Vesmírný souboj miliardářů. Bezos chce omezit lety SpaceX

01.07.2024

S velkým jměním se obvykle pojí velká moc. Když ale na sebe narazí úplně ti nejbohatší, ani vesmír není dostatečnou hranicí. Jeff Bezos totiž začal tlačit na americký letecký úřad, aby přistřihl křídla SpaceX Elona Muska.

Startovací rampa 39-A na mysu Canaveral při startu mise Axiom-3
Startovací rampa 39-A na mysu Canaveral při startu mise Axiom-3 (Zdroj: NASA | Chris Swanson)

O úspěchu SpaceX aktuálně nejbohatšího muže světa Elona Muska se toho už napsalo hodně a ještě se hodně napíše. V závodech soukromého sektoru o komercializaci vesmíru ale má Jihoafričan neméně bohatého soka, který se snaží ho pokořit. Není jim samozřejmě nikdo jiný než Jeff Bezos se svým Blue Origin, který se nyní rozhodl tlačit na americký úřad pro letectví (FAA). Cíl? Omezit počet startů SpaceX.

Muskova firma totiž v květnu představila FAA záměr vybudovat v Kennedyho vesmírném středisku (KSC) na mysu Canaveral infrastrukturu pro budoucí lety Starship. A neplánuje jich vůbec málo. SpaceX cílí na 44 startů ročně, což je více než čtvrtina celkového počtu startů provedených za první polovinu letošního roku (120). Využívat by se měla startovací rampa 39-A, která aktuálně slouží pro lety Falcon 9 a Falcon Heavy.

Start lodi New Shepard (Zdroj: Kosmonautix)

 

To se samozřejmě Bezosovi a Blue Origin vůbec nelíbí a podal k návrhu tzv. veřejný komentář, ve kterém žádá FAA o nastavení limitu počtu startů, vyhrazení konkrétních časových rozpětí pro starty a vybudováním infrastruktury tak, aby KSC bylo bezpečnější a více dostupné i pro jiné firmy. Mezi návrhy je také i přinucení SpaceX k vyplácení kompenzací ostatním firmám nebo přísnějším trestům při porušení enviromentálních nebo licenčních pravidel. Odvolává se přitom na ekologickou zátěž, která při startech raket vzniká, o bezpečnost pracovníků KSC a o narušení provozu Blue Origin kvůli potřebným omezením vzdušného a námořního provozu, které provází každý vesmírný start jakékoliv firmy. 

Musk na Bezosův krok reagoval krátce na sociální síti X, kterou také vlastní. V reakci na tweet podnikatele Sawyera Merritta odpověděl, že jde o „nesmyslnou reakci“ a že není od Blue Origin hezké se potřetí snažit o ovlivnění pokroku SpaceX skrze právníky.

Samotný úřad se dopisem Blue Origin ze zákona nemusí zabývat, právně totiž nemá žádnou váhu. FAA ale uvedl, že ho při rozhodování o případných omezeních vezme v potaz.

Nejde o první případ, kdy se oba miliardáři dostali do křížku. Obě společnosti se přetahují o vládní zakázky od NASA a Pentagonu a několikrát se přitom žalovali nebo jinak očerňovali. Zatímco ale SpaceX umí vyslat za všeobecně uznávanou Kármanovu hranici, která se nachází ve výšce 100 km, i několik raket denně, Blue Origin se svou lodí New Shepard ji překročil jen jednou, a to jen na pár minut.

Zdroj článku: FLYING/FAA

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář