Brazilské vzdušné síly (FAB) mají C-390 ve službě teprve čtyři roky, o to víc je tak milník zajímavější. Letka čítá šest strojů, které plní 80 % veškerých misí FAB s úspěšností nad 99 %. Velký podíl na tom má fakt, že C-390 je univerzální stroj, schopný jak přepravy osob a carga, tankování za letu, ale i vypouštění nákladu na padacích nebo hašení velkých požárů.
„C-390 předvádí své schopnosti a spolehlivost na denní bázi,“ chválil stroj Prezident a CEO Embraer Defense & Security Bosco da Costa Junior. „S jeho neskutečným výkonem v široké škále misí, tato víceúčelová platforma se stala u FAB hlavním prvkem letové mobility.“ Dodal také, že provozní úspěchy letounu lákají pozornost vzdušných sil po celém světě.
Pro ověření tohoto tvrzení nemusíme chodit daleko. Tento týden jsme psali o zahájení rozhovorů mezi Embraerem a českým ministerstvem obrany o nákupu C-390 pro české letectvo. To potřebuje ideální letoun pro záchranné, lékařské a požární mise s dlouhým doletem, jelikož v současnosti žádnými takovými možnostmi nedisponuje, což se ukázalo hlavně loni při požáru Českého Švýcarska (tehdy u nás zasahovala letadla například z Itálie - pozn. red.). Nákup podpořil také fakt, že se části konstrukce vyrábějí v Aero Vodochody. To také podepsalo s Embraerem dodatek o navýšení spolupráce.
C-390 pojme až 26 tun nákladu a dosahuje maximální rychlosti 988 km/h. S doletem okolo 6 000 km (s nákladem 2-5 000 km) spolehlivě pokryje Evropu a české letectvo by tak mohlo rozšířit nabídku pomoci ostatním státům. V současnosti o nákupu tohoto stroje jedná i Maďarsko, Nizozemsko a na úvodní rozhovory se připravuje i Rakousko. V aktivní službě už ho má Portugalsko.