Ačkoliv Spirit AeroSystems vznikl odštěpením trupové divize Boeingu, business firmy už dlouho nebyl jen pro redmontskou firmu. Společnost totiž vyráběla i pro konkurenční Airbus, a to konkrétně trup u letounů A350 a křídla, střední části trupu a pylony pro A220. Evropský gigant ale nechce riskovat problémy s dodávkami pod novým vlastníkem a v pondělí oznámil závazná jednání o přebrání těchto částí provozu.
„Touto dohodou se Airbus snaží zajistit stabilitu dodávek pro své programy komerčních letadel prostřednictvím udržitelnějšího postupu, jak provozně, tak finančně, pro různé pracovní balíčky Airbus, za které je dnes Spirit AeroSystems odpovědný,“ stojí v tiskové zprávě společnosti.
Převzetí provozů bude Airbus stát pouhý dolar, jelikož Spirit AeroSystems ke dnešnímu dni dluží výrobci 559 milionů dolarů za včas nedodané díly. Obě strany věří, že se dohodu podaří dotáhnout do poloviny příštího roku, akvizici ještě musí posvětit akcionáři Spiritu a úřady v USA i EU.
Boeing zaplatí přes osm miliard dolarů
Krom zájmu Airbusu byla uveřejněna i finální částka, kterou má za svou část provozu vydat Boeing. Za 100 % akcií má zaplatit 4,7 miliardy dolarů (přibližně 109,9 miliardy korun), v přepočtu na jednu akcii to je 37,25 dolaru (1 104,7 koruny). Boeing také odkoupí dluh společnosti, který aktuálně činí 3,7 miliardy dolarů (přibližně 86,5 miliardy korun). Dohromady ho tak převzetí Spiritu bude stát 8,3 miliardy dolarů (cca 194,1 miliardy korun).
„Znovuzačleněním Spiritu můžeme plně sladit naše komerční výrobní systémy, včetně našich systémů řízení bezpečnosti a kvality, a naši pracovní sílu se stejnými prioritami, pobídkami a výsledky – zaměřené na bezpečnost a kvalitu,“ okomentoval koupi generální ředitel Boeingu Dave Calhoun.
Získání společnosti je jedním z kroků Boeingu na napravení pošramocené reputace za incident při letu Alaska Airlines v lednu letošního roku. Společnost je od té doby pod přísným dohledem amerického úřadu pro letectví (FAA), který krom navýšení počtu kontrolorů v závodech také zmrazil Boeingu plány na navýšení výroby. Společnost má navíc problémy i s americkou vládou. Dave Calhoun minulý týden stanul před vyšetřovacím podvýborem Senátu, ministerstvo spravedlnosti pak obvinilo Boeing z porušení dohody z roku 2021, ve které se Boeing po smrtelných nehodách letounů MAX 8 z let 2018 a 2019 zavázal zpřísnit kontroly výroby.