Půjde o vůbec první pokus, kdy by měl Airbus A320 vzlétnout z rozhlehlého pole, tedy z terénu, pro který rozhodně není určený. Doposud není stoprocentně jasné, proč musel stroj v tomto terénu přistát a co způsobilo technické problémy. Aerolinka uvedla, že pilot byl nucen vybrat místo pro nouzové přistání poté, co letadlu při přiblížení k Omsku selhaly hydraulické systémy. Spekuluje se také o neschopnosti společnosti udržovat svá letadla dle standardních postupů kvůli sankcím uvaleným na Rusko. To však Ural Airlines popřely. Při incidentu se nikdo z cestujících, kterých mělo být na palubě 161, nezranil.
Ruský dopravce v prohlášení uvedl, že aktuálně zvažuje několik možností vzletu z letadla z pole a že čeká na dodávku příslušného zařízení, aby mohl otestovat podvozek a celkovou konstrukci letadla. Prohlášení také obsahovalo informaci o tom, že by z letadla pro co nejmenší váhu měly být odebrány sedačky. Zprávu zveřejnila samotná společnost na svém telegramovém kanálu.
Oba motory letadla mají být podle prvotních inspekcí v pořádku a schopné letu. Jde o CFM56, které byly po přistání vyčištěny od zeminy a slámy, která se do nich dostala při nouzovém přistání.
Latest Visuals of Russian carrier Ural Airlines A320 (RA-73805), that will attempt a take-off from its current location, after the aircraft ran out of fuel and landed in a grass field last month. https://t.co/NmYjpB0mq4 pic.twitter.com/Ne215z2MT6
— FL360aero (@fl360aero) October 3, 2023
V prohlášení také Ural Airlines zmínila přípravu Airbusu A320 na uskladnění na poli alespoň pro následující měsíce. Inspekce a všechny přípravné práce pro chystaný odlet by totiž měly zabrat minimálně několik týdnů. Čekat se zřejmě bude také na zamrznutí půdy, což by znamenalo pevnější povrch.
Jde o sedmnáct let starý letoun s registrací RA-73805. K nouzovému přistání piloti sáhli na letu ze Soči do Omsku poté, co došlo k nezdařenému přiblížení. Posádka vystoupala zpět do výšky 18 000 stop a následně zvolila odklon na letiště Novosibirsku, které má delší dráhu a pro přistání bez brzd a spoilerů se jevilo jako bezpečnější varianta. Podle původních výpočtů posádky měl Airbus dostatek paliva na dolet na náhradní letiště. Kvůli hydraulické poruše ale nešlo kompletně zasunout podvozek, zvýšila se spotřeba paliva. Navíc se výrazně zvedl protivítr. Proto posádka zvolila nouzové přistání v terénu.