Airbus chce mít vodíkové letadlo hotové do roku 2035

15.09.2023

V závodech o nejekologičtější letadlo jsou i velcí výrobci. Airbus plánuje do roku 2035 představit letadlo čistě na vodík.

Program ZEROe počítá se třemi různými druhy letadel
Program ZEROe počítá se třemi různými druhy letadel (Zdroj: Airbus)

Francouzský gigant poprvé představil plány na tři vodíková letadla v roce 2020 v rámci svého ZEROe programu na dosáhnutí nulových emisí. Tehdy nicméně panovaly obavy, zda existuje technologie, která to dovolí. V úterý na leteckém eventu ve Washingtonu D.C. ale ředitel Airbusu Guillaume Faury optimisticky potvrdil rok 2035 jako cíl programu. „Problém už není v technologii letadla. Silně věříme, že budeme v roce 2035 připraveni s vodíkovým letadlem. Technologie bude připravena,“ uvedl.

Další krok pak nastínil šéf Airbus Americas Jeffrey Knittel: „Rozhodnutí, zda použijeme palivové články, nebo přímé spalování, padne v roce 2026 nebo 2027.“

Nutno dodat, že zatím nepůjde o dopravní letadlo, ačkoliv program ZEROe s velkým letounem počítá. Společnost uvedla, že toto rozhodnutí závisí více či méně na faktorech, které jsou mimo její kontroln schopnosti.  Jde například o neexistující certifikační standardy, infrastruktura pro skladování a přepravu vodíku nebo vůbec dostupnost takzvaného „zeleného vodíku“, tedy takového, který vznikl z obnovitelných zdrojů. „V tomto je zakopaný pes,“ uvedl Faury.

Podle Knittela jakékoliv prvnotní pokusy o vodíkový pohon budou pro malá letadla, jelikož s většími letadly rostou také problémy. Program ZEROe proto počítá hned se třemi kategoriemi strojů. Blended-wing body letadlo by mělo unést 200 cestujících s doletem 3 704 km, tradiční turbovrtulové letadlo o kapacitě 100 cestujících a doletu 1 852 km a velké dopravní letadlo, taktéž o 200 sedadlech a doletem 3 704 km.

Airbus ve stejný čas podporuje i vývoj udržitelného paliva. V úterý na stejné akci oznámil navázání spolupráce s DG Fuels, která je jedním z lídrů v tomto oboru. K vývoji a výrobě paliva používá celuózní odpad, například zbytky dřeva z pil. 

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář