2025, představila letecká společnost Wizz Air v Budapešti ambiciózní strategii "Letíme k nulovým emisím," podle níž chce do roku 2050 dosáhnout úplného odstranění uhlíkové stopy ze svých aktivit. Její cíle jsou přitom v souladu s dlouhodobou strategií Mezinárodní organizace civilního letectví (ICAO), která stanovila rok 2050 za milník dosažení uhlíkové neutrality v oblasti mezinárodní letecké dopravy.

Ambiciózní plán pro udržitelnou leteckou dopravu představen na Den Země

Plán společnosti Wizz Air na uhlíkovou neutralitu se opírá o pět klíčových oblastí, které kombinují moderní technologie i optimalizaci leteckého provozu:

Cesta k nulovým emisím stojí na pěti pilířích

  • Využití udržitelných leteckých paliv (SAF)
  • Modernizace letadel a nové technologie motorů
  • Pravidelná obnova flotily
  • Optimalizace řízení letového provozu
  • Zvýšení provozní efektivity

Hlavní roli v přechodu na ekologičtější budoucnost tvoří podle Wizz Air udržitelná letecká paliva, známá jako SAF. Využití těchto paliv by mělo zajistit asi 53 % z plánované redukce emisí. SAF vyráběná z obnovitelných zdrojů, jako jsou použité kuchyňské oleje či zemědělský odpad, mohou po dobu svého životního cyklu snížit emise skleníkových plynů až o 85 % v porovnání s tradičním leteckým palivem.

Technologický pokrok v konstrukci letadel a efektivnější motory mají podle Wizz Air přinést zhruba 21 % celkových úspor emisí. Už dnes společnost provozuje moderní, úsporná letadla Airbus A321neo, která mají nejnižší relativní uhlíkovou stopu na jednoho cestujícího na kilometr mezi všemi aeroliniemi světa.

Další příspěvek v hodnotě 7 % emisních úspor chce aerolinie získat pravidelnou obnovou svého letadlového parku. Jde především o průběžnou výměnu za nejmodernější typy letadel s vyšší energetickou účinností.

Změna v řízení leteckého provozu a optimalizace letových tras umožní společnosti dle odhadů snížit emise přibližně o 4 %. Cílem je eliminovat zbytečné čekací manévry letadel ve vzduchu a další neefektivní postupy, které vedou ke zbytečně vyšší spotřebě paliva.

Zbylá 2 % emisních úspor mají přijít z provozní efektivity. S tím souvisí například zkrácení prostojů na zemi, efektivnější řízení pozemních operací a pečlivá práce s palivem při každodenním provozu.

Významnou výzvou při realizaci plánu je podle Yvonne Moynihanové, ředitelky pro korporátní strategii a ESG ve Wizz Air, nedostatečná produkce a vysoká cena SAF:

Všichni souhlasí s tím, že udržitelná letecká paliva jsou nejrealističtější cestou vpřed. Problém spočívá v jejich nedostatku a přílišné nákladnosti. Právě to nás dnes brzdí. Když odvětví nastavovalo cíle pro rok 2050, předpokládalo se, že produkce SAF už nyní poběží naplno a ceny poklesnou, což se zatím bohužel nestalo.

Moynihanová zdůraznila, že letecký průmysl potřebuje aktivní spolupráci vlád a výrazné investice do rozšíření výroby SAF. Podle ní je nutná "politická a investiční revoluce", aby mohlo letectví splnit své klimatické závazky.

Wizz Air již například spolupracuje s maďarskou vládou na rozvoji národní strategie výroby udržitelných leteckých paliv, která si klade za cíl propojit klíčové aktéry z leteckého a energetického sektoru. Jednání směřují zejména k vybudování výrobního závodu na SAF přímo v Maďarsku.

Omezení emisí skleníkových plynů není v leteckém průmyslu novým tématem, ale v posledních letech nabírá tempo i provázanější formu. Od roku 2016 je symbolickým milníkem přijetí schématu ICAO CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), které stanoví mechanismy kompenzace a snižování emisí. Jak ale společnost Wizz Air i odborníci z oboru zdůrazňují, opravdový posun k udržitelnosti vyžaduje víc než pouhou kompenzaci – je nezbytné provést hluboké strukturální a technologické reformy.

Moynihanová jasně deklarovala potřebu okamžité akce:

Potřebujeme skutky, ne pouhé deklarace. Proto vyzýváme vlády, regulační orgány a výrobce paliv, aby si uvědomili realitu přechodu k nízkoemisnímu letectví a začali realizovat potřebné změny. Bez radikálních zásahů své závazky jednoduše nesplníme.

Zdroje: AeroTime, ICAO, Wizz Air

Mohlo by vás zajímat

Témata

Wizz Air


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář