FAA rozhodla: Zákaz prodeje Avgas 100LL v Santa Claře odporuje federálním závazkům

27.03.2025 1 příspěvek

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) označil zákaz prodeje leteckého paliva Avgas 100LL v okrese Santa Clara za porušení federálních závazků. Rozhodnutí vyvolalo reakce v letecké komunitě a upozornění na potřebu koordinace při přechodu na bezolovnatá paliva.

AVGAS 100LL
AVGAS 100LL (Zdroj: Aeroweb.cz)

V říjnu 2022 podala Asociace vlastníků letadel a pilotů (Aircraft Owners and Pilots Association - AOPA) společně s místními piloty a leteckými společnostmi oficiální stížnost k americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA). Stížnost se týkala rozhodnutí okresu Santa Clara v Kalifornii zakázat prodej leteckého paliva typu 100LL (Avgas 100 Low Lead), jež se tradičně využívá v pístových motorech obecného letectví.

Santa Clara v letech 1983 až 2011 přijala z federálních grantů asi 6,8 milionu dolarů na rozvoj a fungování místních letišť, zejména letišť Reid-Hillview Airport (KRHV) a San Martin Airport (E16). Tyto granty byly přijetím spojeny se závazky udržovat bezpečný provoz a nediskriminovat různé typy letadel a jejich uživatelů, což zákazem prodeje široce rozšířeného paliva 100LL podle stěžovatelů porušila.

Pozadí kauzy: Okres Santa Clara porušil smlouvy spojené s federálními granty

V podané stížnosti argumentovala AOPA, že úplný zákaz prodeje 100LL paliva znemožnil bezpečný přechod na alternativní bezolovnatá paliva, který v současné době probíhá v celostátním měřítku. Pilotům a leteckým provozovatelům tak vznikají značné těžkosti, jelikož mnoho starších letadel není certifikováno pro provoz na alternativní druhy bezolovnatých paliv, jako jsou Swift Fuels 94UL či GAMI G100UL.

Hlavní body stížnosti: omezení dostupnosti paliva zvyšuje bezpečnostní rizika

Po podrobném prošetření kauzy vydal Federální úřad pro letectví rozhodnutí, ve kterém konstatoval, že okres Santa Clara skutečně porušil závazky přijaté společně s federálními příspěvky. FAA ve své 36stránkové zprávě jasně uvedla, že zákaz pořízení, skladování a prodeje paliva 100LL na letištích Reid-Hillview a San Martin odporuje podmínkám poskytnutých grantů. Dále kritizovala, že okres tímto krokem udělil sám sobě zakázané „exkluzivní právo“, když nabízel výhradně paliva Swift Fuels 94UL a GAMI G100UL.

Rozhodnutí úřadu FAA: Okres se dopustil diskriminace jedné skupiny uživatelů

FAA okresu Santa Clara stanovila třicetidenní lhůtu k předložení akčního plánu nápravy a okamžitě požaduje ukončení diskriminačních praktik ohledně nabídky leteckého paliva.

Ohlasy odborníků: Důležité vítězství pro ochranu práv letecké komunity

Rozhodnutí FAA uvítal senior editor portálu AVweb Mark Phelps, pilot s přístrojovou kvalifikací a dlouholetými zkušenostmi v obecné aviatice. Ten krok FAA komentoval následujícími slovy: „Bylo už načase, aby FAA začala důsledně vymáhat podmínky, které si stanovila pro vydávání svých grantů.“

Širší kontext: přechod na bezolovnatá paliva musí být pozvolný a koordinovaný

Současná snaha o odstranění olovnatého paliva v letectví je součástí širší iniciativy, kterou dlouhodobě podporují i samotné asociace pilotů a provozovatelů letišť. AOPA i další zájmové organizace nadále volají po bezpečném a pečlivě koordinovaném přechodu. Jedině tak lze totiž zajistit, aby žádná skupina pilotů nebyla diskriminována ani vystavena zbytečným bezpečnostním rizikům.

Zdroj: AVweb, AOPA

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Vyjimka pro EU

28.03.2025 v 10:11 Petr K

V EU se zavadi Avgas 100 VLL, very low leaded a vyjimka na Avgas 100LL resp TEL v nem je to 2032. Zase jsme o krok pred nima, snad to bude stacit.

Odpovědět

Přidat komentář