Detaily incidentu
Let AA298 z letiště Daniel K. Inouye International Airport (HNL) v Honolulu (Hawaii, USA) směřoval na letiště Los Angeles International Airport (LAX) v Los Angeles (Kalifornie, USA). Data zaznamenaná na portálu flightradar24 ukazují, že letoun s registrací N418AN opustil gate (odletovou bránu) s označením C4 v 00:35 hodin ráno ve středu dne 13.11.2024, což bylo s přibližně 50minutovým zpožděním vzhledem k plánovanému odletu v úterý dne 12.11.2024 v 23:45 hodin.
Po 14minutovém pojíždění letoun vzlétl z dráhy 8L v 00:49 hodin. Tato dráha není běžně používána pro odlety východním směrem, obvykle je pro tento směr vyhrazena dráha 8R. Dvě minuty po vzletu údaje ukazují, že letoun se nacházel ve výšce 2900 stop (přibližně 884 metrů) a letěl severně od centra Honolulu rychlostí 238 kt (přibližně 440 km/h). Letoun posléze pokračoval východně, těsně kolem 3 150 stop (přibližně 960 metrů) měřícího vrcholu hory Kōnāhuanui.
V 00:52 hodin, pouhé 3 minuty po vzletu, letoun vystoupal do nadmořské výšky 5300 stop (přibližně 1615 metrů) významným vertikálním stoupáním. Posléze letoun provedl pravou zatáčku a letěl jihozápadně sopky Pu´u´O Kona, s nadmořskou výškou přibližně 2350 stop (716 metrů).
Dle FAA letoun neprovedl předpisovou zatáčku
Federální letecký úřad (FAA) potvrdil vyšetřování tohoto incidentu. Ve svém prohlášení uvedl, že letoun zůstal v bezpečné výšce nad okolním terénem, avšak dále zmínil, že posádka jednala v rozporu s předpisy a prvotními instrukcemi od řízení letového provozu.
Řídící letového provozu po zaznamenání možného střetu letounu Airbus A321neo s okolním terénem nařídilo posádce letu AA298 provést urychlené stoupání. Posádka se totiž neřídila původním pokynem k provedení předpisové zatáčky a místo toho letěla přímým letem do vrcholů hor. Tato uvědomělost řídícího letového provozu a jeho instrukce k prudkému stoupání tak zajistila, že letadlo zůstalo bezpečně nad okolním terénem a vrcholky blízkých hor.
Podle havajského ministerstva dopravy standardní postup odletu z dráhy 8L nařizuje pilotům udržovat směr letu směřující k silnici Havaj 92, známou také jako Nimitz Highway. Instrukce nařizují, aby letadlo ihned po vzletu točilo pravou zatáčku a pokračovalo souběžně s dálnicí, přičemž vystoupá nad střed honolulského přístavu. Jakmile letoun dosáhne 1 námořní míle od známé sopky Diamond Head, jsou piloti instruováni k provedení zatáčky vlevo a pokračování podle letového plánu.
Mohlo to dopadnout hůře?
Doufejme, že ne. Moderní letouny jsou vybaveny mnoha pokročilými systémy, které jsou schopny piloty upozornit na možnost střetu s ostatními letouny, případně i s terénem. V případě střetu s terénem mluvíme o systému GPWS (Ground Proximity Warning System), který dokáže piloty mimo jiné upozornit na blízkost terénu a možnost střetu s ním. Je dost pravděpodobné, že pokud by posádka nebyla upozorněna a instruována řídícím letového provozu, pravděpodobně by toto učinil právě GPWS. S nějvětší pravděpodobností by však toto varování přišlo o něco později, než instrukce řídícího, situace by byla pro posádku zřejmě větší stresovou zátěží a letoun by nemusel být posléze v tak bezpečné nadmořské výšce, jako na základě rychlejší instrukce řídícího. Každopádně se jedná o zjevné pochybení letové posádky a je dobře, že i přes toto pochybení celý incident dopadl jinak úspěšným letem a bezpečným přistáním v cílovém letišti (LAX) v 07:30 hodin ráno.
Zdroje článku: Simple Flying, Daily Mail