Obnovená legenda: Replika Me 262 se připravuje na AirVenture 2025

28.03.2025

Vojenské letecké muzeum v USA obnovuje slavný německý stíhací letoun Me 262 pro představení v roce 2025. Projekt spojuje moderní technologie a historickou autenticitu v jedinečné replikace letadla.

Messerschmitt Me 262
Messerschmitt Me 262 (Zdroj: Military Aviation Museum)

Vojenské letecké muzeum v americkém Virginia Beach realizuje ambiciózní projekt – oživit svou pečlivě zkonstruovanou repliku slavného německého proudového stíhacího letounu Messerschmitt Me 262. Hlavním cílem týmu restaurátorů a techniků je představit repliku veřejnosti při její účasti na populární letecké akci EAA AirVenture v Oshkoshi v červenci 2025. Následující text podrobněji shrnuje celý projekt, historický kontext, technické aspekty stroje i překážky, které je nutné překonat na cestě zpět k obloze.

Historie legendárního „Schwalbe“ – prvního proudového stíhače

Německý Messerschmitt Me 262, přezdívaný "Schwalbe" („Vlaštovka“), je znám jako vůbec první sériově vyráběný proudový stíhací letoun světa, který sehrál významnou úlohu ve druhé světové válce. Stroj vynikal rychlostí i manévrovatelností a díky svým přednostem snadno překonával nejrychlejší spojenecké pístové stíhačky té doby, jako byl například britský Spitfire či americký Mustang. Ačkoli jeho služba trvala jen krátce, piloti Me 262 dokázali sestřelit přes 500 spojeneckých letadel.

Replika Me 262 "White 3" – unikátní spojení historie a moderní technologie

Replika muzea pojmenovaná „White 3“ je součástí série pěti přesných replik Me 262, které původně začala stavět firma Classic Fighter Industries a jejichž dokončení zajistila společnost Legend Flyers z letiště Paine Field v Everettu ve státě Washington. Stroje byly zkonstruovány podle detailních plánů, vytvořených při restaurování originálního exempláře Me 262 v jiném muzeu. Na rozdíl od autentických německých strojů, které poháněly problematické proudové motory Junkers Jumo 004B, je „White 3“ osazenat moderními a spolehlivými proudovými motory General Electric CJ610 (civilní verzí vojenského GE J85). Kvůli maximální historické autenticitě však motory zakrývají věrně provedené makety původních motorových gondol s motory Jumo. Díky této úpravě je zachována historická přesnost vzhledu spolu s daleko vyšší úrovní letové bezpečnosti a provozní spolehlivosti.

Video:

Technické překážky: vyřešení problému s přehříváním brzd

Tým muzea již úspěšně absolvoval první testovací pojíždění repliky po desetileté odstávce letounu z provozu. Jak vedení muzea uvedlo na sociálních sítích: „Dosáhli jsme velkého milníku na cestě k účasti na EAA AirVenture! White 3 absolvoval první ze série plánovaných pojížděcích testů, výsledky byly vynikající. Čeká nás ještě hodně práce a možná i pár překvapení, ale rozhodně směřujeme do Oshkoshe!“ Jednou z technických komplikací, které řeší současný tým techniků, je problém s přehříváním kotoučových brzd během přistání nebo dlouhého pojíždění. Tato závada způsobila v minulosti přerušení letového provozu stroje a muzeum aktuálně dokončuje modernizaci brzdového systému tak, aby byl zajištěn spolehlivý a bezpečný provoz letadla.

Pocta Hansi Guidu Mutkemu a jeho stroji „White 3“

Replika je lakována podle historického schématu Me 262 „White 3“, stroje pilotovaného německým pilotem Hansem Guidem Mutkem. Mutke se údajně v průběhu letu v dubnu 1945 přiblížil rychlosti zvuku, což je tvrzení, jež dodnes budí zájem historiků a leteckých nadšenců. Dramatická barevná kamufláž a autentické označení představují působivou připomínku náročného vývoje prvních proudových letadel a odkazují na důležitou kapitolu historie vojenského letectví.

Návrat legendy – připomenutí dědictví historického letectví

Úsilí týmu Vojenského leteckého muzeum je nejen nesmírným důkazem technického umu, ale také vyjádřením vášně a respektu k historii letectví. Plánované představení repliky Me 262 na EAA AirVenture 2025 připomene veřejnosti význam tohoto legendárního stroje, jeho technologický pokrok i historický vliv. Projekt ukazuje důležitost zachování a prezentace historických letadel, jež dodnes inspirují jak odborníky, tak širokou veřejnost.

Zdroj: AVweb, Military Aviation Museum

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář