Palivo s daní, nebo bez? Naši klienti si budou moci vybrat, uvedl Twin Trans

22.11.2023 2 příspěvky

Prezident Petr Pavel ve středu oznámil, že podepíše návrh konsolidačního balíčku, jehož součástí je i plánované zavedení spotřební daně na letecké palivo u vnitrostátních letů. To vyvolalo spoustu otázek z řad leteckých škol a aeroklubů. Redakce Aerowebu si proto sedla s Martinem Kašparem, obchodním ředitelem Twin Trans, jednoho z největších dodavatelů leteckého paliva u nás.

Ilustrační foto
Ilustrační foto (Zdroj: Twin Trans)

Martin Kašpar se účastnil přípravných jednání s úředníky a je k návrhu velmi skeptický. Ministerstvo financí podle něj nevypracovalo žádnou dopadovou studii a ačkoliv je návrh někdy konkrétní, výklad si bude moct udělat každý sám. Výhodu podle něj budou mít příhraniční oblasti, které si budou moci naplánovat lety do zahraničí, na které se daň nevztahuje. Navíc při cestě například do Polska budou moci majitelé letadel zde i rovnou natankovat, což je i může vyjít levněji, než v Česku.

Výhoda pro zahraniční školy

To bude fungovat i naopak, zahraniční školy si budou podle Kašpara moci zaletět do Čech pro palivo bez spotřební daně a odletět zpět. Protože výchozí i cílové letiště bude mimo území ČR a zde půjde jen o mezipřistání, let bude stále klasifikován jako mezinárodní. Celní správě tak navíc přibude administrativa, jelikož budou muset kontrolovat, jestli nedochází k obcházení daně. Ačkoliv si tak ministerstvo financí slibuje výnos v řádech nižších desítek milionů korun, reálný zisk bude kvůli zvýšením nákladům menší.

Nepomůže tomu ani zdanění letových prací integrovaného záchranného sboru. Jelikož policie i hasiči jsou provozovány státem, finance se pouze přesunou z jednoho resortu (v tomto případě ministerstvo vnitra) do druhého (ministerstvo financí). Odtud se ale zase vrátí v jiné podobě (např. přerozdělením státního rozpočtu). Reálně tak zavedení spotřební daně pocítí pouze dva soukromí provozovatelé letecké záchranné služby – Delta System Air a.s. (DSA), která provozuje stanice České Budějovice, Ústí nad Labem, Liberec, Hradec Králové a Jihlava a Air Transport Europe s.r.o. (ATE) v Ostravě a Olomouci. Prahu a okolí Plzně totiž pokrývá buďto Armáda ČR nebo Letecká služba Policie ČR.

Klienti dostanou na výběr

Twin Trans na začátku listopadu společně s fakturami zaslal svým klientům informační dopis, který má redakce Aerowebu k dispozici. V něm společnost uvádí, že si klienti mohou vybrat, zda budou od nového roku tankovat paliva s daní, a nebudou tedy muset už nic řešit, nebo se na finančním úřadu zaregistrují jako plátci daně a budou moci tankovat palivo stále bez daně. Daň pak doplatí spolu s daňovým přiznáním.

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Šéfredaktor portálu Aeroweb.cz a dlouholetý sportovní novinář. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

paradoxy letectvi - prerozdelovani penez

22.11.2023 v 21:33 Radim Olbrecht

Dobry den, na strankach Min. dopravy jsem nasel dotaci pro RLP, na kterou je alokovano 100.000.000 kc.Nevite nekdo k tomu neco, proc, jak se to pocita atd. Na regionalnich letistis funguje pro vycvikove lety LARS, ktery ze sve podstaty ma za cil regulovat a omezovat tok vycvikoveho provozu. Nerozumim, ze pokud neco reguluji, proc to zaroven dotuji? Nehlede na zaklade tohoto clanku se cena za vycvik jeste navysi o cca 20% rekneme u c172 [ z duvodu zruseni vyjimky na spotrebni dan pro letecke palivo]. Toto dle meho usudku bude mit za nasledek snizeni poctu pohybu nejen na regionalnich letistich a tak se me zda, ze ve vysledku to bude mit "positivni" dopad na dotaci pro RLP v nasledujicich letech. Jinymi slovy, zdali by to nemelo byt obracene a maximalne motivovat provozovatele nejen leteckych skol na regionalni letiste letat. Nakonec se ta dotace treba bude doplacet ze zruseni vyjimky na spotrebni palivo na letecky benzin. 

Výzva k podání žádosti o kompenzaci provozní ztráty plynoucí ze zajištění LPS na regionálních letištích v České republice v roce 2023https://www.mdcr.cz/Ministerstvo/Uredni-deska/Vyzva-k-podani-zadosti-o-kompenzaci-provozni-ztrat?returl=/Ministerstvo/Uredni-deska

Jak znamo RLP pobira dotaci:za účelem úhrady nákladů spojených s poskytováním letových provozních služeb letům osvobozeným od zpoplatnění ve vzdušném prostoru ČR v roce 2023.Letos to ma byt maximalne 82.450.000 kc .  V minulem roce to bylo 73.150.000 kc. Nevite nekdo, zdali je nekde verejne dostupny vypocet teto dotace za poskytovani LPS letum osvobozenym od poplatku, kam patri mimo jine i VFR lety, tratove sluzby, priblizovaci a letistni sluzby [vyjma leteckeho vycviku] pro letadla do 2000kg. 

 

Odpovědět

RE: paradoxy letectvi - prerozdelovani penez

23.11.2023 v 11:44 Petr

Požádejte si na MDČR o informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Odpovědět

Přidat komentář