Ministerstvo obrany jedná o koupi C-390

17.10.2023 5 příspěvků

Ministerstvo obrany chce ideální letoun pro záchranné, lékařské a požární mise s dlouhým doletem. Do projektu se zapojí i Aero Vodochody.

Dvojice Embraerů C-390 brazilského letectva
Dvojice Embraerů C-390 brazilského letectva (Zdroj: Embraer)

Rozhodnutí zahájit jednání o možném pořízení těchto strojů vychází z průzkumu trhu a analýz Ministerstva obrany, které identifikovaly dané letouny jako nejideálnější řešení pro splnění požadavků jednotlivých složek Armády ČR. Ta aktuálně nevlastní žádný letoun podobný tomu od Embraeru, tedy na střední a velké vzdálenosti s dobou doletu minimálně 12 hodin, který by byl zároveň schopný vzletu a přistání na letištích s nezpevněnou dráhou.

Letoun si poradí s přistáním na různých plochách i terénech (Zdroj: Embraer)

 

„V případě úspěšného výsledku jednání o pořízení Embraeru C-390 Millennium se zvýší schopnosti naší armády v zabezpečení letecké přepravy materiálu, těžké vojenské techniky i osob, doposud jsme se museli spoléhat na naše spojence. Nákupem Embraeru bychom získali další nástroj pro zvládání situací, jako je například evakuace z krizových oblastí. Může sloužit také jako prostředek zdravotnického odsunu osob MEDEVAC a díky systému vzdušného hašení ho lze využít i v boji s rozsáhlými požáry. Z paluby C-390 lze mimo jiné provádět všechny druhy vzdušných výsadků osob i padákového shozu nákladu,“ stojí v tiskové zprávě ministerstva.

O Embraer C-390 je velký zájem i v ostatních evropských státech. O nákupu aktuálně jedná Maďarsko a Nizozemsko, na úvodní kolo se připravuje i Rakousko. Naopak Portugalsko už tyto letouny provozuje, podobně jako Brazílie, ze které výrobce pochází. O doručení C-390 jsme psali v srpnu.

Zástupci Aero Vodochody a Embraeru po podpisu dodatku (Zdroj: Aero)

 

V případě úspěšného nákupu se do projektu zapojí i české Aero Vodochody, které s Embraerem spolupracuje už více než dekádu a právě pro C-390 dodává důležité komponenty. Jedná se konkrétně o kompletní náběžnou hranu křídla, dveře, nákladní rampu a druhou část zadního trupu. Obě společnosti tak v úterý podepsaly dodatek ke spolupráci, zahrnující mimo jiné možné navýšení výrobního podílu Aero v programu C-390, zvýšení hodnoty stávající spolupráce se společností Embraer a součinnost při plnění specifických požadavků Ministerstva obrany ČR na pořízení letounů C-390 pro Armádu ČR. Embraer předpokládá silnou celosvětovou poptávku po letadlech C-390, na jejichž výrobě se bude podílet český letecký průmysl značným počtem dílů.

To ostatně kvitovala i šéfka resortu obrany Jana Černochová. „Konkrétním krokem bylo zahájení jednání s cílem dosáhnout co nejnižší ceny a zároveň co nejkratšího termínu dodání. Zároveň mě těší, že na výrobě komponentů pro letouny Embraer C-390 se podílí již několik let česká společnost AERO Vodochody AEROSPACE a.s. Ministerstvo obrany se dlouhodobě snaží o zapojení českého obranného průmyslu do všech strategických projektů. Podpora tuzemského průmyslu patří mezi jeden z bezpečnostních zájmů ČR a zároveň koresponduje s novou Obrannou strategií ČR. Dobré zdrojové zajištění armády nám zajistí silnou a spolehlivou obranu. Chceme, aby z armádních zakázek profitovala nejen armáda, ale i naši občané – třeba právě tím, že dojde k rozšíření pracovních příležitostí,“ dodala na závěr tiskové zprávy.

„Prodloužení spolupráce s Aero nás velmi těší, neboť je klíčovým partnerem při celkovém vývoji a současné výrobě letounu C-390 a zároveň významným průmyslovým partnerem v České republice i celém středoevropském regionu. Věříme, že toto partnerství přinese českému leteckému průmyslu ještě větší přidanou hodnotu," uvedl Bosco da Costa Junior, generální ředitel a prezident společnosti Embraer Defense & Security.

„Části transportního letounu C-390 jsme u nás v Aero vyvíjeli a certifikovali. Jsme rádi, že dnes s námi Embraer prohlubuje spolupráci a budeme i nadále jedním z jeho nejvýznamnějších dodavatelů. Navíc hodnota této spolupráce s největší pravděpodobností výrazně přesáhne celkovou hodnotu zakázky na pořízení C-390 pro naši armádu, což je příznivá zpráva nejen pro Aero, ale i celý letecký průmysl v České republice," uvedl po podpisu dodatku Viktor Sotona, CEO a prezident společnosti Aero.

C-390 lze použít i pro hasicí práce (Zdroj: Embraer)

 

C-390 Millennium a jeho konfigurace pro doplňování paliva ve vzduchu, KC-390, představují novou generaci víceúčelových vojenských dopravních letounů, které již nyní nabízejí bezkonkurenční mobilitu a nákladní kapacitu, rychlou rekonfiguraci, vysokou dostupnost, zvýšený komfort a bezpečnost letu, jakož i nízké provozní náklady po celou dobu životnosti - to vše v rámci jedné platformy. Letoun unese 26 tun nákladu (až 7 standardizovaných vojenských palet), čímž se řadí do kategorie středních letadel. Je poháněn dvěma proudovými motory IAE V2500. Letoun může být vybaven také protipožárním modulem, který může významně přispět k hašení požárů nejen v České republice, ale v celém středoevropském regionu.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

AERO a vlastník ??

17.10.2023 v 22:12 Oldřich Barvíř

 . . .no já nevím - česká ?:Firma Aero Vodochody nově patří společnosti HSC Aerojet, v níž má většinu maďarský finančník Szalay-Bobrovniczky. Menší podíl vlastní česká skupina Omnipol.Aero spolupracovalo, spolupracuje i "na Spartenech". Ty má ostatně Slovenská armáda. Ale my máme  díky nevím komu CASY . . . prej nějakej pan Háva & spol . . . A zpěvačka... Chudák dehonestovaný plk Daňhel ...Nevite, jak dopadla ona protihodnota která měla vést ke snížení kupni ceny CAS?? Šlo asi o 4-5 ks L 159 hangárovaných snad i ve Španělích.A do těch CAS, psalo se tehdy, se nevejdou nějaké větší, standardní kontejnery co používá NATO . . . ??Ale bydlím na vesnici . . .tak česká firma . . . asi jako sušenky Opavia, či Solo Sušice   :-)Slunce v duši A MNĚJMEŽ SE . . . 

Odpovědět

AERO a vlastník ??

23.10.2023 v 20:21 Mav

Máte pravdu, naši dědové by nás nakopali do zadelí, pro to, co jsme za 30 let udělali s jimi vybudovaným průmyslem.

Odpovědět

RE: AERO a vlastník ??

24.10.2023 v 14:24 Tom

Dedove postavili skvely drak letadla.

Motor sovetsky, avionika taky. A v tom nas prumys nejen letecky krok drzet nedokazal.

Odpovědět

RE: AERO a vlastník ??

24.10.2023 v 14:31 Václav

Mluvte za sebe. Memu dedovi, kteremu komousi vzali hospodarstvi, by se dnesek (i pres soucasne problemy) tusim libil vic, nez to, v cem dozival on...

Krome toho, komousi toho prumyslu moc nevybudovali na zelene louce, zdedili ho z Prvni Republiky, ktera ho povetsinou zdedila ze sudetskych casti Rakousko-Uherska. Komousi se jen vezli na tom, co jim spadlo do klina a dovedli to za 40 let cugrund.

Odpovědět

RE: AERO a vlastník ??

25.10.2023 v 6:47 čáp

Pokud si vzpomínám, tak to hospodářství "vybudované" našimi dědy a otci bylo na konci osmdesátých let prakticky zkrachovalé a kvůli 40 letům plánovaného hospodářství naprosto nekonkurenceschopné.

Odpovědět

Přidat komentář