Francouzské letectvo a vesmírné síly hledají nástupce svých čtyř stárnoucích letounů E-3F Sentry AWACS. Do užšího výběru se dostávají Saab GlobalEye AEW&C, postavený na kanadské platformě Bombardier Global 6000, a domácí projekt Dassault Falcon 10X od společnosti Dassault Aviation. Volba mezi těmito dvěma pokročilými letouny představuje strategické, ekonomické i politické rozhodnutí s významnými dopady na francouzský letecký průmysl.
Dassault Falcon 10X — domácí inovace na špičkové úrovni
Dassault Falcon 10X je zbrusu nový business jet, který aspiruje na roli ve francouzském obranném sektoru. Letoun se nyní nachází ve finální montáži ve výrobním závodě společnosti Dassault Aviation v Bordeaux-Mérignac. První stroje mají vstoupit do služby koncem roku 2027.
Prostorný interiér a nebývalý komfort
Jednou z největších výhod Falconu 10X je prostorná kabina, jejíž objem dosahuje přibližně 78,7 m³. Výška kabiny umožňuje cestujícím pohodlný pohyb ve vzpřímené poloze, zatímco propracovaný systém cirkulace vzduchu výrazně zlepšuje komfort pasažérů na dlouhých letech.
Výkonné motory Rolls-Royce Pearl 10X
Dva inovativní motory Rolls-Royce Pearl 10X umožní letounu letět do rychlostí blízkých hranici rychlosti zvuku s dosahem až 13 900 kilometrů (7 500 námořních mil) a maximální letovou hladinou 15 545 m (51 000 stop). Falcon 10X může přepravit až 19 cestujících včetně zavazadel, a to i při plné palivové zátěži.
Technologicky pokročilý kokpit
Pokročilý kokpit využívá technologii řízení fly-by-wire a je vybaven integrovaným systémem Dassault FalconEye. Ten v sobě kombinuje syntetický obraz terénu s funkcí Enhanced Vision System (EVS), projekcí informací přímo do zorného pole pilota prostřednictvím head-up displeje (HUD). Tato výbava významně usnadňuje pilotáž a zvyšuje bezpečnost letu za všech povětrnostních situací.
Saab GlobalEye AEW&C — švédský expert na včasnou výstrahu
Naproti tomu Saab GlobalEye AEW&C, postavený na platformě Bombardier Global 6000/6500, je již ověřený systém včasné výstrahy a řízení (AEW&C – Airborne Early Warning & Control), který nasadily Švédsko a Spojené arabské emiráty.
Mimořádný radar Erieye ER
GlobalEye využívá špičkový radarový systém Erieye ER založený na anténní technologii AESA (aktivní elektronicky skenované pole). Radar PS-890 umožňuje detekci vzdušných cílů velikosti stíhačky na vzdálenosti až 450 kilometrů. Kromě schopnosti sledovat vzdušný prostor nabízí GlobalEye také pokročilé funkce námořního průzkumu (radar SeaSpray 7500E) a sledování pohyblivých pozemních cílů (GMTI).
Osobní návštěva ve Francii a testování Schipnosti
Letoun GlobalEye, patřící společnosti Saab, navštívil v dubnu 2024 francouzskou základnu Mont-de-Marsan (BA118), kde proběhlo několikadenní testování. Tímto krokem Švédsko naznačilo připravenost nabídnout Francii svá pokročilá řešení jako náhradu za zastarávající letouny E-3F Sentry. Jednání o dodávce tohoto systému se též údajně dotkla návštěva francouzského prezidenta Emmanuela Macrona ve Švédsku v lednu 2024.
Francouzské AWACSy na pokraji životnosti
Francouzské letouny Boeing E-3F Sentry AWACS, zařazené do služby počátkem 90. let, nutně potřebují modernizaci nebo úplnou náhradu. Nedávné problémy s hlavním radarem AN/APY-2 přinutily technický personál k improvizovaným opravám. Mimo jiné je znepokojující křehkost radarového rotodomu, což generuje otázky ohledně jejich budoucí provozuschopnosti a servisních nákladů.
Konflikt zájmů a strategická rozhodnutí
Ředitel Dassault Aviation Éric Trappier vyjádřil veřejně svou nelibost ohledně zájmu Francie o cizí platformu Bombardier Global, využívanou v projektu Saab GlobalEye. Trappier přitom upozornil, že domácí Falcon 10X vyhovuje všem požadavkům jako potenciální AEW&C platforma a investice by zůstaly ve francouzském regionu Akvitánie. Výhrady zazněly také v dubnu 2025 při slyšení před výborem pro národní obranu a ozbrojené síly francouzského Národního shromáždění.
Rozhodování s širším dopadem
Ať už padne volba na domácí či zahraniční řešení, rozhodnutí výrazně ovlivní jak strategické schopnosti Francie, tak budoucnost jejího průmyslu. Falcon 10X nabízí moderní domácí technologii a přímou podporu francouzské ekonomice, zatímco GlobalEye představuje vyzkoušenou platformu s významnou mezinárodní reputací. Před Francií nyní stojí zásadní rozhodnutí, které bude zásadní nejen pro bezpečnost země, ale zároveň pro budoucí směřování evropského obranného průmyslu.
Zdroje: The Aviationist, Dassault Aviation, Saab, Opex360, Les Échos