Po nebývale dlouhém otálení a rovněž po četných výtkách ze strany fanoušků po celém světě organizátor šampionátu Red Bull Air Race konečně včera odhalil závodní kalendář pro sezónu 2019. Přesto známe přesné místo a datum konání jen v šesti případech z osmi; dvě zastávky, v Evropě a v Asii, pořadatel teprve upřesní. S jistotou se však diváci mohou znovu těšit třeba do Budapešti či do Japonska.
Jak už z našeho zpravodajství víte, sezónu zahájí tradičně podnik v Abú Dhabí, Spojených arabských emirátech, a to již příští víkend, přesněji 8. a 9. února. Hned druhá lokace a termín konání závodu je neznámý a bude pořadatelem teprve upřesněn. V půli června se šampionát přesune do ruské Kazaně a o bezmála měsíc později se znovu dočká maďarská metropole.
Druhou polovinu sezóny načne japonské klání, v Čibě se poletí 7. a 8. září. Následně by měl seriál zůstat v Asii, přesný termín a místo konání šestého závodu však také zatím organizátor nesdělil. Poté se čtrnáctka pilotů Master Class se svými kolegy v Challenger Cupu přesune do Spojených států amerických; v Indianapolis se poletí 19. a 20. října. Závodní kalendář roku 2019 uzavře zcela nové dějiště v Saúdské Arábii, a to ve dnech 8. a 9. listopadu.
Česká očekávání a nový systém bodování
Mistrovský titul bude ve výše vyjmenovaných destinacích obhajovat český reprezentant Martin Šonka. Půjde o jeho již sedmý ročník, ale sám pilot ví, že udržet status šampiona bude nesmírně složité - ostatně poslední dva mistři světa, Jošide Muroja a Matthias Dolderer, nebyli ve snaze obhájit titul úspěšní.
Sám Šonka navíc přiznává, že titul mistra světa s sebou po konci závodní sezóny 2018 přinesl namísto zaslouženého odpočinku nové povinnosti. „Bylo to opravdu náročné, těch aktivit, různých společenských událostí a rozhovorů bylo mnoho a neskončilo to ani s novým rokem. Jsem ale velmi rád, že se díky tomu daří posouvat letectví ve srovnání s minulostí v očích veřejnosti trochu výše a pozornost neustává. Navíc jsem díky tomu měl možnost potkat spoustu nových zajímavých lidí a to je vždycky příjemné,“ vysvětluje Šonka. „S tím, jak se ale sezóna blíží, bylo zase potřeba se trochu více zaměřit na přípravu. Letos začínáme opravdu brzy.“
Do sezóny vstoupí jako obhájce světového titulu, rozhodně si tím ale nechce zbytečně zatěžovat hlavu. „Nic se nemění na tom, že chceme vyhrávat závody, stejně jako v minulých sezónách. Je extrémně důležité být především konzistentní, každý bod může hrát roli a air race je v posledních dvou letech neskutečně vyrovnaný. Vždyť poslední dvě sezóny rozhodnul pokaždé až úplně poslední let šampionátu. Nechceme si přidělávat vrásky nebo zvyšovat na sebe tlak tím, že něco obhajujeme. Na druhou stranu není moc lidí, kteří by to dokázali, takže bychom toho samozřejmě velmi rádi dosáhli a uděláme pro to vše, co bude v našich silách.“
Pozorní čtenáři Aerowebu již rovněž ví, že se letos elitní čtrnáctka pilotů musí také připravit na změnu pravidel. Ty největší se týkají omezení maximálního možného přetížení a mění se i bodový systém série. „Ano, to je pravda a bude to zajímavé. Letos bude pouze vteřina penalizace za překročení hranice 11 G, za překročení 12 G bude diskvalifikace. A co se bodů týká, bude možné je sbírat i v kvalifikaci, což v minulých sezónách nebylo. V závodě pak za první místo bude 25 bodů a pouze poslední čtrnáctý pilot nezíská body žádné,“ přibližuje Šonka.
Jisté je, že českého reprezentanta bude i letos podporovat stejný tým, který jej loni přivedl k životnímu sportovnímu úspěchu. Týmovým koordinátorém zůstává starší bratr Josef Šonka, taktikem a analytikem bude nadále Petr Františ z Univerzity obrany. Roli technika znovu zastane Američan Lance Winter a komunikaci a marketing obstará Ivan Krákora. „Máme v tomto složení za sebou pár sezón a budeme chtít využít zkušeností, které jsme nasbírali a které jsou v mnoha momentech rozhodující. Musíme se soustředit na každý let, nic nepodcenit. K výsledkům nás vždy dovedla pouze tvrdá práce a na to chceme navázat.“
Na tvrdou práci bude rovněž spoléhat i druhý český pilot v Master Class Petr Kopfstein. Karlovarskému rodákovi by nicméně měl pomoci také „zgenerálkovaný“ motor jeho závodního speciálu. „Motor patřil k nejstarším v celém startovním poli. Byl opotřebovaný, což se projevilo zejména v druhé polovině sezóny, kdy byl prostě pomalý. Zatímco mé soupeře letadlo občas vytáhlo i z chyb, mě ne, a to bylo znát,“ hodnotí. „Naštěstí v Abú Dhabí je před závodem poměrně dost času, tak bychom se mohli na závod stihnout připravit slušně."
A na závod v Abú Dhabí se pomalu chystají i fanoušci. Tradiční „Smoke on!“ totiž zazní v zátoce Corniche již příští pátek.