Letecký průmysl si v minulých letech prošel svými slabšími roky. Sotva se začal zotavovat z pandemie koronaviru, přišla ruská invaze na Ukrajinu, která leteckému světu uštědřila další ránu. Letošní rok se nesl v naději na plnou rekonvalescenci průmyslu na předcovidová čísla, nicméně ne všude potkala realita původní očekávání. Mnozí tak vyhlíží rok 2024 s velkou dávkou optimismu, a proto přinášíme našim čtenářům krátký výčet příběhů, jež mohou v příštím roce formovat letecký průmysl.
První eVTOL v reálném provozu?
Momentálně nic nestojí v cestě k uvedení prvních eVTOL letadel na trh. Tahouni tohoto odvětví leteckého průmyslu se podle analytiků nacházejí v přiznivé finanční situaci, takže by podle nich neměl být problém v dodržení plánů eVTOL výrobců. Jedním z lídrů na trhu je německá společnost Volocopter. Ta chce svůj stroj předvést na nadcházejících letních olympijských hrách v Paříži, certfikaci svého VoloCity pak Volocopter očekává přibližně v polovině roku 2024.
I čínská firma EHang, která jako první na světě získala certifikaci pro svůj autonomní EH-216-S, očekává začátek obchodního provozu v blízké době. Naopak situace na severoamerickém kontinentu je mírně odlišná. O prvenství v eVTOL technologiích se tam dělí tři společnosti - Archer Aviation, Beta Technologies a Joby Aviation. Uvedené společnosti nicméně kvůli vysoké laťce požadavků amerického regulátora očekávají certifikaci od FAA spíše až v polovině dekády.
Dlouho očekávaný Airbus A321XLR
Evropský gigant očekává nasazení A321XLR do obchodního provozu ve druhém kvartálu 2024. Cesta k tomuto cíli se ale neobchází bez komplikací. Od designu palivových nádrží až po vynucenou inspekci motorů Pratt & Whitney PW1100G. Přesto je šéf Airbusu Guillaume Faury ohledně dodávek optimistický. V listopadovém rozhovoru uvedl, že Pratt & Whitney potvrdil dodání motorů v již stanoveném termínu. „Je jasné, že situaci s dodávkou motorů pozorně sledujeme, je tak možné, že část letadel bude uzeměno v důsledku povinné inspekce motoru." Dodávek se neboji, protože jako alternativu k motoru PW1100G mají zakázníci možnost objednat letadlo s motory LEAP od konkurenta CFM. Podle ideálního scénáře Airbusu, tak letecký průmysl čeká v nastávajícím roce přelom, neboť na trh se dostane jednouličkový letoun s vlastnostmi větších dvouuličkových letounů.
Návrat výrobců regionálních letadel
Zatímco Airbus a Boeing sčítají velké objemy objednávek, tak výrobci jako Embraer či ATR stále nemohou dosáhnout předcovidových objednávek. Přesto se zástupci Embraeru na dubajské airshow netajili přesvědčením, že řada letadel E2 vyplní ve své druhé vlně objednávek díru na trhu. Podle zástupců společnosti navíc letouny E190-E2 a E195-E2 jsou mnohem ekonomičtější na kratších tratích než konkurenční A220, A319neo nebo Boeing 737 Max 7. Embraer se mj. potýká se stejným problémem jako Airbus, a to je dodávka motorů od výrobce Pratt & Whitney.
Oproti tomu ATR, poslední úspěšný výrobce větších turbovrtulových letadel, je zpátky ve hře. Francouzsko-italský výrobce přes potíže s dodávkou dílů mířil v roce 2023 na 40 dodaných letadel, v příštím roce chce navýšit dodávku na 50 kusů. Jeho rival v podobě legendárního Bombardieru Dash 8 Q400, firma De Havilland, sice již stroj nevyrabí, ale v dlouhodobém horizontu se chce k výrobě letadla vrátit. Podobná věc se mu již povedla, a to když po 35 letech obnovil De Havilland výrobu Twin Otteru 300.
Expanze Comacu za hranice Číny
Rok 2023 byl pro čínské letadlo Comac C919 úspěšným obdobím. Letadlo začalo svůj provoz u China Eastern Airlines, k tomu přidal Comac další objednávky od dceřiných společnosti Haian Airlines na 60 letadel a následně China Eastern přidala dalších 100 objednávek. Čínští dopravci si letadlo pochvalují a tamní letecký průmysl doufá, že světu dokázal, že Čína dokáže vyrobit alternativu k Airbusu A320 či k Boeingu 737. Další letadlo Comacu oslavilo milník v podobě prvního zakázníka v zahraničí. Regionální letadlo ARJ21 zahájilo provoz v Indonésii u letecké společnosti TransNusa Airlines.
Je ovšem nutné podotknou, že letadla Comac nejsou čistě čínské výrobky, neboť letadla stále z velké části spoléhají na výrobky ze západní části světa. A tak čínský cíl vyrábět letadla pouze ze zdrojů domácího průmyslu je tak stále v nedohlednu. V blízké budoucnosti lze očekávat, že Čína využije svého ekonomického vlivu a zasadí se o prodej letadel Comac v zemích spadajících do čínské sféry vlivu.