Francouzský gigant poprvé představil plány na tři vodíková letadla v roce 2020 v rámci svého ZEROe programu na dosáhnutí nulových emisí. Tehdy nicméně panovaly obavy, zda existuje technologie, která to dovolí. V úterý na leteckém eventu ve Washingtonu D.C. ale ředitel Airbusu Guillaume Faury optimisticky potvrdil rok 2035 jako cíl programu. „Problém už není v technologii letadla. Silně věříme, že budeme v roce 2035 připraveni s vodíkovým letadlem. Technologie bude připravena,“ uvedl.
Další krok pak nastínil šéf Airbus Americas Jeffrey Knittel: „Rozhodnutí, zda použijeme palivové články, nebo přímé spalování, padne v roce 2026 nebo 2027.“
Nutno dodat, že zatím nepůjde o dopravní letadlo, ačkoliv program ZEROe s velkým letounem počítá. Společnost uvedla, že toto rozhodnutí závisí více či méně na faktorech, které jsou mimo její kontroln schopnosti. Jde například o neexistující certifikační standardy, infrastruktura pro skladování a přepravu vodíku nebo vůbec dostupnost takzvaného „zeleného vodíku“, tedy takového, který vznikl z obnovitelných zdrojů. „V tomto je zakopaný pes,“ uvedl Faury.
Podle Knittela jakékoliv prvnotní pokusy o vodíkový pohon budou pro malá letadla, jelikož s většími letadly rostou také problémy. Program ZEROe proto počítá hned se třemi kategoriemi strojů. Blended-wing body letadlo by mělo unést 200 cestujících s doletem 3 704 km, tradiční turbovrtulové letadlo o kapacitě 100 cestujících a doletu 1 852 km a velké dopravní letadlo, taktéž o 200 sedadlech a doletem 3 704 km.
Airbus ve stejný čas podporuje i vývoj udržitelného paliva. V úterý na stejné akci oznámil navázání spolupráce s DG Fuels, která je jedním z lídrů v tomto oboru. K vývoji a výrobě paliva používá celuózní odpad, například zbytky dřeva z pil.