Dopravní letoun Airbus A321neo se na poslední chvíli vyhnul horskému terénu

16.11.2024 4 příspěvky

Federální letecký úřad (FAA) vyšetřuje od středy 13.11.2024 incident, při kterém posádka Airbusu A321neo letecké společnosti American Airlines na letu AA298 z Honolulu do Los Angeles v rozporu s místními předpisy neprovedla pravou zatáčku po vzletu a místo tohoto letěla přímým letem východním směrem. Honolulu je pověstné ve směru na sever a východ svým hornatým terénem s převýšením více než 3000 stop (přibližně 914 metrů). Následně zasáhlo řízení letového provozu a nařídilo posádce, aby urychlila stoupání a vyhnula se tak horskému masivu, do kterého tento let tímto pochybením posádky směřoval. 

Letoun A321neo společnosti American Airlines
Letoun A321neo společnosti American Airlines (Zdroj: Simple Flying)

Detaily incidentu

Let AA298 z letiště Daniel K. Inouye International Airport (HNL) v Honolulu (Hawaii, USA) směřoval na letiště Los Angeles International Airport (LAX) v Los Angeles (Kalifornie, USA). Data zaznamenaná na portálu flightradar24 ukazují, že letoun s registrací N418AN opustil gate (odletovou bránu) s označením C4 v 00:35 hodin ráno ve středu dne 13.11.2024, což bylo s přibližně 50minutovým zpožděním vzhledem k plánovanému odletu v úterý dne 12.11.2024 v 23:45 hodin.

Po 14minutovém pojíždění letoun vzlétl z dráhy 8L v 00:49 hodin. Tato dráha není běžně používána pro odlety východním směrem, obvykle je pro tento směr vyhrazena dráha 8R. Dvě minuty po vzletu údaje ukazují, že letoun se nacházel ve výšce 2900 stop (přibližně 884 metrů) a letěl severně od centra Honolulu rychlostí 238 kt (přibližně 440 km/h). Letoun posléze pokračoval východně, těsně kolem 3 150 stop (přibližně 960 metrů) měřícího vrcholu hory Kōnāhuanui. 

V 00:52 hodin, pouhé 3 minuty po vzletu, letoun vystoupal do nadmořské výšky 5300 stop (přibližně 1615 metrů) významným vertikálním stoupáním. Posléze letoun provedl pravou zatáčku a letěl jihozápadně sopky Pu´u´O Kona, s nadmořskou výškou přibližně 2350 stop (716 metrů). 

Okolí letiště Honolulu na Hawaii (Foto: SvetlanaSF/Shutterstock, Zdroj: Simple Flying)

Dle FAA letoun neprovedl předpisovou zatáčku

Federální letecký úřad (FAA) potvrdil vyšetřování tohoto incidentu. Ve svém prohlášení uvedl, že letoun zůstal v bezpečné výšce nad okolním terénem, avšak dále zmínil, že posádka jednala v rozporu s předpisy a prvotními instrukcemi od řízení letového provozu.

Řídící letového provozu po zaznamenání možného střetu letounu Airbus A321neo s okolním terénem nařídilo posádce letu AA298 provést urychlené stoupání. Posádka se totiž neřídila původním pokynem k provedení předpisové zatáčky a místo toho letěla přímým letem do vrcholů hor. Tato uvědomělost řídícího letového provozu a jeho instrukce k prudkému stoupání tak zajistila, že letadlo zůstalo bezpečně nad okolním terénem a vrcholky blízkých hor. 

Podle havajského ministerstva dopravy standardní postup odletu z dráhy 8L nařizuje pilotům udržovat směr letu směřující k silnici Havaj 92, známou také jako Nimitz Highway. Instrukce nařizují, aby letadlo ihned po vzletu točilo pravou zatáčku a pokračovalo souběžně s dálnicí, přičemž vystoupá nad střed honolulského přístavu. Jakmile letoun dosáhne 1 námořní míle od známé sopky Diamond Head, jsou piloti instruováni k provedení zatáčky vlevo a pokračování podle letového plánu.

záznam letu v okolí Honolulu
Záznam letu v okolí Honolulu (Zdroj: flightradar24)

Mohlo to dopadnout hůře?

Doufejme, že ne. Moderní letouny jsou vybaveny mnoha pokročilými systémy, které jsou schopny piloty upozornit na možnost střetu s ostatními letouny, případně i s terénem. V případě střetu s terénem mluvíme o systému GPWS (Ground Proximity Warning System), který dokáže piloty mimo jiné upozornit na blízkost terénu a možnost střetu s ním. Je dost pravděpodobné, že pokud by posádka nebyla upozorněna a instruována řídícím letového provozu, pravděpodobně by toto učinil právě GPWS. S nějvětší pravděpodobností by však toto varování přišlo o něco později, než instrukce řídícího, situace by byla pro posádku zřejmě větší stresovou zátěží a letoun by nemusel být posléze v tak bezpečné nadmořské výšce, jako na základě rychlejší instrukce řídícího. Každopádně se jedná o zjevné pochybení letové posádky a je dobře, že i přes toto pochybení celý incident dopadl jinak úspěšným letem a bezpečným přistáním v cílovém letišti (LAX) v 07:30 hodin ráno. 

 

Zdroje článku: Simple Flying, Daily Mail

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Smartwings

16.11.2024 v 23:49 J.K.

Prý Smartwings v Řecku taky údajně těsně míjel kopec, ale při přistání. Ale ještě se to prý vyšetřuje, a nikdo zatím nic nechce uveřejnit, že časem. Nevíte někdo něco víc?

Odpovědět

To umí i B737

17.11.2024 v 8:34 Nespokojený pilot

Nejen A321neo, ale i B737 se umí těsně vyhnout horskému terénu. A nemusíme kvůli tomu chodit na druhý konec světa, takový terén máme i v Evropě. Ten GPWS v článku bych nepřeceňoval, zvlášť, když terén roste ostře, tak to varování může přijít (a že v historii už přišlo) až moc pozdě. Zvlášť třeba když letadlo je těžké a posádka (třeba ve složení dvou examinátorů) ještě neprovede memory items a třeba si nechá otevřené brzdy, že. Ale to jen tak sním, slušné společnosti totiž mají robustní výcvik a examinátoři jdou příkladem, takže se do situací bezprostředně ohrožujících letadlo vůbec nedostávají, tím spíše ne třeba vlastním pocitem nezranitelnosti a nekázní.

Odpovědět

Airlines today

17.11.2024 v 12:06 Nestor

Spíše zasáhl TCAS. Ale občas jsem na gate mluvil s piloty, a ti si velmi stěžovali. Malý nálet, pouze hodiny (ne moc) na simulátoru, dlouhé linky bez předchozího svezení na jump seat. Při čekání na gate na BA v Šanghaji jsem mluvil s vedoucím kabiny, sympatický tradiční Brit.  Moje první dlouhá linka, zaškolení nula, pásmová nemoc. Co nevíš, nalistuješ si v manuálu. Ale letenky jsou relativně levné, jako nikdy dříve. Když jsem vydělával 5,8 hrubého, letenka po Evropě stála okolo 35. Dnes je to naopak, a na letištích je to vidět. Gumové pantofle, řízky ze staniolu a řev na všechny strany. Raději si dojdu o patro výše, sednu si ke stolu a dostanu jídlo na talíři. Je to dražší, ale je to cena za klid a komfort. Z minulých dob si ještě pamatuji u ČSA vepřo-knedlo-zelo a malou Plzeň. Ale doba je jinde. Jak říkal jeden zcestovalý Američan, you asked for coach prices, you have got a coach service.

Odpovědět

RE: Airlines today

18.11.2024 v 8:07 Vaclav

Nestore, i dnes si muzes koupit prvni tridu, zaplatit prvni tridu, a letet prvni tridou.

Odpovědět

Přidat komentář