Airbus dohodu s LanzaJetem, přední společností na vývoj udržitelného leteckého paliva (zkráceně SAF), podepsal na probíhajícím veletrhu v Paříži. Bude se pokračovat ve vývoji technologie Alcohol-to-Jet (ATJ), kterou americká firma vymyslela a která už je ověřena jako funkční. Cílem memoranda je dotáhnout k certifikaci a nasazení 100% SAFu, tedy přestat míchat udržitelné palivo s klasickým. Letecký průmysl je zodpovědný přibližně za 2-3 % celosvětové produkce CO2 a udržitelné letecké palivo je bráno jako aerolinky a úřady bráno spolu s nasazením nejnovějších letadel jako nejrychlejší možnost, jak se uhlíku zbavit.
„SAF je nejlepší krátkodobé řešení ke snížení emisí v letectví a spolupráce mezi LanzaJetem a Airbusem je důležitým krokem dopředu v boji proti změně klimatu,“ uvedl šéf LanzaJet Jummy Samartzis.
ATJ technologie používá k výrobě SAF nízkouhlíkový ethanol, který snižuje emise skleníkových plynů v porovnání s klasickým palivem o více jak 70 % a umožňuje dále snížit uhlíkovou stopu. Tato technilogie je odsouhlasena jak výrobci letadel, tak potřebnou infrastrukturou, což dokládá i investice Shellu v roce 2021.
„Jsme nadšeni upevněním spolupráce s LanzaJetem, přední společností ve vývoji SAF. Airbus je odhodlaný podporovat SAF jakožto páku ke snížení emisí CO2 a následné dekarbonizaci,“ řekla prezidentka Airbusu pro korporátní záležitosti a udržitelnost Julie Kitcherová. „S LanzaJetem jakožto prověřeným partnerem můžeme podpořit urychlení vývoje Alcohol-to-Jet SAFu a umožnění masové výroby.“ Spolupráce má také najít způsob, který do konce dekády umožní letadlům Airbus čistý SAF využívat.