Regulátoři posvětili nový business jet

23.08.2023

FAA i EASA ve stejný den udělily certifikaci Falconu 6X, soukromému letounu evropské výroby.

Falcon 6X je největším a nejvýkonnějším twinjetem Dassault Aviation na trhu
Falcon 6X je největším a nejvýkonnějším twinjetem Dassault Aviation na trhu (Zdroj: Dassault Aviation)

Falcon 6X je produktem francouzské firmy Dassault Aviation a jedná se o největší, nejtěžší a nejvýkonnější stroj, který společnost zatím přivedla na trh. Jeho hlavní devízou má být prostorná kabina, vysoká rychlost a dolet.

„Certifikace Falconu 6X je obrovský milník pro Dassault Aviation,“ uvedl v tiskovém prohlášení společnosti její ředitel Éric Trappier. Rádi bychom poděkovali certifikačním týmům EASA a FAA za jejich nasazení v tomto náročném procesu a našim zákazníkům za důvěru. Falcon 6X je prvním novým business jetem splňujícím nejnovější pravidla která zvyšují bezpečnost všech letadel.“

Jak se stroj ovládá si mohl vyzkoušet legendární letecký novinář Fred George (Zdroj: Dassault Aviation)

Proces získání osvědčení trval dva roky a 1 500 hodin. První schválila letoun EASA, FAA následovala krátce poté. Společnost tak může naplno odstartovat výrobu, první produkční kusy už v továrně Bordeaux procházejí finální kompletací.

Stroj má s dvěma motory PW812D nabídnout dolet až 10 186 km, vystoupá do 15 500 metrů a dosáhne maximální rychlosti 0,9 Machu. Z Londýna tak pohodlně obslouží bez nutnosti mezipřistání celou pevninskou Eurásii, Afriku, Severní Ameriku a těsně doletí i do brazilského Sao Paula. Do kabiny o rozměrech 12,3 x 2,58 x 1,98 m se vejde v závislosti na konfiguraci až 16 pasažérů. Konceptuálně vychází z předchůdce 5X, který ale doplatil na vývojové problémy Společnosti Safran a jejich motorů Silvercrest. Ty posouvaly plánované uvedení do provozu o sedm let (a celý projekt o dvanáct), až se ho stroj nakonec nikdy nedočkal. Nové motory od Pratt&Whitney získaly certifikaci až v prosinci loňského roku a byly speciálně připraveny pro Falcon 6X.

Specifikace Falconu 5X (vlevo) a 6X (vpravo) (Zdroj: Wikipedie)

 

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.


Témata

Business


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář