Další potupa pro Boeing. FAA mu zatrhla rozšíření výroby

26.01.2024 1 příspěvek

Okolo incidentu Alaska Airlines už toho bylo napsáno hodně, Boeing ale jen tak klidu nedosáhne. Důvěra federálního úřadu pro letectví (FAA) ve slavnou značku je tak pošramocená, že jí úřad zatrhl rozšíření továrny na stroje MAX. Boeing navíc má ve své továrně whistleblowera.

Boeing chtěl rozšířit továrnu na stroje MAX, FAA ale řeklo ne
Boeing chtěl rozšířit továrnu na stroje MAX, FAA ale řeklo ne (Zdroj: AP)

Úřad už krátce po nehodě pronesl větu, která rychle ukázala, jak se k ikonickému výrobci letadel bude chovat. „Incident 737-9 MAX z 5. ledna se nikdy nesmí opakovat.“ Očekávatelná, ale i tak mrazivá slova byla předzvěstí toho, že Boeing nečeká jednoduchá ani krátká cesta k obnovení důvěry úřadu.

Ve středu přišel ze strany FAA další políček. Ačkoliv úřad schválil návrat letadel Alaska Airlines do služby, Boeingu podle serveru Simpleflying zatrhl další rozšíření výrobních linek strojů MAX. V tiskové zprávě úřadu to jeho šéf Mike Whitaker podal jasně: „Proces obnovení provozu nebude pro Boeing status quo. Nevyhovíme žádné žádosti Boeingu o expanzi ve výrobě nebo schválení dalších výrobních linek 737 MAX dokud nebudeme spokojeni s vyřešením kvalitativních problémů, na které jsme narazili.“

Odhalená záslepka nouzového východu na jiném letadle Alaska Airlines (Zdroj: The Seattle Times)

 

Boeing na oznámení reagoval plánovaným přerušením provozu továrny v Rentonu na 24 hodin, během kterého se všechny týmy soustředí na zvýšení kvality výroby. V interním oběžníku šéf divize Boeingu pro komerční letadla Stan Deal uvedl, že půjde o jeden z mnoha takových dnů.

„Produkční, doručovací a podpůrné práce se na den zastaví, aby se spoluhráči (myšleno pracovníci - pozn. red.) mohli účastnit akce zaměřené na kvalitu. Tato akce umožní všem spoluhráčům, kteří se dotýkají letadla, se zastavit, zhodnotit, co děláme, jak to děláme a připravit doporučení na zlepšení. Během odstávkových dnů se spoluhráči budou účastnit tréninku, reflexe a spolupráce k identifikování míst, kde je třeba zlepšit kvalitu a postupy a vytvoří akční plány, které se budou plnit.“

Pochybit u Alasky měl Boeing

Je jasné, že incident Alaska Airlines bude stát Boeing hodně zdrojů a reputace. Ačkoliv americké aerolinky už zkontrolovaly všechny MAX-9 se záslepkami, FAA toho chce více a nehodlá pustit do vzduchu ani jedno letadlo, dokud nedožene Boeing k odpovědnosti. K tomu má sloužit i zvýšený dohled v továrnách Boeingu a při plánovaných inspekcích se úřad soustředí na upevňovací šrouby dveří/záslepek, jejich detailní kontroly a dotahování upevňovacích prvků. Do budoucna pak hodlá podrobně monitorovat data z Boeingu a identifikovat rizika nebo provést důkladné vyšetřování pracovních postupů v továrnách. 

FAA ale není jediný problém Boeingu. Deník Seattle Times ve středu přišel s tvrzením neznámého whistleblowera, podle kterého vinu na incidentu nese Boeing, nikoliv Spirit Aerosystems, dodavatel trupů pro Boeing. Podle záznamů, které údajně whistelblower získal, byla záslepka nahlášena Boeingem k opravě a následně namontována zpět bez důležitých čtyř šroubů, které jí drží ukotvenou ke zbytku trupu. Tyto práce navíc neměly být zaneseny do počítačů v tovrárně v Rentonu.

Detailně popsaný mechanismus ukotvení záslepky (Zdroj: Chris Brody/Seattle Times)

 

„Důvod, proč záslepka odpadla, je zaznamenán černě na bílém v záznamech samotného Boeingu,“ tvrdí neznámý insider. „Je to velmi stupidní a hovoří to o kvalitě v určitých částech firmy. Naše vlastní záznamy to dokazují.“

 

Whistleblower se ve svých tvrzeních rozmluvil o tom, že Boeing na sledování prací na jednotlivých letadlech požívá dva systémy: CMES od FAA, který jsou mechanici povini využívat, a SAT, který je interní a slouží pro komunikaci mezi mechaniky, inženýry a managementem k udržování přehledu nad problémy. Jeden z mechaniků Boeingu v Rentu, který si nepřál být jmenován, uvedl pro Seattle Times, že používá SAT systém ve stylu „víc hlav víc ví“.

U nešťastného letadla byla podle whistleblowera nejprve zjištěna závada na záslepce nouzového východu na pravé straně, nikoliv levé, která odpadla. Až další den technici našli problémy i na druhé záslepce, konkrétně poškozené a špatně nainstalované nýty. Toto mělo být zaneseno do obou systémů a předáno technikům Spiritu, kteří jsou v Rentonu nastálo umístění. Kontrolor kvality v Boeingu ale neměl být spokojen s provedenou prací a tým Spiritu tak musel nastoupit znovu.

Dolní část mechanismu, který drží záslepku na místě. Červená tečka označuje klíčový šroub (Zdroj: AP)

 

Následně se zjistilo, že je špatné i těsnění záslepky. A zde je podle insidera kámen úrazu. Boeing prý náhradní těsnění neměl na skladě a objednání by mohlo protáhnout doručení letadla Alaska Airlines. Technici podle zpráv v sytému SAT řešili, jestli bude nutné záslepku úplně sundat, nebo jen nadzvednout ze spodních pantů. V obou případech bylo nutné odstranit čtveřici šroubů, zatímco sundání by ale muselo být do CMES zaneseno, částečné otevření nikoliv. Tým se rozhodl pro druhou možnost a kontrolor kvality tak neměl v klíčovém systému záznam o sundání šroubů a tedy ani důvod jejich přítomnost kontrolovat

Zda je tomu tak, nebo ne, prokáží až laboratoře amerického úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB), které se touto možností zaobírají taktéž. K tvrzením whisteblowera se sice všechny strany odmítly vyjádřit, podle bývalého manažera výroby řady MAX Eda Piersona ale whistleblowerem popsané skutečnosti, interní systémy a další fakta odpovídají a lze ho tak považovat za důvěryhodného. 

Zdroj článku: SimpleFlying/Seattle Times/Flying Mag/FAA

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Rozsireni vyroby

26.01.2024 v 12:50 Radek

Ono je to spis takove straseni. Boeing proste nemuze delat co chce, ale bude muset vynalozit mnohem vic prace a personalu na kontrolu kvality, navic bude muset platit vic odborniku FAA, kteri je budou kontrolovat. Letouny se tak mirne zdrazi. To jsou ty manazerske tlaky na zkraceni terminu a snizeni ceny. Zrusi se kontrolni pracovnik, aby se usetrily penize a cas, zavede se samokontrola (ktera nefunguje, clovek svoje chybi vetsinou nevidi). Misto cloveka s technickym vzdelanim se prijme preskoleny kuchar nebo cisnik, staci prece skoleni. A manazeri si libuji, jake maji odmeny za vetsi zisk. Dily a sestavy se vozi na velke vzdalenosti a kontrolou zjistene nedostatky se na miste neopravuji, ale vse se posle k vyreseni na konecnou montaz, protoze sestava prece musi byt dnes na lince. Boeing proste cele rozsireni bude resit s FAA a bude plnit jejich pozadavky.

Odpovědět

Přidat komentář