Airbus otestoval prototyp A321XLR letem trvajícím déle než 13 hodin

19.12.2022

Airbus otestoval prototyp A321XLR letem trvajícím déle než 13 hodin
Airbus otestoval prototyp A321XLR letem trvajícím déle než 13 hodin (Zdroj: Aeroweb.cz)

Více než 13 hodin dlouhý let přes devět států má za sebou Airbus A321XLR (Xtra Long Range) s imatrikulací F-WXLR. Prototyp se na let vydal 13. prosince z letiště Toulouse-Blagnac.

Během letu, jenž trval 13 hodin a 15 minut, byly monitorovány především funkce palivového systému. Než se letadlo vydalo na samotnou cestu kolem Evropy, stihlo během tří hodin nad Biskajským zálivem „nakreslit“ trajektorií svého letu písmena XLR. Přibližná trasa letu vedla z Toulouse přes britské ostrovy, Norsko, Dánsko, Německo, Českou republiku, Rakousko, Itálii a přes Sardinii zpátky do Toulouse.

Airbus představil tento typ v roce 2019 na pařížském aerosalonu. A321XLR se poprvé vznesl letos v červnu. Letadlo vychází z Airbusu A321LR, oproti němu má ale přídavnou nádrž na 12 900 litrů paliva, díky čemuž je A321XLR úzkotrupý letoun s nejdelším doletem na světě. S maximální vzletovou hmotností 101 tun doletí do vzdálenosti až 4 700 námořní mil (8 704 kilometrů), což je oproti předchozí verzi o 700 námořních mil (1 296 kilometrů) více. Zvýšený dolet je ovlivněný i lepší aerodynamikou křídla, na níž Airbus usilovně pracoval. Na jedno sedadlo má verze XLR o 30 % menší spotřebu než její předchůdci. Ačkoliv letadlo podle konfigurace může pojmout až 244 pasažérů, předpokládá se, že běžný provoz bude probíhat se 180–220 pasažéry.

Letadlo mělo být v provozu od roku 2023. Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) ale požadovala po Airbusu snížení rizika požáru nově přidané zadní nádrže. Proces certifikace se tak posune do poloviny roku 2023 a uvedení do běžného provozu se odhaduje na rok 2024. O budoucnost projektu se ale Airbus nemusí bát, má už objednávky na více než 500 letounů tohoto typu.

Jednouličkový letoun s nejdelším doletem Airbus A321XLR
Airbus A321XLR je jednouličkový letoun s nejdelším doletem / Foto: Airbus.com

Mohlo by vás zajímat

Témata

Airbus


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář