K události došlo v neděli po summitu zemí G20, který se konal v indickém Novém Dillí. Tiskové centrum premiéra informaci o poruše uveřejnilo ve vyjádření pro Radio Canada. Stojí v něm, že „kanadská delegace po příjezdu na letiště obdržela informaci, že premiérské letadlo (označení 15001) má technické problémy, které nelze opravit v krátkém čase.“ Co přesně se jeho Airbusu CC-150 Polaris stalo, zveřejněno nebylo.
Kuriozitou ovšem bylo, že další vládní Polaris 15002 ten samý den na cestě ze základny Trenton v Ontariu do Říma musel divertovat na londýnský Stansted a v době psaní článku se zde stále nacházel.
CC-150 Polaris už jsou relativně staré stroje. Jedná se o upravené Airbusy A310, které poprvé vzlétly už na konci 80. let. V roce 1992 pět těchto strojů přešlo pod kanadské armádní letectvo, přičemž dva byly předělány pro přepravu vojáků a materiálu, další dva pak jsou v Multi-Role Tanker Transport (MRTT) konfiguraci. Letadlu pro přepravu premiéra se po vzoru amerického Air Force One říká Can Force One, vžila se ale i přezdívka bývalého premiéra Jeana Chrétiena „Tádž Mahal“.
Nejde o první problém
Polarisy ale posledních několik let přitahují více a více problémů. V říjnu 2019 stroj 15001 naboural do zdi během přemisťování na základně v Trentnu a byl z provozu vyřazen na rok a půl. Na vině tehdy byla lidská chyba, operátor tahače totiž neměl adekvátní výcvik a vybavení. Letos v červenci pak Polaris 15003 narazil na základně v Guamu do zaparkovaného letounu A400M patřícího francouzskému letectvu. Armádní letadla se samozřejmě špatně sledují, podle dat webu Flightaware se ale z tamní základny Andersen ještě nehnul.
Nové stroje na cestě
V reakci na incident 15003 kanadská vláda rozhodla o nahrazení zastaralých Polarisů. Zakázku dostal opět Airbus, a to na čtyři stroje v již zmíněné konfiguraci MRTT. Dodávka těchto strojů s označením CC-330 Husky by měla být v roce 2027. Zakázka dále hovoří o pětici Airbusů A330-200, které už byly doručeny.