Letectvo Spojených států vydalo závěrečnou zprávu o letecké nehodě, která se stala letos v březnu v americké Louisianě. Pilot letadla, který se katapultoval na základě dojmu ztráty kontroly nad strojem, svou chybou způsobil škodu 27 milionů dolarů.
Pilot letadla F-16CM ze 138. křídla (138 FW) Oklahomské vzdušné národní gardy (Oklahoma Air National Guard) prováděl misi, při které jako číslo dvě doprovázel svého velitele. Cílem mise byl nácvik úlohy Aerospace Control Alert (ACA) a tankování za letu. Během mise se velitel rozhodl pro cvičný zákrok proti civilnímu letadlu, které spatřil pilot druhé stíhačky a které nacvičovalo přístrojové přiblížení na nedalekém letišti.
Piloti proti předpisům zahájili zákrok v malé výšce a na malé rychlosti, a to bez jakékoli koordinace s řízením letového provozu a bez pokusu o navázání komunikace s letadlem.
Nic netušící pilot civilního letadla při zjištění přítomnosti dvou strojů F-16 provedl několik pro piloty stíhaček nepředvídatelných zatáček. Tyto manévry ještě umocnily už tak náročnou pilotáž letounu F-16 v malé výšce a na malé rychlosti – oba piloti stíhaček letěli pod minimální rychlostí povolenou k provádění manévrů v dané výšce. Veliteli se přitom podařilo přečíst pouze část imatrikulace letadla, jeho „dvojka“ se pak přiblížila při následném pokusu letoun identifikovat až na vzdálenost asi 90 metrů, čímž pilot opět porušil pravidla amerického letectva.
Vzhledem k malé rychlosti F-16 se pilot „dvojky“ rozhodl vysunout klapky, zaměnil však vytahování klapek za funkci „Digital Back-Up“ (DBU), což v konečném důsledku vedlo k přiblížení se kritickému úhlu náběhu. V tomto momentu se letadlo nacházelo blízko pádové rychlosti a začalo se třást, což pilot vyhodnotil jako ztrátu kontroly nad letadlem a rozhodl se katapultovat. Mezi záměnou klapek za DBU a katapultáží uběhly čtyři vteřiny.
Pilot přežil s lehkým zraněním, stíhačka dopadla do zalesněné oblasti. Dle zprávy amerického letectva je hlavní příčinou nehody pilotova neschopnost udržet kontrolu nad letadlem během letu na malé rychlosti a v malé výšce. Další příčinu vidí zpráva v pilotově nedostatečné znalosti systémů letadla a v neposlední řadě je spolupříčina v nedostatečné disciplíně a nedodržování pravidel.