Boeing 777-200 společnosti United krátce po vzletu z tichomořského ostrova Maui znenadání přešel do strmého klesání. Piloti vybrali klesání pouhých 230 metrů nad mořem, letadlo poté dále pokračovalo v letu a bezpečně doletělo do San Franciska. Příčina incidentu zatím není jasná.
Incident pravidelného letu UA1722 z havajského Maui do San Franciska se sice odehrál už vloni 18. prosince, ale případ byl publikován teprve nedávno. Nejde přitom o ojedinělou událost tohoto typu: letos 10. ledna se odehrál podobný incident Boeingu 787 společnosti Qatar Airways, který po vzletu rovněž začal strmě klesat, během 24 sekund ztratil zhruba tisíc stop výšky a než dostali piloti situaci pod kontrolu, stroj se dostal až na pouhých 850 stop výšky, tedy do zhruba 260 metrů.
„Triplsedma“ společnosti United imatrikulace N212UA odstartovala ve 14:49 místního času z dráhy 02 letiště Kahului (PHOG), v okolí havajského souostroví se v této době pohybovaly bouřky. Podle dat služby FlightRadar24.com dosáhlo letadlo minutu po vzletu výšky 2 200 stop (670 metrů), pak však začalo strmě klesat a toto klesání ustalo až po zásahu pilotů ve výšce 775 stop (cca 236 metrů) nad oceánem. Podle informace webu The Air Current vybrání a následné stoupání vyvolalo sílu o velikosti zhruba 2,7 G, když po klesání následoval rychlý přechod do stoupání rychlostí 8 600 stop za minutu. Letadlo pak bez dalších problémů dostoupalo do své cestovní hladiny, která činila 33 000 stop (10 000 metrů).
Podle vyjádření aerolinky piloti po přistání v San Francisku událost oznámili a společnost United krátce po události začala spolupracovat s Federální leteckou správou (Federal Aviation Administration, FAA) a s Asociací dopravních pilotů (Air Line Pilots Association, ALPA) na řádném vyšetření incidentu. Vyšetřování vedlo k dodatečnému tréninku pilotů, ale přesná příčina nenadálého klesání však zatím zůstává bez vysvětlení.
Boeing 777-200 imatrikulace N212UA je v provozu už bezmála 23 let, společnosti United byl stroj dodán v červenci 2000. Letadlo létá v konfiguraci 235 sedadel v ekonomické třídě, 102 sedadel v economy plus a 28 míst ve třídě business a má nalétáno více než 73 600 letových hodin a přes 15 400 letových cyklů.