SpaceX zuří. Další test Starship nebude dříve než v listopadu

13.09.2024 1 příspěvek

Gigantický kolos Starship za dva roky vrátí člověka na Měsíc a ještě vyrazí na testovací let k Marsu. Alespoň takové jsou sny NASA a Elona Muska. V testování lodě SpaceX ale stojí těžký soupeř - FAA. A firma zuří...

Pátý test Starship má poprvé otestovat zachycení boosteru ve vzduchu
Pátý test Starship má poprvé otestovat zachycení boosteru ve vzduchu (Zdroj: SpaceX)

Ve vývojovém centru SpaceX v texaském Boca Chica je poslední dny a týdny frmol. Společnost plánovala na září pátý test svého kolosu Starship, který má poprvé otestovat záchytný systém pro první stupeň rakety, kterému se pro jeho manévr říká „Chopsticks“ (anglický výraz pro asijské jídelní hůlky). V úterý ale přišla do sídla SpaceX špatná zpráva. Americký úřad pro letectví (FAA) jim nevydá povolení dříve než v listopadu. A to Muskova firma nepřijala klidně.

„Náš přístup k testování letových systémů (létat tak často, jak to jde – pozn. red.) maximalizuje tempo, ve kterém se můžeme učit. Stejný přístup odemkl schopnosti raket Falcon a ze SpaceX udělal dominantního poskytovatele letů na světě. Abychom v tomto mohli pokračovat a stihnout závazky vůči národním prioritám, jako je program Artemis, Starship musí létat. Čím více létáme, tím se rychleji učíme. Čím více se toho naučíme, tím zrychlíme znovupoužitelnost raket. Bohužel, stále jsme zaseknutí v realitě, kde trvá déle zvládnout byrokracii k povolení letu než navrhnout a vyrobit samotný hardware. Toto by se nemělo dít a přímo to ohrožuje pozici Ameriky jako lídra ve vesmíru,“ stojí v prohlášení na webových stránkach, vtipně nazvaném „Straships are meant to fly“ (reference na hit zpěvačky Nicki Minaj). 

Starship na startovací ploše. Na vrchní části věže je vidět záchytný systém „Chopsticks“ (Zdroj: SpaceX)

 

SpaceX v souladu se svou filozofií v květnu představil svou vizi budoucnosti, ve které počítá se 40-120 starty Starship ročně. Létat se bude z mysu Canaveral, kde SpaceX vlastní plochu 39-A a odkud startuje většina letů Falcon a Falcon Heavy. Infrastruktura by se musela pro Starship upravit, to by pro Muska ale byl ten nejmenší problém. 

A proč vlastně FAA brzdí Starship? Po prvním testovacím letu celého kolosu totiž okolí Boca Chica nedopadlo nejlépe. Systémy na ochranu prostředí při zážehu ještě nebyly nainstalované, což způsobilo otřesy okolních budov, rozbití oken a například úlomky betonu pod startovací plochou létaly i několik kilometrů daleko. SpaceX od té doby systémy přidělal, FAA ale stále neuzavřel enviromentální šetření a bez stanoviska odmítá povolení vydat.

Snímek z testu systému na pohlcení plamenů (Zdroj: SpaceX)

 

Podle úřadu si za to ale může firma sama. „Licence pro čtvrtý let povoluje vícero startů ve stejné konfiguraci stroje i profilu mise,“ řekl serveru Flying zástupce úřadu. „SpaceX se ale rozhodla pro pátý let oboje pozměnit, což si vyžádalo hlubší přezkoumání.“ Úřad tak spustil dvě připomínková řízení, které každé může trvat až 60 dnů. A SpaceX se bojí, že by organizace pro ochranu ryb a zvěře přizvané k řízením mohly časový limit uměle prodlužovat. „Systém těchto konzultací funguje tak, že nově vyřčené otázky mohou šedesátidenní odpočet resetovat znovu a znovu.“

Komplex „StarBase“ v texaském Boca Chica je vodou doslova obklopen (Zdroj: Inspiration4 | John Kraus)

 

Enviromentálních problémů má totiž firma dost. Server CNBC minulý měsíc přišel s informací, že firma v Texasu porušila zákon o čistých vodách. Ačkoliv se společnost snažila tvrzení bagatelizovat, úřad na ochranu životního prostředí (EPA) to ovšem potvrdil. Po třetím testovacím letu v březnu například EPA obvinil SpaceX z úniku kapalného kyslíku do mokřadů v Boca Chica. Společnost to tehdy stálo 150 tisíc dolarů a u texaských úřadů si musela vyžádat nové povolení pro lety. Podobné problémy má SpaceX i na kalifornské základně Vandenberg, kde taktéž plánuje navýšit počet startů Falcon 9. Kalifornská pobřežní komise žádost zamítla, protože starty vyžadují příliš mnoho omezení veřejnosti a experti ještě dostatečně nepochopili vliv hluku na místní faunu. 

Budoucnost amerického návratu na Měsíc a cesty k Marsu tak zůstává stále nejistá. FAA, EPA a další enviromentální organizace bedlivě sledují každý krok SpaceX, což jistě významně prodlužuje plnou certifikaci Starship. Na druhou stranu je nutné uznat, že kdyby Elon Musk nebyl známý svým kličkováním a snahou srazit náklady na starty a testy na minimum, neměl by tolik problémů...

Zdroj článku: Flying/SpaceX

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.


Témata

Vesmír


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Kritika FAA

16.09.2024 v 7:58 Radek

Je to úřad, proto mu skoro všechno dlouho trvá. U povolování Falconu 9 jsou kreativní a snaží se. U Starshipu jsou ale příliš opatrní. Podle mě klidně mohli start povolit a přitom posuzovat a přijímat námitky a jednat o dalších misích.

Odpovědět

Přidat komentář