Australská letecká společnost Qantas se připravuje naplnit dlouho očekávaný cíl: zavedení ultradálkových přímých linek ze Sydney do Londýna a New Yorku. I když se o těchto ambiciózních plánech hovoří již dlouhá léta, nyní se konečně blíží jejich realizace v rámci projektu zvaného „Projekt Sunrise“. Jeho nakonec vybraným strojem se stane moderní Airbus A350-1000, kterých Qantas od výrobce objednal celkem 12 kusů.
Projekt Sunrise: Přímé spojení z Austrálie do klíčových světových metropolí
Projekt Sunrise má za cíl eliminovat historickou geografickou izolovanost Austrálie a poprvé zajistit pravidelné komerční non-stop spoje z australských letišť do vzdálených světových měst bez mezipřistání. Díky nejnovějším technologiím a nejmodernější generaci letadel Airbus A350-1000 se otevírají dosud nedosažitelné destinace, což výrazně zkrátí cestovní dobu a zvýší komfort cestování.
„Tyranie vzdálenosti“ a historický sen letecké Austrálie
Projekt Sunrise navazuje na tradici slavné „Kangaroo Route“, linky spojující Austrálii s Evropou, která se poprvé objevila na mapách již v roce 1947. Mezitím se konaly také úspěšné experimentální lety, například přelomový zkušební let Londýn–Sydney v roce 2019. Tehdy cesta zabrala 19 hodin a 19 minut a letoun překonal vzdálenost neuvěřitelných 17 750 kilometrů.
Airbus A350-1000: Špičkové technologie pro dálkové lety
Qantas zvolil pro svoji misi největší letoun rodiny A350 – variantu A350-1000, jehož dolet výrazně prodlouží přídavné nádrže, vybrané speciálně pro tento projekt. Letouny poháněné úspornými motory Rolls-Royce Trent XWB-97 spotřebují až o čtvrtinu méně paliva než jejich předchůdci. Jednou ze zásadních inovací na palubě bude speciální wellness zóna umožňující cestujícím protažení a regeneraci během extrémně dlouhého letu. Cestující budou také moci využít vysokorychlostní internetové připojení dostupné přímo u sedaček.
Vnitřní uspořádání kabiny poskytne místo jen pro 238 cestujících, což je výrazně méně než u typických konfigurací A350 určených pro dlouhé lety (například francouzský dopravce French Bee má A350-1000 se 480 sedadly). Qantas nabídne celkem čtyři cestovní třídy včetně šesti luxusních apartmánů první třídy, 52 sedadel byznys třídy s vodorovným lůžkem, 40 prémiových a 140 běžných ekonomických sedaček. Ekonomická třída bude s nadstandardním rozestupem sedaček až 33 palců, což překonává běžný standard 30–32 palců u ostatních aerolinek.
Proč nastalo zpoždění – start až v roce 2027?
Navzdory původnímu plánu zahájit lety již v roce 2025 došlo ke skluzu kvůli zdržením ve výrobě samotných letadel A350-1000 a unikátních interiérů vyvinutých přímo pro potřeby extrémně dlouhých letů, jež budou trvat 20 a více hodin. Proto bylo datum zahájení posunuto nejprve na konec roku 2026 s reálným pravidelným provozem odhadovaným až na jaro roku 2027.
Jak však vysvětluje samotný Qantas, problém spočívá v počtu dostupných letadel. Pro provoz denních linek, jejichž délka letu přesahuje 18 hodin, potřebuje aerolinka nejméně tři plně vybavená letadla. Třetí A350 ovšem dorazí nejdříve právě až na jaře 2027, proto se provoz projektu Sunrise dříve reálně nerozběhne.
Testovací lety nejprve na Nový Zéland – krátké trasy pro seznámení
K překvapení mnoha fanoušků dlouho očekávaných linek oznámil Qantas, že první oficiálně potvrzená destinace nově dodaného Airbusu A350-1000 nebude Londýn či New York, nýbrž Auckland na Novém Zélandu, vzdálený jen zhruba tři hodiny letu od Sydney. Ačkoliv může volba takto krátké trasy působit zvláštně, jde ve skutečnosti o běžnou praxi v komerčním letectví. Leteckým společnostem tato strategie umožňuje posádkám, palubnímu personálu a technickým týmům důkladně se s novým typem letadla seznámit a zaškolit se ještě před nasazením na ultradlouhé spoje. Podobný postup zvolily například Iberia nebo British Airways u svých nových typů airbusů.
Jak zdůraznila generální ředitelka skupiny Qantas Vanessa Hudsonová během nedávné konference Airbusu v německém Hamburku, právě tyto krátké lety přes Tasmanovo moře umožní pilotům, kabinovému personálu i technikům důkladně si osvojit nová letadla. Teprve poté, po příchodu druhého a třetího letounu, začne Qantas konečně realizovat svůj dlouhodobý sen – pravidelné přímé lety na trase Sydney–Londýn.
Kombinace tradice a moderny: Qantas hledí vpřed
Předseda představenstva společnosti Qantas Alan Joyce k novince stručně dodává: „A350 a Projekt Sunrise otevírají nové možnosti a odstraňují geografické bariéry, které Austrálii izolovaly od zbytku světa.“
Projekt Sunrise je bezpochyby zásadním krokem kupředu nejen pro Qantas, ale i pro globální letectví, které neúnavně překonává dosavadní technické i geografické hranice.
Zdroj: AeroTime, Airbus.com, Qantas.com