Bezmotorová akrobacie
Karel Douda 30.11.2007
Bezmotorová akrobacie, nebo chcete-li akrobacie s bezmotorovým letadlem, má své místo mezi příznivci letectví. Ne, že bych přímo ty piloty chápal, protože co může být krásnější, než s letadlem bez motoru stoupat díky přírodním podmínkám, ale, kdo chce kam, …
Jeden akrobat a svého času úspěšný, mi nějak zmizel z dohledu na druhý konec zeměkoule. Druhý, který se mi vymkl z vlivu, s akrobacií nedávno začal. I přes upřímnou snahu, kdy jsme společně navštívili a odlétali Safari pohár, kdy jsem se bláhově domníval, že prohlédne a bude se nadále věnovat klasickému plachtění, ten druhý byl ochoten se podělit o své pocity i na stránkách Aerowebu. Tady tedy pár otázek Pepovi Rejentovi, který byl našim nadějným žákem, posléze pilotem, dnes instruktorem, ale přesto se nějak vymkl kontrole.
1. Pepsone, kolik máš dosud akro startů, jaké typy létáš a kdy jsi s tím začal?
V současně době mám 55 akro startů. Létám MDM1 Fox, S1 Swift, ASK21, L13AC. Začal jsem začátkem léta 2006
2. Jak vlastně nápad, okusit bezmotorovou akrobacii, vznikl?
Začalo to již v elementárním výcviku, při nácviku vývrtek a pádů… Zajímalo mne, jaké to je na zádech :)
3. Tvůj vzor a cíle?
Můj vzor a cíle… to je otázka, otázka. Chtěl bych vyhrát MČR a pak se uvidí. Dostat se na vyšší soutěž, znamená hodně trénovat a trénink stojí hodně peněz. Rozhodně nepomýšlím na světový pohár, alespoň ne prozatím.K tomu vzoru… obdivuji Petra Biskupa, svého času také létal plachtovou akrobacii. Na motorácích mu to jde skvěle.
4. Finanční stránka tohoto sportu a jaké využíváš zázemí?
Jak jsem již říkal, trénink je dosti nákladný a já peníze sháním, kde to jen jde. Sponzory nemám a o to je to těžší. Tímto vyzívám všechny, kteří by mne rádi sponzorovali, ozvěte se :) !
5. Kolik tréninkových startů sneseš a jak často má smysl trénovat?
Optimální dávka je okolo 4, maximálně 6 startů za den … Při vyšších dávkách člověk ztrácí koncentraci a pro trénink to nemá valného smyslu, spíše je to mrháni prostředky.
6. Nejhezčí zážitek?
Nejhezčí zážitek je určitě ten, když se ti povede zaletět náročný prvek a komise, i ty, z toho máte dobrý pocit. Hluboký zážitek ve mne zanechalo první tažené kopnutí na Foxu… to je opravdu paráda (ne a ne se to zastavit) :)
7. Co krizovky, byly?
Krizovek jsem zatím mnoho nezažil, když nepočítám zkažené prvky, kvůli ztrátě vidění.
Jedna však byla, s jistým Jiřím Jeníkem, jsme okoštovali chuť pádu na rychlosti ve 350 metrech. Nic moc, v menších výškách je potřeba dávat veliký pozor. Fox je dosti zrádné letadlo.
8. Jaké jsou vlastně kategorie v bezmotorové akrobacii a co musí letec splňovat, aby v nich mohl soutěžit?
Ono je to jak na které soutěži, pokud budeme brát MČR, tak se (když je dostatečná účast), vyhlašuje většinou kategorie sportsman, intermediate a unlimited.
Sportsmen bývá většinou poměrně jednoduchá soutěž, ale i tam se dá nasekat plno nul .Létá se do 400 nebo 300 metrů nad zemí.
Intermediate je už poměrně obtížnější a je v ní poměrně značná konkurence. V podstatě všichni pokročilejší. Na tuto soutěž by měla postačovat pouze vyšší pilotáž, ale létá se už do 200 metrů!
Unlimited je naprosté šílenství, ve kterém se létají všechny tlačené prvky, kopáče a výkruty do zatáček. Těch pár kluků, co to tady létá, se dá na prstech spočítat.
Jinak tyto soutěže se skládají povětšinou z povinné, volné a tajné sestavy nebo několika sestav.
9. Nejoblíbenější typ a něco o něm.
Mám rád Foxíka, je to krásné letadlo, ale co do vlastnosti je Shift mnohem úžasnější.
10. Může akrobatický větroň stoupat v termice?
ANO, i já jsem stoupal s Foxem, ne že by to se to ustřeďovalo nějak úžasně, protože při menších rychlostech, začíná řízeni trošku gumovatět. Ale stoupá to taky pěkně!
11. Jaký základ Ti dal základní a pokračovací výcvik v Letňanech a co ze získaných vlastností a dovedností jsi v akrobacii nejvíce ocenil?
V Letňanech jsem se vlastně naučil základní pilotáži a diky tobě a ještě několika dalším instruktorům jsem se také naučil letecké kázni. To je asi to nejdůležitější.
Jinak by se dalo říci že klasické plachtění a akrobacie toho nemají mnoho společného…snad jen ten knipl
12. Co je větší adrenalin. Akro let nebo dobře spočítaný dokluz?
Ty mne touto otázkou tlačíš někam, kam moc nechci, ale za sebe mohu říci, že pro mne je dokluz úplně maximální adrenalin. V akrobacii jsem nad letištěm a pokud se nic zásadního nepokazí, tak nehrozí nějaké vážné kolize, ale na dokluzu, nikdy nevíš …
13. Neuvažuješ o motorovém létání a následně motorové akrobacii?
Ne, o tom neuvažuji. Již jsem o tom několikrát přemýšlel a rozhodl jsem se, že chci plachtit a akrobatit.
14. Co budeš svým plachtařským žákům z akrobacie předvádět a proč?
Z akrobacie svým žákům nebudu předvádět nic, pokud mne nepožádají o výlet do Moravské Třebové. Tímto vřele zdravím Stano Bajzíka. Žáci se musí napřed naučit létat rovně a pak mohou pomyslet na něco dalšího.
15. CHCEŠ NĚCO VZKÁZAT DOSUD NEROZHODNUTÝM BUDOUCÍM AKROBATŮM?
Ano. Rád bych jim vzkázal: Jděte do toho! Stojí to za všechnu tu dřinu, peníze a odříkání.
Mějte však na paměti, ze akrobacie není sběr bylinek. Vyžaduje dobrou fyzickou kondici, přesnost a hlavně, (a to zdůrazňuji), kázeň.
Dalo by se říci, že akrobacie je taková velmi přesná práce ve velmi těžkých podmínkách.
Pepo, děkuji za rozhovor, ať Ti to létá a ať to mistrovství jednou vyhraješ! Jak Tě znám, ještě o Tobě uslyšíme. Jenom mě prosím nenuť si s Tebou zalétat na Foxu. Vím, že se bát nemusím, ale to víš, už jsem starší člověk…
Tedy ne zas tak starý, že by mi fyzička nestačila. Ale, co kdyby se mi to taky zalíbilo …?
Mohlo by vás zajímat
Témata
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů