Americké letectvo (USAF) zahájilo významnou fázi modernizace svých schopností včasné výstrahy a řízení (AEW&C) prostřednictvím pořízení letadel Boeing E-7 Wedgetail, též známých pod označením Boeing 737 AEW&C. Rozhodnutí představuje přechod od ikonických, ale zastarávajících letounů E-3 Sentry AWACS k výrazně modernější technice nové generace. Následující text shrnuje klíčová fakta o projektu a detailně se věnuje plánovaným technologickým inovacím.
Výroba prvního prototypu E-7 již probíhá
Oznámení o pořízení E-7 přišlo ze strany USAF již v roce 2022 a výroba prvního exempláře nyní naplno běží. Letos v lednu dorazil trup prvního letounu do montážního závodu Boeingu v Rentonu ve státě Washington. Tento první kus poslouží k rychlému ověření technologií a zahájení zkoušek. Prvotní smlouva má hodnotu 2,5 miliardy dolarů a zahrnuje rychlou výrobu a testování dvojice prototypových letounů E-7A Wedgetail.
Budoucí technologické inovace: Nový radar i pokročilá elektronika
Přestože uvedení do řádného operačního provozu ještě několik let potrvá, USAF již nyní plánuje rozsáhlá vylepšení. Jde zejména o nahrazení současného typického radaru MESA pokročilejší technologií. Dne 15. dubna 2025 vydalo letectvo žádost o informace (tzv. RFI – request for information), v níž vyzývá výrobce k návrhům možných nástupců radarového systému Northrop Grumman MESA.
- Pokročilý infračervený systém pro lepší detekci a sledování vzdušných cílů.
- Rozšíření schopností elektronického boje a vylepšení komunikačních systémů: Modernizace systémů elektronické podpory (ESM) a systémů vlastní elektronické ochrany (EWSP), integrace pokročilé taktické datové sítě (TTNT), zesilovače systému Link 16 (HPA), připojení k síti JWICS (Joint Worldwide Intelligence Communications System) a bojová identifikace (Combat Identification – CID).
- Datové spoje další generace a systémy velení a řízení: Implementace pokročilých taktických datových linek (TDL), systémů pro velení a řízení boje (Battle Management/Command and Control – BMC2) a vyspělé technologie pro datový přenos cílení raket.
- Alternativní technologie určování polohy a navigace jako záložní řešení pro GPS a jiné komunikační technologie budoucnosti.
MESA – klíčový prvek letounu E-7 Wedgetail
Současný radar MESA (Multi-role Electronically Scanned Array) je charakteristický svou neobvyklou konstrukcí – umístěním radarové antény na hřbetu letounu v podlouhlém krytu („top hat“). Tento radar pracuje na principu aktivního elektronického vychylování paprsku (AESA – Active Electronically Scanned Array), čímž odpadá potřeba mechanické rotace antény. Systém využívá několik anténních polí k dosažení 360° pokrytí vzdušného prostoru. Za možného nástupce je považován nový multifunkční systém EMRIS (Electronically Scanned Multifunction Reconfigurable Integrated Sensor), rovněż od Northrop Grumman. EMRIS spojuje v jediném zařízení funkce radaru, elektronického boje a pokročilé komunikace. Technologie EMRIS již úspěšně prošla letovými testy a její menší varianty pro lehčí platformy se momentálně vyvíjejí.
Pořizovací plány USAF počítají s menší flotilou
Celkem 26 letadel E-7 Wedgetail, plánovaných k pořízení pro USAF, představuje znatelné snížení ve srovnání se současnou flotilou letounů E-3 Sentry. Tento počet odráží nové přístupy letectva, jež vnímá E-7 nikoli jako trvalé řešení, ale především jako přechodový krok k budoucím technologiím včetně bezpilotních nebo kosmických platforem včasné výstrahy.
Mezinárodní vliv technologií USAF
Technologické novinky a modernizační řešení vyvinutá pro americkou flotilu E-7 mají potenciál oslovit i zahraniční uživatele tohoto typu – mezi ně patří například Austrálie, vůbec první provozovatel Wedgetailu na světě. Amerika díky své vojenské i technologické síle navíc představuje garanci rozvoje celé platformy a tím může výrazně podpořit atraktivitu E-7 pro další zákazníky.
S E-7 Wedgetail do nové éry AEW&C
Nová generace radarových průzkumných a velitelských letadel v podobě Boeing E-7 Wedgetail představuje pro USAF zásadní posun kupředu. Spojuje moderní technologie, plánované rozsáhlé inovace i globální vliv na další vojenská letectva světa, a významně tak mění současné pojetí vzdušného velení a řízení.
Zdroje: The Aviationist, Northrop Grumman Official Website – EMRIS Sensor