Boeing zvažuje konec vesmírné divize. Nabízí k prodeji dva ze tří programů

30.10.2024

Boeingu se kupí jeden problém za druhým. Stávkují mu zaměstnanci, objevují se další a další problémy na strojích 737 MAX a společnost musí řešit ekonomické problémy. Deník Wall Street Journal (WSJ) v pátek přišel s informací, že se firma snaží zbavit i dvou vesmírných projektů – kapsle Starliner a udržování části ISS.

Bude další let Starlineru ještě v barvách Boeingu? Toť otázka za miliony a miliardy dolarů...
Bude další let Starlineru ještě v barvách Boeingu? Toť otázka za miliony a miliardy dolarů... (Zdroj: Boeing)

Boeing patřil historicky mezi největší a nejdůležitější partnery pro NASA, postupně ale jeho role upadá a spíše přidělává problémy. Společnost, která se podílela na výrobě prvního stupně rakety Saturn V pro mise Apollo má zakázky na tři projekty, podle WSJ se ale chystá dvou zbavit. Konkrétně by mělo jít o problémovou loď Starliner a inženýrskou podporu ISS. Ponechat si plánuje pouze podíl na výrobě SLS, který má opět dopravit člověka na Měsíc.

Není žádným tajemstvím, že Boeing vesmírné zakázky v posledních dvou dekádách příliš nezvládá. Starliner měl být náhradou za raketoplány, poslední testovací let ale skončil trapasem a loď se po dopravení astronautů na ISS vracela bez nich. Konkureční Dragon od SpaceX nejen že zvládl testy, lidských posádek už ale ke stanici dovezl dvanáct a o vícero cargo letů a dalších projektů ani nemusí být řeč. Podle WSJ Boeing s nabídkou oslovil Blue Origin Jeffa Bezose, není ale jasné, zda firma zakladatele Amazonu projevila zájem zpět.

Starliner se přes všechny peripetie nakonec k ISS dostal. Strávil tam ale mnohem delší dobu, než měl (Zdroj: Space.com)

 

Stejné problémy má i projekt SLS, který měl svůj první (a zatím jediný) let v roce 2022, šest let po plánovaném debutu. Na vině byly inženýrské problémy Boeingu, který má na starost výrobu většiny lodě, včetně nádrží, pomocných raket nebo avioniky. Server Spacenews loni uvedl, že se celý projekt podle NASA prodražil o více než 4 miliardy dolarů (93,8 miliardy korun). Úřad také odhalil závažné nedostatky v kontrole kvality, což je u Boeingu všeobecný problém. 

I SLS má svou konkurenci u SpaceX v podobě kolosu Starship. Ten v říjnu provedl už šestý testovací let a Elon Musk ho plánuje do dvou let poslat bez posádky k Marsu. 

Kolos SLS by měl znovu letět příští září. Zda tomu tak bude, je ale ve hvězdách (Zdroj: MT Aerospace)

 

Problémy Boeingu ovlivňují i vesmírnou alianci ULA, kterou spoluvlastní s Lockheed Martin. I ta je jedním z klíčových partnerů NASA, za poslední dvě dekády zajišťovala starty (celkem více než 155) klíčových misí amerických úřadů. WSJ ale na konci loňského roku uvedla, že ULA zvažoval svůj prodej. Nabídky tehdy přišly od Blue Origin Jefa Bezose nebo Cerberuse miliardáře Stephena Feinberga. Zájem měl projevit i výrobce letadel Cessna Textron. Letos v srpnu pak přišla agentura Reuters s tvrzením, že se vedly rozhovory i se společností Sierra Space. 

Šéf Boeingu Kelly Ortberg v rámci zeštíhlování společnosti uvedl, že pro firmu je priorita komerční letectví a armádní zakázky, dodal ale, že pokud se kupce na vesmírné projekty nenajde, Boeing hodlá dostát svým slibům. „Je lepší dělat méně věcí a dělat je lépe, než dělat jich více a nedělat je dobře. Jak chceme, aby tato společnost vypadala za pět a deset let? A zvyšují tyto věci hodnotu společnosti hodnotu nebo nás rozptylují?" uvedl během rozhovoru s analytiky WSJ. 

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Šéfredaktor portálu Aeroweb.cz a dlouholetý sportovní novinář. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář